Útdíjjal szorítanák ki az autókat a belvárosból

2006.05.16. 14:07
Útdíj bevezetése a belvárosban, behajtási engedély teherautóknak, főútvonalak forgalomkorlátozása sávszűkítéssel - ilyen lépéseket tartalmaz a főváros levegőtisztaság-védelmi intézkedési programja, tudta meg az InfoRádió. A közlekedési szakértő szerint a porgram megvalósításához többek között a belső városrészt elkerülő úthálózatra volna szükség.

A szigorú intézkedésekre a hétfőn elfogadott előterjesztés szerint a főváros levegőjének erős szennyezettsége miatt van szükség. Az InfoRádió közlése szerint különösen jelentős az úgynevezett PM10 szálló por napi egészségügyi határértékének átlépése (a PM10 jelzés a részecske méretére vonatkozik). Az intézkedési program az APHEIS nevű uniós felmérést idézi, mely szerint a szálló por átlagkoncentrációja 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket, ami 146 rövid idő alatt bekövetkező halálesettel is összefüggésbe hozható. A tanulmány szerint a szálló por éves koncentrációjának csökkentésével a halálesetek száma jelentősen mérsékelhető lenne.

Útdíj a belvárosban

Az intézkedési program hosszan részletezi, hogy milyen lépéseket kell meghoznia a fővárosnak. Első helyen említi, hogy a gépjárműveket ki kell szorítani Budapest belső területeiről. Ennek egyik eszköze lesz az úgynevezett útdíj, vagy behajtási díj bevezetése. Ez utóbbi már működik a Várnegyedben, ahol mintegy 400 forintot kell fizetni a behajtásért.

Az útdíj bevezetésére kétféle elképzelés létezik: az egyik szerint a Nagykörúttal és Budai körúttal határolt belvároson belül szednék, a másik szerint pedig már a közigazgatási határnál felállíthatók a sorompók. Szakértők az utóbbi tervbe vételét valószínűsítik, ugyanis az agglomeráció lakosai az önkormányzati választásokon nem Budapesten szavaznak.

Sávszűkítés a főútvonalakon

További fontos eleme a programnak, hogy a belvárosi főútvonalakon sávszűkítéssel csillapítanák a forgalmat. A tervezett helyszínek a Fő utca, a Döbrentei utca, a Bécsi út, a Baross utca és az Üllői út. A kiszorított járműveknek a külső kerületekben P+R parkolók épülnének, rövid távon négy helyszínen, összesen 1400 férőhellyel. A parkolási tarifák megváltoztatásáról is szó van, ám azt nem említi a tervezet, hogy mennyivel emelkednének a díjak.

Szűkebb lesz az út az autósoknak a Szentendrei úton, a Fehér úton, a Kőbányai úton, az M1-M7 bevezető szakaszán, a Thököly úton és a Kerepesi úton is, ezeken az utakon ugyanis buszsávot tervez a főváros. A teherautók mozgását a behajtási díjon túl még azzal is szigorítanák, hogy a sűrűn beépített lakóterületekre csak behajtási engedéllyel mehetnének be.

5-6 éven belül még nem lehetséges

Pápai Zsolt közlekedési szakértő szerint 5-6 éven belül semmiképpen sem lehet bevezetni Budapesten az útdíjat, ennek ugyanis alapfeltétele lenne egy olyan úthálózat, amely elkerülhetővé tenné a korlátozni kívánt belső városrészt. "Budapesten még van egy kis hiányosság e tekintetben" - mondta a szakértő az InfoRádiónak. A városhatároknál történő bevezetés ilyen szempontból egyszerűbbnek tűnik, ott viszont csak az elővárosi vasúthálózat fejlesztése után lehetne szó bármilyen forgalomkorlátozásról.

Kritikus kérdés a társadalmi elfogadtatás is. A rendszer csak akkor működne, ha nem látványosan a gépkocsitulajdonosok újabb megadóztatásáról lenne szó, vagyis emellett csökkenteni lehetne az autósokat terhelő egyéb adókat, tette hozzá a szakértő.

Az előterjesztést május végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.