Budapest levegője hamarosan tisztulni kezdhet

2006.05.25. 17:45
Jóváhagyta a fővárosi közgyűlés a budapesti levegőtisztaság-védelmi programot, amely közép és hosszútávú intézkedésként több főútvonal sávszűkítését és forgalomcsökkentését tartalmazza, valamint javaslatot tesz az útdíj majdani bevezetésére. A konkrét lépésekről csak szeptemberben határoznak.

Nagy többséggel jóváhagyta a fővárosi közgyűlés csütörtöki ülésén azt a környezetvédelmi programot, amely szerint közép- és hosszútávon sávcsökkentéssel szűkíteni kell több főútvonalat (például Fő utcát, a Döbrentei utcát, a Bécsi utat, a Baross utcát, és az Üllői utat), írja az InfoRádió. A program javaslatot tesz továbbá az úgynevezett útdíj vagy behajtási díj bevezetésére. A díjrendszert, amellyel tudatosan lehet mérsékelni a forgalmat és az azzal járó környezetszennyezést, társadalmi vitát követően vezethetnék be.

Száll a por

A szigorú intézkedésre az elfogadott program szerint szükség van, mert a főváros levegője szennyezett, különösen az úgynevezett PM10 szálló por napi egészségügyi határérték átlépése jelentős (a PM10 jelzés a részecske méretére vonatkozik). Egy idézett uniós tanulmány szerint a szálló por éves koncentrációjának csökkentésével a kifejezetten a légszennyezés miatti halálesetek száma évente százas nagyságrendben mérsékelhető lenne. A program elfogadása mellett szigorította szmogrendeletét a főváros, amely szerint többek között mostantól mérni kell a szálló por koncentrációjának a mértékét is.

Döntöttek a városatyák arról is, hogy júniustól 5,8 százalékkal többet keresnek a főváros egyszemélyes gazdasági társaságainak vezérigazgatói valamint a vezető testületek tagjai.

Konkrét intézkedések

Még a jelenlegi összetételében, mandátumának szeptemberi utolsó ülésén a fővárosi közgyűlés dönt Budapest levegőtisztaságának védelmét szolgáló konkrét intézkedésekről, erről szintén csütörtökön határozott a testület.

Az ellenzékiek főként a közlekedés által előidézett környezetszennyezés mérséklését szorgalmazták. Szálka Miklós (Fidesz) szerint az útfelújítások során bevált forgalomkorlátozások fenntartásával és a tömegközlekedés előnyben részesítésével javítani lehetne a főváros levegőtisztaságán. Endrédy István (MKDSZ) a zöld terület növelésének és megőrzésének fontosságát hangsúlyozta, s szorgalmazta, hogy a porszennyezés csökkentésére folyamatosan locsolják az utcákat és a parkokat.

Közlekedésszervezés

Hegedűs Zoltán (Fidesz) felrótta a városvezetésnek, hogy a Határ úti nagy légszennyezettség miatt a szakhatóság által előírt közlekedési korlátozásokat közel egy éve nem hajtják végre. Szerinte nem időhúzásra, fellebbezésekre, hanem a környéken élők egészségének megóvására volna szükség. Az előterjesztő Bakonyi Tibor (MSZP) főpolgármester-helyettes egyetértett számos ellenzéki felvetéssel, például a közlekedésszervezés fontosságával.

Elmondta, hogy a közgyűlés egy másik, most elhatározott döntése alapján jórészt EU-forrásokból, összesen mintegy 150 millió forintból rövidesen buszsávokat alakítanak ki az M1-es és M7-es autópálya bevezető szakaszán, a Kerepesi út - Veres Péter úton. A politikus hangsúlyozta, hogy 2013-ig EU-forrásokból a városi közlekedés átalakítását segítő projektek sokasága valósulhat meg. Elmondta azt is, hogy az elmúlt két évben 160 millió forintot költöttek a fák pótlására, ez a pénz azonban csak arra volt elegendő, hogy a kipusztultak helyére mintegy 1.100 fát ültessenek.