Erzsébet
1 °C
4 °C

Metrókocsi-szerződés: mindenki kötbért követel

2008.07.08. 01:00
Az Alstom és a Siemens a BKV-tól, a BKV pedig az Alstomtól követel több százmilliós vagy éppen több milliárdos kötbért. Az biztos, hogy a 2-es és a 4-es metróvonalra rendelt szerelvények érkezése 4-7 hónapot késik, abban azonban nincs egyetértés, hogy kinek a hibájából. A BKV-nak mindenképpen rossz lesz.

A BKV igazgatósága a napokban tárgyalta a metrókocsik ügyét. Mint arról az Index beszámolt, az Alstom által gyártott szerelvények késnek, és vita van a csúszásból következő kötbérekről is.

A BKV vezetése két lehetőséget lát a helyzet megoldására. Az egyik szerint módosítják a 2006-ban megkötött szállítási szerződést, a másik szerint pedig maradnak az eredeti kondíciók. A főváros vezetése a mai kabinetülésen dönt arról, hogy melyik verziót válassza Budapest. A BKV mindkét esetben rosszul jár.

Kötbérkeringő

Az biztos, hogy a metrókocsik késése körülbelül fél évre rúg. A BKV szerint az Alstom hibájából, mert a kocsik előzetes típusengedélyét tavaly február helyett csak augusztusra tudta megszerezni. A BKV ezért három milliárd forintos kötbért követel.

Az Alstom ugyanakkor azt állítja, hogy a BKV hibájából nem tudta megszerezni a típusengedélyt, hiszen későn kapott adatokat a 4-es metróra tervezett automata szerelvények vezérlő rendszereiről. A vezérlő rendszereket ugyanis a Siemens fogja beszerelni a kész kocsiszekrénykbe. Az Alstom körülbelül 3 milliárd forintos többletköltség-igényt nyújtott be a 4-es metró szerelvényeire.

2008. szeptemberében lép be a képbe a Siemens, amely cégnek ekkor kellene beszerelni az első kocsikba az első vezérlő rendszereket. Csakhogy kocsi nem lesz, az állásért pedig a Siemensnek havi 50 millió forintos kötbér jár. A kérdés, hogy ki fogja kifizetni neki és miből.

Mikorra lesz új metró?

A 2006-os szállítási szerződés szerint már 2008 májusában meg kellett volna érkezni a 2-es metróra az első szerelvénynek. A piros metrón jövő szeptemberben már az összes új szerelvény üzemelne. Ezek a kocsik nem automata vezérlésűek, mint amilyenek a 4-es metróra érkeznek.

A BKV május végéig 5 milliárd forintot fizetett ki a metrókocsik legyártásával kapcsolatban, a 240 millió eurós (65 milliárd forintos) teljes vételárból.

A 4-es metró vonalára idén novemberben kellene érkezni az első metrókocsinak, és 2011 első félévében kellene üzembe állni. Gondot okoz, hogy a szerződés 2006-os megkötése óta kiderült, hogy az egész metróépítés csúszik, így ha időben érkeznének a 4-es metró szerelvényei, akkor nem is tudnák hol tárolni azokat, sőt a garancia nagy része lejárna, mire közlekedni kezdenének.

Ha a főváros a szerződésmódosítás mellett dönt, akkor ugyan tartható a 2-es metrón a jövő szeptemberi üzembe helyezés, de a módosítás jelentős, több mint egymilliárd forintos többletköltséggel jár. Ha a szerződés nem változik, akkor lehet, hogy a többletköltség csökkenthető, veszélybe kerül viszont a határidő.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?