További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A budapestiek legszívesebben tömegközlekedéssel járnak munkába, 45 százalékuk akár vonatozni is hajlandó, ha dolgozni indul, derült ki a Studio Metropolitana Kht. közvélemény-kutatásából, melyet a Főpolgármesteri Hivatal felkérésére készítettek és mutattak be hétfőn. A tömegközlekedést használók háromnegyede leggyakrabban kék busszal, kétharmaduk villamossal, háromötödük pedig metróval vagy földalattival utazik a munkahelyére. A troli és a HÉV szorult a fővárosiak körében az utolsó helyre, ezek csak a vonatot és sárga buszt tudták maguk mögé utasítani.
A kombinálók
A fővárosiak 33 százaléka általában autóval megy, és ezt mindössze két százalék kombinálja tömegközlekedéssel. Ez az arány tőlünk nyugatra sem túlságosan magas, de ott azért eléri a 3-4 százalékot. A P+R névre hallgató közlekedési mód lényege, hogy a teljes útszakasz egy részét autóval teszik meg, majd a zsúfoltabb városrészhez közeledve leparkolnak, és onnan tömegközlekedéssel folytatják útjukat.
A kényelmesek
Bihary Gábor, a Fővárosi Közgyűlés Európai Integrációs és Külügyi Bizottságának elnöke szerint a budapestiek körében erre óriási lenne az igény, a parkolás módja egyelőre azonban nem megoldott. A számos ok közül a megfelelő ingatlanok tulajdonlását emelte ki, ami csak meglehetősen hosszú idő alatt oldható meg. Az autósok 10 százaléka lenne hajlandó átnyergelni tömegközlekedésre, ha javulnának a körülmények.
A váltogatók
Az emberek tíz százaléka váltogatja a közlekedési módokat, néha autóval, néha tömegközlekedéssel jut el a munkahelyére. A tudatos tájékoztatás vagy a tájékozottság hiányának tudható be az a meglepő eredmény, hogy körükben a legtöbben akkor választják inkább az autót, ha sietnek, vagy ha több helyre is el kell jutniuk, hangzott el a sajtótájékoztatón. Ezzel szemben gyakran a tömegközlekedés jelenti a gyorsabb megoldást, hiszen a városi dugók nem érintik a villamos vagy a metró útvonalát.
Az egészségesek
A budapestiek hét százaléka tartozik azon szerencsések közé, akik gyalog is járhatnak, és mindössze 1-2 százalékuk biciklizik. A kerékpár elenyésző használata Bihary szerint a lustasággal magyarázható. Elmondta azonban, hogy korábbi felmérések szerint a fővárosi lakosok körében növekszik a kerékpározás népszerűsége, munkába járásra azonban még mindig kevesen használják.
Négy keréken
A többnyire autóval közlekedők elsősorban férfiak és felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. Közülük a legtöbben azért elégedetlenek a tömegközlekedéssel, mert gyakran kell átszállni, és bonyolult nagyobb csomagokkal utazni, mindössze 7 százalékuk érvelt a magas árakkal. A felmérésben feltett kérdések azonban nem tértek ki arra, hogy a megkérdezettek hány százalékának van egyáltalán autója, legyen az saját, vagy akár céges jármű.