Nem várt 150 millióba kerülhet a BKV-nak a Köki-építkezés

2008.11.13. 00:33
Az Index információi szerint a BKV felügyelő-bizottsága vizsgálatot indít a Kőbánya-Kispest (Köki) buszvégállomás átépítésének az ügyében, ugyanis nem várt többletköltségek merültek fel.

Az Index úgy tudja, hogy a BKV felügyelő-bizottsága keddi ülésén úgy döntött, kivizsgálja a Köki átépítésével kapcsolatban felmerült többletköltségek ügyét. A metróvégállomás 1-1,5 éves átépítésének ideje alatt ugyanis ideiglenes buszpályaudvart kell létrehozni a jelenlegitől több mint száz méter távolságra.

Az Index információi szerint egy belső munkaanyag megállapította, hogy a kerülő a buszoknak 3-4 perc többletmenetidőt eredményez irányonként. Ezért 8-14 többletautóbuszra lesz szükség a menetidők betartásához. A nyolc busz abban az esetben kell, ha a Ferihegyi gyorsforgalmi úton a Kökinél megteremtik a balra kanyarodás feltételeit.

Ám a nyolcbuszos változat kialakítása is pénzbe kerül, ráadásul a Ferihegyi út gyorsforgalmi jellegét veszélyezteti egy ilyen kereszteződés. Tizennégy busszal többre abban az esetben van szükség, ha a végállomásuk a tervek szerint a metróállomás másik végére (a mostani P+R parkoló helyére) kerül.

Szakértői becslés szerint a 14 busz beállítása 150-200 millió forintos működési többletköltséget eredményez a BKV költségvetésében. Ráadásul a buszpark műszaki problémái miatt már most is feszített az üzemeltetés.

A Köki átépítésére 2003-ban kötött megállapodás szerint a beruházó R-Co Zrt. bevásárlóközpontot és új autóbusz-végállomást épít a jelenlegi, lerobbant állapotú végállomás helyén. Az építkezés több hónapig szünetelt, ám a napokban újraindult, mert a cégnek sikerült megegyeznie a környékbeli lakókkal.

Csakhogy a megállapodásban nem szerepel az, hogy ki fizesse a többletköltségeit annak, hogy a buszok az építkezés ideje alatt egy másik, ideiglenes végállomáson forduljanak meg. Az Index értesülése szerint a beruházó cég a fizetésre semmi hajlandóságot sem mutat. Ha pedig a BKV-nak kell fizetni a többletköltségeket, akkor könnyen előállhat az az eset, hogy többe kerül a leves, mint a hús.

Az R-Co Zrt. lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a KÖKI Terminál egy több tízmilliárd forint értékű komplex, városrész-megújító beruházás, amelynek során az R-CO Ingatlanforgalmazó Zrt. jelentős, több százmilliós nagyságrendű közösségi célú fejlesztéseket vállalt magára. Többek között új, fedett buszpályaudvar megépítését, és a csomóponthoz kapcsolódó metró-végállomás teljes felújítását, valamint egy új metróperon építését is vállalta a beruházó, több ezer négyzetméternyi új zöldfelület és rendezett közösségi területek létrehozásával együtt. A beruházó a megállapodás értelmében mindezeken felül az új gyalogos-felüljáró területén mind üzemi, mind kereskedelmi területeket kialakít a BKV Zrt. számára. A BKV-val és a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályával folyamatos egyeztetés zajlott az ideiglenes és végleges buszpályaudvar kapcsán. A Kerületi Szabályozási Terv kialakítása során az elsődleges szempont a tömegközlekedés megfelelő kialakítása volt, amelyet a BKV és a Fővárosi Önkormányzat alakított ki.