Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Késésben a metróállomások is a metrópajzs miatt

2008.10.20. 16:30
Elkészült a legfrissebb metróbiztosi jelentés. Az Index birtokába jutott dokumentum szerint több állomásnál csúszást okozott az alagútépítés szeptemberi leállítása. Jó hír viszont, hogy az elmúlt negyedévben nem nőtt a tervezett összköltség.

A legfrissebb metróbiztosi jelentés szerint az elmúlt 3 hónapban az északi pajzs 493, a déli pajzs 409 métert haladt. Ezzel az északi alagútból összesen 2791, a déliből 3033 méter készült el. Az alagútépítő Bamco Kkt. egy 13 millió eurós követelés miatt néhány hete leállította a munkát, majd miután a DBR Metró projektigazgatóság jogfenntartással kifizette azt, a munka újraindult.

A pajzsok azonban még mindig állnak a Gellért térnél egy megépítendő átkötő alagút előtt, erre az alagútra ugyanis még nincs engedélye a kivitelezőnek. Az engedély máig nem érkezett még meg. Az állomásnál a Műszaki Egyetem CH épületénél a süllyedés meghaladta az 1. riasztási szintet, a probléma azonban a jelentés szerint kezelhető.

A Kelenföldi pályaudvarnál a 27 vasúti vágányból 13 alatt már elkészült a fal és a födém. Az állomás Őrmező felőli oldalán még készülnek a tervek, és nem ismertek a pontos ingatlanfejlesztői szándékok sem. Ennek a résznek az építésére (BKV és Volánbusz pályaudvar, P+R parkoló, autópálya csomópont) kevés a tervezett 12 milliárd forint, a hiányzó 10 milliárdot az ingatlanfejlesztőktől várják.

A járműtelep építésének közbeszerzési eljárása még nem zárult le. Mivel a vágányépítési tender eredményét megtámadták, ezért kérdéses, hogy a tereprendezést, közműépítést határidőre, 2009 február 2-ig be lehet-e fejezni.

Több állomás építése is késik a pajzsok leállása miatt

A Tétényi úti állomásnál 60 százalékban elkészültek a belső bélésfalak. A befejező szerkezetépítési munkák elkezdése azonban csúszott a Bamco szeptemberi leállása miatt (nem tudták átvenni a munkaterületet). A késés befolyásolhatja az év végi befejezést is.

A Bocskai úti állomás építésében is 3-4 hetes késedelem következett be a Bamco-leállás miatt. A megálló mellé tervezett mélygarázs környezetvédelmi engedélyét megtámadták, a hatóság új eljárásra kötelezte az építtetőt. A Móricz Zsigmond téri állomás 75 százalékban készült el.

A Gellért tér mellé, a Műegyetem rakpartra tervezett mélygarázst még tervezik, az építési engedély sincs meg. A tervek szerint a mélygarázs felett villamos megy majd végig a rakparton a Budafoki útig.

Fagyasztják a talajt a Fővám térnél

A Fővám téri állomás legkockázatosabb részét, a Duna alatti peronrészt fagyasztásos módszerrel építik, így a talaj a várakozás szerint nem omlik be. Az engedély a tervmódosításra azonban még nincs meg. A tervek szerint a felszíni munkák során a Kiskörúton biciklisávot alakítanak ki a Szabadság hídtól az Astoriáig.

Az engedély még nem érkezett meg a módosításra, de a jelenleg is tartó vágányátépítést ennek figyelembevételével végzik. A Kiskörúton több villanyoszlopot megerősítenek, hogy elbírják a Múzeum körútra tervezett trolibusz vezetékének súlyát.

A Rákóczi téri állomás 48,5 százalékban készült el. Az állomás építése során néhány hónapja beomlott az úgynevezett folyóshomok, de a problémát megoldották. A jelentés szerint a Nagykörút alatt is ilyen nehéz talaj lesz, ezért az alagútépítésnél a szokásosnál is óvatosabban kell majd haladni. A Rákóczi téri mélygarázs földkitermelése megkezdődött.

A rossz talajviszonyok a Népszínház utcai állomásnál is gondot okoztak. A Baross téri állomás szerkezetépítésének még a 30 százaléka hátra van. A jelentés szerint a közműépítéseknél kockázatot jelent a nagy mennyiségű talajvízszint süllyesztése, ami a rossz állapotú épületeket veszélyezteti.

Most tesztelik az első metrókocsikat

Az új metrószerelvények közül a 2-es metróra érkező nem automata kocsikat jelenleg Franciaországban tesztelik. Az első október végén érkezik Budapestre, utasokat pedig várhatóan jövő februártól szállít a 2-es vonalon. Az utolsó 2009 szeptemberében érkezik a piros metró vonalára.

A 2-es vonalra érkező vonatokkal párhuzamosan készülnek a 4-es vonalra szánt automata szerelvények. Ezek tesztelése 2009 februárban kezdődik Franciaországban, az első közülük 2010 januárjában érkezik Budapestre. Az automata változat hazai minősítése még nem kezdődött el, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a vizsgálat megkezdését a típusengedélyben foglalt feltételek problémái miatt.

Jó hír, hogy a megvalósítás összköltsége a jelentés szerint nem nőtt, jelenleg összesen 516,8 milliárd forint. Az ütemtervet megjelenítő táblázaton azonban már a korábban bejelentett 2011 közepe helyett 2011 vége van megjelölve a próbaüzem, utasforgalom indítása rubrikánál.