Januárra sem fejezték be a kettes metró felújítását

2008.01.08. 07:51
Harmadjára verjük el a port a kettes metró felújításának utolsó szakaszán. Az ígéretek és nagyvonalú nyilatkozatok szerint már mindennek készen kellene lennie, a tapasztalatok azonban mást mutatnak.

Nem ígérjük, hogy utoljára kötünk bele a kettes metró felújításának 2007-ben elvégzett munkáiba, az augusztusi és decemberi szemlénk után most január elején is vetettünk néhány kritikus pillantást a három felújított állomásra. Lesújtó véleményünk nem sokban módosult, már-már mi érezzük kínosnak, hogy újra és újra azt vizslatjuk, milyen kivitelezési hiányosságok vannak még az öt hónapja átadott, hivatalosan 2007 végére befejezett állomásokon.

Mint ismeretes, a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. három állomást újíttatott fel 2007-ben: a Stadionok, a Pillangó utca és az Őrs vezér tere metrómegállók átpofozásával vált teljessé a 2004-ben kezdődött folyamat, a több mint harmincéves kettes metróvonal teljes felújítása. Decemberi kifogásainkra (hiányzó tető, beázások, felületes munka és így tovább) a felújítást megrendelő BKV sommásan úgy válaszolt, hogy "a 2-es metró felújított állomásai határidőkre elkészültek", a felújítás után "nemcsak európai, de világszínvonalon is egyedülálló utas- és vasútbiztonsági rendszert" adtak át az utazóközönségnek, és hogy "az állomásokon a hiánypótlás, illetve garanciális munkák keretén belül a vállalkozók javítják az építési pontatlanságokat".

Beázik az Örs

Most úgy tapasztaltuk, hogy a decemberi állapotokhoz képest pár dologban történt örvendetes előrelépés: az Örs vezér téri állomás tetőszerkezete teljesen kész, beszerelték és működésbe helyezték a lifteket és mozgólépcsőket a Stadionok állomáson.

Összehasonlító képek

Viszont annak ellenére, hogy elkészült a tető az Örsön, az állomás továbbra is beázik, ott jártunkkor épp hólé csorgott több helyen is a nyakunkba. Ez szemmel láthatóan annak köszönhető, hogy a tetőt alkotó üveglapok közti réseket lefedő gumi (vagy műanyag) léceket meglehetős nagyvonalúsággal szeretlék fel utólag, sok helyen a rögzítéshez használt ragasztószalagok is megfigyelhetők.

Az Örsön gyakorlatilag semmit nem javítottak a burkolómunkák esetlegességein. Továbbra is randa rések feszítenek a falakat fedő lapok közt, többfelé is drótok lógnak a semmibe, a mennyezet elemeit a jelek szerint erőn felüli feladat lett volna a falhoz illeszkedve beszerelni.

Van is meg nincs is lift

A Pillangó utcai megállóban még mindig nem működik a lift, pedig december elején már be volt szerelve. A vágányok fölött átvezető átjáróban továbbra is odatámasztott furnérlapok jelzik, hogy a liftet használni még nem lehet. Az egy hónappal ezelőtt kifogásolt, a peronokra utólag beszerelt tűzcsapok azóta kis lemezszekrényt kaptak, igaz, zárat még nem sikerült rájuk szerelni.

Világszínvonalú magyar munka

Egyedül a Stadionok állomáson csettinthettünk elismerőleg (legalábbis a másik kettőhöz képest): minden rendben van! A beszerelt mozgólépcsők mozognak, a beszerelt liftek felvisznek a felszínre, az állomás késznek és gyakorlatilag hibátlannak mondható. Egyetlen apróság ütötte meg szemünket a Moszkva felé tartó peron liftjeinél: mindkettőhöz egy-egy tájékoztató papírt raktak ki, azzal a szöveggel, hogy "Tartalék! Kérjük használja a másikat." Az utasszórakoztató BKV-tenisz megfejtésén még dolgozunk.

11 milliárd

Az általunk ismert legutóbbi számok szerint a világszínvonalú felújítás utolsó szakasza 11 milliárd forintba került, ebből az Örs vezér téri állomás 1,2 milliárd forintot tett ki. A Stadionok állomás felújítását a Strabag végezte. A Pillangó utcai állomást a Hídépítő Zrt. újította fel, az Örs vezér téri állomást az M2 Stations konzorcium bontotta le és építette fel.

Az Örs vezér téri állomás átépítését egyébként már korábban is sokat támadták, mert ezzel lehetelenné vált a metró és a gödöllői HÉV-vonal összekötése, vagyis még valószínűleg évekig, ha nem évtizedekig marad a lépcsőzéssel járó kényszerátszállás. Ha mégis összekötik a két vonalat, az új állomásnak mennie kell. Ahogy jelenleg kinéz, ez lenne a legjobb mindenkinek.