Jolán
2 °C
4 °C

Lassan a Dunába porlik a Margit híd

2006.07.18. 01:00
A hétvégi üzemzavar ismét ráirányította a figyelmet Budapest második hídjának tarthatatlan állapotára. Az évek óta halogatott, az M0-s híd elkészültére váró felújítást azonban nem hozzák előre, és bár a műtárgyat szemmel láthatólag felfalja a rozsda és a rohadás, a fővárosnak csak kisebb foltozgatásokra telik.

"A Margit híd teljes mértékben biztonságos" - mondta hétfőn Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke az Indexnek arra a felvetésre, hogy a hétvégi villamos-üzemzavar miatt nem kellene-e előbbre hozni a Margit híd felújítását. Mint arról az Index szombat reggel beszámolt, péntekről szombatra virradóra a Margit hídon egy rutinellenőrzéskor kidőlt egy villamos felsővezetéket tartó Elmű-oszlop. A BKV közlése szerint munkatársaik statikai elővizsgálatokat végeztek a budai hídfő felé eső szakaszon, azaz mesterségesen terhelték a kereszttartó sodronyokat, amikor az egyik oszlop kidőlt, és magával húzott egy másikat is. A VEKE szemtanúkra hivatkozva azonban azt állítja, hogy az oszlop váratlanul adta meg magát, amikor egy keresztsodronyt próbáltak megfeszíteni.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Schulek János, a Főmterv műszaki igazgatója szombaton úgy fogalmazott az Indexnek, hogy nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Az oszlopokat 1978-ban tették a mai helyükre, azóta nem voltak felújítva, és ezekben a régi oszlopokban még nincsenek korrózióvédő gyűrűk, amelyek megakadályozhatnák a fém elvékonyodását, vastagságuk így nyolcról egy milliméterre csökkent.

Balesetveszélyes?

"Az oszlopok állapota nincs összefüggésben a híd állapotával" - állította megkeresésünkre Czuk Dorottya, és arról tájékoztatott, hogy a híd teljes felújítása a korábban is közölt terveknek megfelelően az M0-s körgyűrű Duna-hídjának elkészülte után, azaz leghamarabb 2008-ban kezdődik meg.

A főváros tehát a jelek szerint nem retten meg a figyelmeztető jelektől, sőt elutasítják azt a felvetést, hogy a szombati incidensnek köze lenne a híd általános rossz állapotához. Az összefüggés többek szemében egyértelműnek tűnik, hiszen korábban több munkát is elhalasztottak a hídon arra hivatkozva, hogy majd a teljes felújításkor végzik el őket, így például a BKV sem nyúlt a Margit hídi peronokhoz a nyári nagykörúti felújítás alatt.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Ugyanakkor a Margit-szigetről a villamosperonokhoz vezető lépcsők kidőlt-bedőlt, balesetveszélyes korlátait nemrég megerősítették, ami arra utal, hogy apróbb foltozgatásokra mindenképp sort kerítenek a fenntartók. A hidat végigjárva laikus - azaz nem hídmérnöki, épületstatikus - szemmel bogarászva a híd elemeit, rengeteg repedés, kopott kő, elrozsdált korlátdarab, beázás ötlik szembe (lásd képeinket).

Nem dől össze

"Nem lehet előrébb hozni a híd felújítását" - mondta Ulrich András, a Fővárosi Közterületfenntartó Vállalat útműtárgyosztályának vezetője. Ulrich szerint az M0-s megépüléséhez kötött közlekedéspolitikai döntés miatt még évekig nem kezdődhet meg az 1995 óta halogatott, szakmailag régóta indokoltnak tartott felújítás.

A szombat hajnali oszlopboruláshoz a hidat üzemeltető FKF-nek kevés köze van, az oszlopok ugyanis az Elmü és a BKV közös kezelésében vannak, ők dolgoznak jelenleg is a helyreállításon, magyarázta az osztályvezető. A harminc éve felújított híd rossz állapota elég régóta ismert tény, a hidászszakma jó ideje szorgalmazza is a mielőbbi lépést, azonban a híd 130. születésnapján tartott szakmai fórumon Demszky Gábor megerősítette, hogy leghamarabb 2008-ban, az M0-ás híd elkészülte után fognak hozzá Budapest egyik legforgalmasabb hídjának felújításához.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Ez közlekedéspolitikai szempontból indokolt is, jelenleg ugyanis nincs a fővárosban északon olyan híd, ami átvehetné a minimum egy évre lezárandó híd forgalmát, hiszen az Árpád híd csúcsforgalomban már így is túlterhelt, a korábban felvetődött pontonhidas megoldás pedig kivihetetlennek tűnik (részben a befogadó tér hiánya, részben a nemzetközi hajóforgalom miatt).

A híd kezelői valóban folyamatosan végeznek kisebb karbantartási munkákat a hídon, így kerítettek sort legutóbb a fentebb említett korlátmegerősítésre is. "A pályatest alatti acélszerkezet alapvetően megfelel a terhelésnek, de a hídpályatest lemezei már több mint száz helyen vannak megerősítve, mivel a beázások, a téli sózás és a szmog okozta korrózió megállás nélkül roncsolja a betont és a fémet - fogalmazott Ulrich András. - "A híd tehát nem dől össze, de a pályalemez egyes helyeken beszakadhat."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?