Kátyúpert vesztett a főváros

2006.03.24. 14:58
Birtokháborítást követ el a főváros egy nem jogerős bírói döntés szerint, amikor nem hozza rendbe az utakat. A kátyúzás elmaradása akadályozza az autósokat birtokuk használatában.

Birtokháborítást követ el a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt., illetve a Fővárosi Önkormányzat azzal, hogy nem tartja rendben az utakat, kátyúk tátonganak a budapesti utcákon. Az autósok ezért nem tudják zavartalanul, rendeltetésszerűen használni gépkocsijaikat, vagyis saját birtokuk használatában korlátozzák őket - ezt állapította meg nemrégiben az első fokú bíróság.

A nem jogerős ítélet szerint a birtokháborítás ténye már a kátyú puszta létével igazolható - magyarázta a döntést Kupper András, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője pénteki sajtótájékoztatóján.

Precedens értékű per

A precedens értékű próbapert egy fővárosi polgár indította azért, mert egy kátyúban megsérült az autója. A perben a Fidesz jogi segítséget adott az állampolgárnak. Ha igazolódik másodfokon is a felperes álláspontja (illetve a főváros nem fellebbez a döntés ellen), akkor a jövőben gyors eljárással a panaszosok a jegyzőkhöz fordulhatnak.

Kupper az Index kérdésére elmondta: a birtokháborítási ügy nincs összefüggésben az FKF Rt. kártérítési kötelezettségével, vagyis azzal, hogy a kátyúk miatt keletkezett károkat meg kell térítenie a cégnek. (Ez korábban is így volt egyébként.) Újdonság viszont, hogy birtokháborítás megállapításához nem kell két tanút hoznia az autósnak, és nem kell fényképpel igazolnia a kátyú létét. Az illetékes jegyzőnek viszont azonnal intézkednie kell, hogy megszüntesse a jogsértést, mármint magát kátyút.

A kátyúkat a mostani bírósági ítélet nem szünteti meg - mondta Kupper -, a Fidesz éppen ezért a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésére terjeszti elő javaslatát, miszerint fogadjanak el közútkezelési szabályzatot Budapesten.

Kupper: Demszky fél az elszámoltatástól

Kupper szerint a szabályzat tervezete a Főpolgármesteri Hivatalban elkészült, ám a főváros vezetői nem merik a városatyák elé terjeszteni a javaslatot, mert attól félnek, hogy nem tudják majd betartani a szabályzatban foglaltakat.

A fideszes városatya szerint a szabályzat nyomán ellenőrizhetővé és számonkérhetővé válnának a közútkezelési problémák. Úgy tűnik azonban Kupper szerint, hogy Demszky Gábor főpolgármester fél az elszámoltatástól, ezért nem került az előterjesztés a városatyák elé.

A Főpolgármesteri Hivataltól megtudtuk: az önkormányzat addig nem kommentálja a bírósági ügyet, amíg az folyamatban van. Az első fokú ítéletet egyébként meg sem kapták még az érintettek írásban, ezért sem kívánnak reagálni. Azt is hangsúlyozta a Főpolgármesteri Hivatal illetékese, hogy nem jogerős, első fokú döntésről van szó.

Vizsgálóbizottságot is akar a Fidesz
Az Index információi szerint Kupper nemcsak a közútkezelési szabályzatot szeretné előhozni a Fővárosi Közgyűlés legközelebbi ülésén. A Fidesz frakcióvezetője vizsgálóbizottság felállítását is javasolni fogja a fővárosi utakon végzett kátyúzási munkálatok miatt. Kupper a Főpolgármesteri Hivatal megbízásából a BME Út és Vasútépítési Tanszéke által készített tanulmányra hivatkozik. (Ezt a tanulmányt az Index korábban már ismertette.) A tanulmány készítői 2005. április 15. és november 15. között folyamatosan ellenőrizték Budapest fő- és mellékútjain a kátyúzási munkálatokat. A vizsgálat szerint a kátyúk sűrített levegővel történő kitisztítására az ellenőrök nem találtak példát Budapesten, 0 százalékra értékelték ennek teljesítését. A kátyú aljának és oldalfalának bitumen emulzióval vagy forró úti-bitumennel történő kikenését az ellenőrök 12 helyen találták meg, így ennek alkalmazását 28 százalékra értékelték. A kátyúk megfelelő kijelölésére és körbevágására 32 helyen került sor, így ez 76 százalékos arányt jelent. A régi és új szintfelület közti szinteltérés 35 helyen volt megfelelőnek, ez 83 százalékot jelent. Kupper írásos előterjesztése szerint ez megdöbbentő eredmény, hiszen a négy kritérium teljesítését 46,75 százalékosra értékelték az ellenőrök.