Civilek ellenzik a fantomvillamos megszüntetését

2005.09.06. 16:54
Ellenzi a VEKE nevű civil szervezet a Thököly úti - jelenleg nem is működő - villamosvonal megszüntetését.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlekedéspolitikai munkacsoportja állásfoglalást juttatott el szerkesztőségünkhöz, amelyben kifogásolják a Főpolgármesteri Hivatal legújabb tervét. A VEKE elsősorban azzal nem ért egyet, hogy a városvezetés megszüntetné "a jobb sorsra érdemes Thököly úti villamost".

Bár ehhez hozzátehetjük, hogy az úton jelenleg nem közlekedik villamos, hanem egy villamospótló buszjárat, és a sínek néhol már nem használhatóak, például a Hungária körút és a Thököly út találkozásánál lévő megállót az egyik vágányra építették, és a Keletinél is hiányzik egy szakasz az eredeti nyomvonalból.

A főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén kiderült, hogy bár még végleges döntés nem született róla, de mélyvezetésű lesz a négyes metró a Thököly út alatt, a Baross tértől (a Keleti pályaudvartól) a Bosnyák térig. Ez az olcsóbb megoldás, mert így a fúrópajzs, amely Dél-Budáról indul, a Keletitől folytatja az alagút kialakítását. Minthogy a metró miatt majd nem kell felbontani a Thököly utat, így annak macskakőburkolatát már most kicserélhetik. A főváros az aszfaltozáskor buszsávot és/vagy kerékpárutat is csinálna itt. A villamossíneket viszont majdnem biztosan felszedik, hiszen a metróval párhuzamosan még egy kötöttpályás közlekedési eszközre nem lesz szükség - állítják.

Avítt és káros nézetek?

A VEKE azonban nem ért egyet azzal, hogy "ismét feleslegesnek nyilvánították a Thököly úti villamost" a főváros szakértői. Az egyesület szerint az önkormányzat "avítt és káros nézeteket" hangoztat az autóforgalomnak biztosítandó széles úttestekről, valamint a villamos elavult voltáról. A főváros ellenérve a leendő metróval való párhuzamosság. Ugyanerre hivatkozva hoztak az egyesület szerint hibás döntést a 70-es, 80-as években is a metróépítés kapcsán, és az akkor megszüntetett belvárosi villamosvonalak (Rákóczi út, Bajcsy-Zsilinszky út) visszaépítését mára már a városvezetés is szorgalmazza, sőt, a Podmaniczky-tervben szerepelteti.

A villamosvonal felszámolása mellett felsorakoztatott egyik érv sem igaz - mondja a VEKE. A Thököly úti villamosvonal természetes folytatása lehetne a Baross teret másik oldalról megközelítő másik vonalnak, a 24-esnek, amely az összekötés után a Thököly úton és a Mexikói úton keresztül kapcsolatot nyerne a XIV. kerülettel is. Az így létrejövő új villamoskörgyűrű lényegében a metróra merőlegesen, azt keresztezve töltené be szerepét.

Szintén álságos érv a közúti forgalom segítése a villamospálya helyén, hangoztatja az egyesület. A Thököly út akkor sem tudna a jelenleginél nagyobb autóforgalmat átereszteni, ha ötször olyan széles lenne, mint most, ugyanis a Baross téri csomópont kapacitása ezt nem engedi meg. Ráadásul a buszsávra a villamospálya felszedése és a metró megépülése után is szükség lenne, hisz Újpalota kiszolgálása még évekig biztosan buszokkal fog történni, a Rákóczi út irányába pedig szintén nem lehet majd a metróval eljutni. Márpedig a buszsávon nem járhatnak az autók.

A VEKE mindezek miatt kéri Budapest vezetését, hogy vegye le a napirendről a Thököly úti villamos felszámolását, és a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés során állítsa vissza a metrót kiegészítő villamosközlekedést a Thököly úton.