Erzsébet
1 °C
4 °C

Vakvágányra állították a ferihegyi gyorsvasutat

2008.07.14. 15:00
Szeptemberben, a turistaszezon végén elkezdik a Ferihegyi repülőtér átépítését, amivel körülbelül kétszeresére nő a létesítmény kapacitása. A reptér tömegközlekedési kapcsolatai azonban nem javulnak, a ferihegyi gyorsvasút „már nem realitás”.

A Budapest Airport a napokban mutatta be az átalakított repülőtér terveit a fővárosi önkormányzat városfejlesztési bizottságának. A testület fideszes elnöke, Ughy Attila elmondta, hogy a bár az üzemeltető néhány év alatt a forgalom megduplázódására számít, a terminálok tömegközlekedési kapcsolatai nem javulnak.

A 2. terminál ma

Ughy elmondta azt is, hogy a kormányzati negyed kútba esésével a ferihegyi gyorsvasút megépítése lekerült a napirendről, a vonal megépítése „már nem realitás”. A jelenlegi vasúti kapcsolaton is van számos javítanivaló.

A politikus kifogásolta, hogy a vonat egyelőre csak az 1-es terminál előtt áll meg, ott sincsenek tájékoztató táblák, és a MÁV sem a legjobb állapotú szerelvényeit járatja a vonalon. (A megálló kiépítése amúgy csúszott, és azt a kapcsolatot eleve nem végleges megoldásnak szánták, amíg a gyorsvasút ki nem épül.) Ughy szerint megoldás lehetne az 50-es villamos meghosszabbítása a repülőtérig, de ennek a vonalnak még a tervezése sem kezdődött el.

A reptérfejlesztésről az ülésen elhangzott, hogy várhatóan mégsem lesz Ferihegy–3, hanem a 2-es terminált bővítik egy, a 2A terminál mellett épülő C terminállal . A környékbeliek legnagyobb bánatára a Ferihegy–1 várhatóan nem lesz kisgépes terminál, ezután is a fapados légitársaságok használják.

A 2. terminál 2011-ben

A tervek szerint a 2-es terminál teljesen megváltozik. Első fázisban (2009 végéig) egy hatalmas kagylóra emlékeztető (Sky Courtnak nevezett) új terminált építenek a jelenlegi 2A és 2B terminál közé. 40 százalékkal nő a check-in terület, 18 új ellenőrző kapu létesül. Duplájára nő a terminál kereskedelmi területe, több bolt, étterem, üzlet lesz benne. A bontási munkák szeptemberben kezdődnek.

A második (2010. második negyedév) és harmadik fázisban (2011. második negyedév) két egymással párhuzamos terminálszárny, móló épül, 16 új utashíddal. 2011-re a tervek szerint a reptér kapacitása a mostani évi 7 millió utasról 17 millióra növekszik.

Az átalakítás tervezése nem ment buktatók nélkül. A 2-es terminál eredeti tervezőjével szerzői jogi vita alakult ki, az építész emellett több ponton is kifogásolja a terveket. Jaklics Ervin elmondta, hogy a repülőtér 140 százalékos kapacitásbővüléssel számol, az új utashidak és kapuk befogadóképessége viszont csak 100 százalékkal nő.

A Ferihegy2 a jövőben, szállodákkal, C terminállal

A tervező véleménye szerint az A és B terminál közötti épületrész elbontása és újjáépítése hatalmas technikai problémákkal jár majd, és egy-másfél évig repülési káoszt fog okozni. Az építész egyébként több pert is indított a Budapest Airport ellen, és megfellebbezte az építési engedélyeket is.

Hardy Mihály, a Budapest Airport közkapcsolati igazgatója elmondta, hogy álláspontjuk szerint nincs szerzői jogi probléma. A reptér átépítése pedig – mint kiemelt fejlesztés – a legutóbbi kormányülésen megkapta a szükséges engedélyt.

Az építési engedélyekről a XVIII. kerületi önkormányzattól megtudtuk, hogy a Budapest Airport négy építési engedélyt kért. Ebből a teljes átépítési terv a kiemelt státusz miatt már nem az önkormányzat, hanem a kormány hatáskörébe tartozik.

Két másik, ideiglenes (egy toldaléképületre és egy transzfer épületrészre) engedélyt megfellebbeztek, de a fellebbezéseket viszont a közigazgatási hivatal elutasította. A negyedik engedély (egy transzformátorállomásra) a napokban emelkedik jogerőre.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?