Tarlós vizsgálatot akar a Műegyetem süllyedéséről

2008.10.14. 13:12
A Műegyetem CH épületének süllyedése miatt sürgős vizsgálatot kér a főpolgármestertől Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség vezetője. A DBR Metró Projektigazgatóság korábban azt közölte: a metróépítés miatt az épület süllyedése nem éri el a szakértők által várt határértéket.

Olyan hibák lassítják és drágítják folyamatosan a 4-es metró építést, amik elkerülhetőek lennének, mondta Tarlós István. A fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség vezetője szerint erre a legújabb példa a Műegyetem kémiai épületének süllyedése. A metróépítés miatt az épületben olyan szerkezeti károk keletkeztek, amelyek mellett nem lehet elmenni szó nélkül és amelynél egyértelmű a főváros, mint beruházó mulasztása, mondta Tarlós István.

Ez egy olyan újabb hiba, ami miatt egyelőre még nem következett be tragédia, de bármelyik nap, vagy héten tovább súlyosbodhat a helyzet - mondta Tarlós István keddi sajtótájékoztatóján. A fővárosi politikus ezért sürgős vizsgálatot kér a főpolgármestertől az ügyben.

Tarlós István azt mondta, először 55 milliméteres süllyedést állapítottak, kritkussá 65 milliméternél válhat a helyzet. Az ellenzéki politikus szerint hiába szerepelt a kivitelezési szerződésben, hogy az épület esetében különleges bánásmódot kell alkalmazni, a szükséges óvintézekdéseket egy úgynevezett betonpaplan építését nem végezte el a kivitelező, és a DBR sem kérte számon. Most belső falak építése jelenthet megoldást a további károk megakadályozására, ez viszont 7-8 hétbe telik ami alatt bármi megtörténhet -tette hozzá.

A Szent Gellért téri metrómegálló a téren, a Műegyetem rakpart és a Műegyetem CH épülete alatt helyezkedik el. A DBR Metró Projektigazgatóság korábban azt közölte, hogy a Műegyetem CH épületének süllyedése nem éri el az előzetes állapotfelmérések nyomán megállapított, szakértők által várt határértéket. A repedéskárokat a kivitelező megtéríti.

A DBR közleménye szerint a süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítési tevékenységnek. A Műegyetem esetében az épületre ható munkafázisok befejeztével a süllyedés mértéke folyamatosan csökkent, mára stabilizálódott.

A BKV szeptemberben kinevezett vezérigazgatója új vezetési struktúra kialakítását kezdeményezte a 4-es metró beruházásának irányításában. A javaslat szerint a Projekt Irányító Bizottság vezetője a BKV vezérigazgatója, az operatív irányításért a DBR Metró Projekt Igazgatóság új vezetője, Klados Gusztáv felel, míg a területet eddig felügyelő vezérigazgató-helyettesi poszt megszűnik.

A javaslatot a főpolgármesteri kabinet támogatja, de a változtatáshoz a Fővárosi Közgyűlésnek is hozzá kell járulnia - tájékoztatta a Független Hírügynökséget Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója.

Novemberben és decemberben interaktív kiállításokon mutatják be a brüsszeli döntéshozóknak és uniós képviselőknek a 4-es metró projektet, illetve Budapest egyéb közlekedésfejlesztési terveit. A kiállítás célja, hogy az uniós támogatásról szóló szakmai pályázat mellett kiegészítő információkat is kapjanak az unió illetékesei a magyar főváros fejlesztési terveiről.

A prezentációt a 4-es metró pr-ügyeit intéző Sawyer Miller és Group terjesztette elő. A fővárosi önkormányzat a 294 milliárd forint támogatási kérelméhez mintegy 220 milliárdos támogatást remél - rögzíti a kabinet elé benyújtott anyagában Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes.

9,7 milliárdot költ fejlesztésre a BKV

A BKV vezetése beszámolt annak a 9,7 milliárd forint fejlesztési célú támogatásnak a felhasználásáról, amit a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján májusban kapott a közlekedési társaság. Az összegből 3,5 milliárd forintot járműfelújításra, 2,9 milliárdot jármű- és légkondicionáló-beszerzésre, 1,8 milliárdot pályafelújításra, 600 milliót mozgólépcső felújításra, 400 milliót uniós projektek előkészítésére, további 508 milliót pedig további infrastrukturális felújításokra használt fel a cég.