Lusták vagyunk biciklizni

2006.05.08. 15:42
A budapestiek majdnem fele tömegközlekedéssel, harmada autóval jár munkába, mindössze 2 százalék kombinálja a kettőt. A kék busz használata népszerűbb a villamosnál és a metrónál, derült ki a fővárosiak közlekedési szokásait vizsgáló felmérésből. A város zsúfoltságának enyhítésére parkolók épülnének, javítanák a szolgáltatásokat is, így a lakosság nyitottabb lenne a belvárosi tömegközlekedésre.

A budapestiek legszívesebben tömegközlekedéssel járnak munkába, 45 százalékuk akár vonatozni is hajlandó, ha dolgozni indul, derült ki a Studio Metropolitana Kht. közvélemény-kutatásából, melyet a Főpolgármesteri Hivatal felkérésére készítettek és mutattak be hétfőn. A tömegközlekedést használók háromnegyede leggyakrabban kék busszal, kétharmaduk villamossal, háromötödük pedig metróval vagy földalattival utazik a munkahelyére. A troli és a HÉV szorult a fővárosiak körében az utolsó helyre, ezek csak a vonatot és sárga buszt tudták maguk mögé utasítani.

A kutatás módszertana
A kutatás célja a budapestiek közlekedési szokásainak megismerése. Az adatfelvétel standard kérdőívvel, kérdezőbiztosok segítségével, telefonon keresztül történt. A teljes, reprezentatív minta 500 főt tett ki. A mintába a 18 éves vagy ennél idősebb budapesti lakosok kerülhettek be. A kutatás során azon válaszadók körében vizsgálták a munkahely megközelítésének módját, akik fő- vagy részmunkaidőben dolgoznak, ám nem hivatásos sofőrök.

A kombinálók

A fővárosiak 33 százaléka általában autóval megy, és ezt mindössze két százalék kombinálja tömegközlekedéssel. Ez az arány tőlünk nyugatra sem túlságosan magas, de ott azért eléri a 3-4 százalékot. A P+R névre hallgató közlekedési mód lényege, hogy a teljes útszakasz egy részét autóval teszik meg, majd a zsúfoltabb városrészhez közeledve leparkolnak, és onnan tömegközlekedéssel folytatják útjukat.

A kényelmesek

Bihary Gábor, a Fővárosi Közgyűlés Európai Integrációs és Külügyi Bizottságának elnöke szerint a budapestiek körében erre óriási lenne az igény, a parkolás módja egyelőre azonban nem megoldott. A számos ok közül a megfelelő ingatlanok tulajdonlását emelte ki, ami csak meglehetősen hosszú idő alatt oldható meg. Az autósok 10 százaléka lenne hajlandó átnyergelni tömegközlekedésre, ha javulnának a körülmények.

A váltogatók

Az emberek tíz százaléka váltogatja a közlekedési módokat, néha autóval, néha tömegközlekedéssel jut el a munkahelyére. A tudatos tájékoztatás vagy a tájékozottság hiányának tudható be az a meglepő eredmény, hogy körükben a legtöbben akkor választják inkább az autót, ha sietnek, vagy ha több helyre is el kell jutniuk, hangzott el a sajtótájékoztatón. Ezzel szemben gyakran a tömegközlekedés jelenti a gyorsabb megoldást, hiszen a városi dugók nem érintik a villamos vagy a metró útvonalát.

Az egészségesek

A budapestiek hét százaléka tartozik azon szerencsések közé, akik gyalog is járhatnak, és mindössze 1-2 százalékuk biciklizik. A kerékpár elenyésző használata Bihary szerint a lustasággal magyarázható. Elmondta azonban, hogy korábbi felmérések szerint a fővárosi lakosok körében növekszik a kerékpározás népszerűsége, munkába járásra azonban még mindig kevesen használják.

Négy keréken

A többnyire autóval közlekedők elsősorban férfiak és felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. Közülük a legtöbben azért elégedetlenek a tömegközlekedéssel, mert gyakran kell átszállni, és bonyolult nagyobb csomagokkal utazni, mindössze 7 százalékuk érvelt a magas árakkal. A felmérésben feltett kérdések azonban nem tértek ki arra, hogy a megkérdezettek hány százalékának van egyáltalán autója, legyen az saját, vagy akár céges jármű.