Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tönkrement a soha nem használt lift

2007.08.28. 14:00
A Nyugati pályaudvar fantomliftje lehet, hogy mégis járni fog a közeljövőben. A MÁV Ingatlankezelő Kft.-je mindenesetre felmérte a lift műszaki állapotát, és arra a megállapításra jutott, hogy rossz.

Januárban írtunk a Nyugati pályaudvari liftről. A több tízmilliós lift az ezredfordulón a West End City Center ajándéka volt a MÁV-nak, a vasúttársaság azonban soha egy percig nem működtette a külső vágányokat az aluljárószinttel összekötő liftet.

A MÁV szóvivője januárban megígérte, hogy fél éven belül üzembehelyezési engedélyt kérnek, és már mehet is a lift, könnyítve ezzel a mozgáskorlátozott és a babakocsis utasok helyzetén.

Augusztus közepén nem csodálkoztunk különösebben, hogy a lift még mindig nem jár. A MÁV Kommunikációs Osztályától érdemi választ nem tudtunk kicsikarni, ezért közreadtuk a történetet.

Berobbantsák? Ne robbantsák?

Szép számmal jöttek levelek az előző cikk megjelenése után. Sz. Tamás például a MÁV-nak írt levelét küldte el nekünk is:

"Tisztelt Kommunikációs Igazgatóság! A cikk kapcsán sok kérdés merül fel az emberben, de legfőképp az a magatartás a dühítő, ahogy önök a MI pénzünkkel bánnak. Ha még nem tűnt volna fel, a MÁV állami vállalat; bármit tesznek, a MI pénzünkkel játszadoznak. Ez a lifteset példázza a legjobban az önök hozzáállását a közvagyonhoz; 9 éve nem üzemel, lekommunikáljuk, hogy 6 hónap múlva fog, mégse működik, azután mar nem is válaszolunk a sajtónak. Szép teljesítmény, csak gratulálni tudok hozzá. Tisztelettel, egy vasutas gyerek, akiből nem lett hál' istennek vasutas."

A kiegyensúlyozottság jegyében olvassák el T. Zsombor levelét is, aki inkább megszüntetné a liftet, és emiatt ő is írni akar a MÁV-nak.

Épp az imént olvastam a liftes cikkét, és a józan paraszti eszemmel elkezdtem gondolkodni valamin. Feltűnt önnek, hogy az a nyomorult lift nem vezet sehova? Annak a liftnek ott semmi értelme sincs. Talán ezért nem használják. Ha valaki az utcaszintről leliftezne, onnan bárhava is akarna menni, lépcsőznie kell. Vagyis ha valaki mozgás sérült, vagy rengeteg a csomagja, tuti nem azt az útvonalat fogja választani. Kérem, menjen el a helyszínre és nézzen körül. [Körülnéztünk, a lift a peronszintről úgy vezet az aluljáróba, onnan a West Endbe, hogy lépcsőt, mozgólépcsőt nem kellene használnia egy mozgáskorlátozottnak vagy babakocsis szülőnek.]

A másik dolog, ha elkezd működni az a lift, rögtön WC-nek fogják használni. Mint az egész aluljárót. Ha majd körülnéz, látni fogja, hogy az az aluljáró egy kis Románia. [Ezt a szépen fejlődő délkeleti szomszédunk nevében kikérjük magunknak.] Tele hajléktalannal, zsebessel, részeggel, kurvákkal, munkanélküliekkel, verekedőkkel. Az a lift a megszületése pillanatától halálra lesz ítélve.

Én nap mint nap sajnos arra járok. Ha rajtam múlna, berobbantanám azt az egész területet, hogy ne legyen szégyenfoltja a városnak. Oda nem lift kellene, hanem egy takarítóbrigád. Fogok írni a MÁV-nak azzal a kéréssel, hogy egy fillért se költsenek arra a liftre, mert csak kidobott pénz."

Már-már feladtuk a reményt, hogy a MÁV valaha is válaszol következő kérdéseinkre: Mikor indul meg újra a lift? Miért nem járt eddig? Miért nem kértek használatbavételi engedélyt? És akkor, a hetedik nap, huszonharmadik órájának hatodik percében megjött a MÁV válasza.

Hogy mikor megy újra a lift, és miért nem járt eddig, azt nem tudtuk meg, de a liftügy kétségkívül közelebb került a megoldáshoz.

A MÁV Zrt. a MÁV Ingatlankezelő Kft.-t kérte fel, hogy "soron kívül" vizsgálják meg a Nyugati pályaudvari utasliftet, és árajánlatot kért a beüzemeléshez.

Az ingatlankezelő a Schindler Hungária Kft.-vel vizsgálta meg a lift állapotát, és ketten arra jutottak, hogy a soha, egy percig nem közlekedő lift nem üzemképes, ezért fel kell újítani. Az időpontra vonatkozóan csak egy utalás szerepelt a szövegben, miszerint a közeljövőben történő üzembehelyezésig a MÁV az olvasók és az utasok türelmét kéri.

Felhívtuk a MÁV Ingatlankezelő Kft.-t, hogy mikor és mennyiből indulhat el végre a lift.

A Nyugati fantomliftje (Fotó: Huszti István)

Kiderült, ők minden információt elküldtek a MÁV-nak, de abból publikálni csak annyit lehet, amennyit a MÁV sajtóosztálya tovább ad. Nos, közleményükből az árra és időpontra vonatkozó passzus kimaradt.

A MÁV-nak hetekkel korábban írt levelünkben egyébként felvetettünk egy másik problémát is, amire olvasónk hívta fel a figyelmet. Választ még nem kaptunk, de megpendítjük, hátha felgyorsul az ügymenet.

"Van még ehhez hasonló lift Budapesten, a Soroksári út nevű állomáson, írta György. Ott állítólag az átadás napján üzemelt utoljára a lift.

Megnéztük, tényleg így van.

(Fotók: Barakonyi Szabolcs)

Tuto lakattal vannak lezárva az ajtók a peronokat átívelő hídon.

A MÁV Kommunikációs Osztályának augusztus 17-én elküldött kérdésünk még mindig aktuális: miért nem jár a lift, ha már van, a Soroksári úti vasútállomáson?