Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hol a legzajosabb Budapest?

2007.05.30. 17:14
A Kossuth Lajos utca és a Kiskörút találkozása az egyik legzajosabb pont Budapesten. Ez is kiderül abból a zajtérképből, amelyhez egy számítógépes térinformatikai rendszer, műszaki és lakossági adatbázis kapcsolódik. Budapest legzajosabb területei a levegőszennyezettség szempontjából is legkritikusabb helyek, így a már említett Kossuth Lajos utca, valamint a Ferenc körút és az Üllői út találkozása, a Nyugati környéke és a Margit körút.

A napokban elkészült Budapest zajtérképe. A 680 millió forintos projekt háromnegyedét az EU, egynegyedét pedig a magyar állam fizette.

A Kossuth Lajos utcában kritikus a helyzet

A dokumentumból kiderül, hogy a főváros egyik legzajosabb pontja - ha a közúti közlekedés hatását nézzük - a Kossuth Lajos utca, annak is az Astoriához közelebb eső része. Vagyis az Erzsébet hídról lehajtó kocsiáradat a Kiskörútnál akad meg először a lámpánál, így itt alakul ki rendszeresen a legnagyobb dugó és válik súlyosabbá a helyzet. Budán a Margit körút eleje és vége, vagyis a Margit híd budai hídfője, illetve a Széna és a Moszkva tér a tartozik a legzajosabb területek közé.

A Budaörsi út szintén elképesztően zajos Budán. Hangos az Erzsébet híd budai hídfője is, de ott jóval kevesebben laknak, mint az előbb említett helyszíneken.

Körutak és sugárutak a legzajosabbak

Pesten a Kossuth Lajos utcán kívül a Nagykörút a legzajosabb, ebből is ki kell emelni a Szent István körút Nyugati felé eső részét, illetve a Nyugati pályaudvar környékét. Az Erzsébet körúti szakasz a Blaha Lujza térnél szintén rendkívül hangos.


Közúti zajterhelés nappal. A kék utak, piros területek hangosak
(A zöld szín a kerülethatárokat jelzi.)

A Nagykörút déli szakaszán a Ferenc körút és az Üllői út találkozása a legzajosabb. Itt inkább az Üllői út a hangosabb, főleg a körúttól kifelé eső része.

Érdekes, de egyáltalán nem meglepő, hogy a közismerten a legszennyezettebb levegőjű térségek közül a Ferenc körúti csomópont és a Margit körút szerepel a legzajosabb helyszínek között. Mindez nem véletlen: a sugárutak és a körutak találkozási pontjai, illetve a zártabban, magasabb házakkal beépített útvonalakon óriási a környezetterhelés. Pesten a körutak mindegyike iszonyatosan lármás: a leginkább a Nagykörút, aztán a Hungária-gyűrű, de a Kiskörúton is komoly a terhelés.

Az európaiak egyötöde él túl zajos környezetben

A Városházán elkészült dokumentumok is kitérnek arra, hogy nemcsak a levegőszennyezés ártalmas az egészségre, hanem a tartós zajhatás is. Európában a lakosság 20 százaléka él túlzott zajban.

Már az ókori Rómában is szabályozták a vaskerekű szekerek lármáját, ám az EU-ban most valamivel korszerűbb irányelveket szabtak, és emiatt 2004-ben Magyarországon is elrendelték a zajtérképek készítését. Ez az önkormányzatok feladata (kivéve a Ferihegyi repülőtér környékét, amelyet a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak kell felmérnie).

Eszköz a városfejlesztők kezében

A zajtérkép jelentőségét egy szakértő az Indexnek úgy értékelte, hogy ezzel egy olyan városfejlesztési eszköz kerül az illetékesek kezébe, amellyel fel lehet mérni egy-egy döntés következményeit, kockázatait. Például a Lágymányosi hídról levezető utak sem biztos, hogy arra mennének ma, ha időben felmérték volna az Andor utcai és a Hamzsabégi úti zajterhelést.

A most elkészült zajtérkép ugyanis nemcsak műszaki adatokat (négyméteres magasságban számított zajszinteket) tartalmaz, hanem azt is, hogy hányan élnek a zaj által érintett körzetekben. Így a várospolitikusok megalapozottabb döntéseket hozhatnak jövőben a közúti és egyéb fejlesztések meghozatalakor.

Az Indexnek nyilatkozó szakértő elmondta. A Kossuth Lajos utcában az egyik legsúlyosabb a helyzet Budapesten. Itt több mint nyolcvan decibeles a zajterhelés nappal (ez nagyjából egy ébresztőóra hangjának felel meg).

Éjszaka a ki- és bevezető utak a hangosabbak

Érdekes az éjszakai közúti zajok térképe: itt az átmenő forgalom útvonalai, illetve a ki és bevezető utak zajosak. Így a Hungária körút északi fele (tehát a Róbert Károly körút) és a Budaörsi út és a Margit körút "világlik ki" a zajtérképből, mint a legkritikusabb útvonalak. Szintén nagyon zajos a Gyáli út, meg az M3-as bevezető szakasza éjjel, de a Soroksári úton lakóknak sem lehet könnyű aludni, feltéve, hogy nem hangszigetelik az ablakaikat.


Közúti zajterhelés éjjel. A kék utak, piros területek hangosak.
(A zöld szín a kerülethatárokat jelzi.)

Ami a vasúti zajokat illeti, aligha meglepő, hogy a vasútvonalak mentén nagyobb a hangzavar. Más kérdés, hogy itt is van különbség: inkább Dél-Budán és Dél-Pesten zavarják a lakosságot a vonatok, északon a sebességkorlátozások, illetve a kisebb áteresztőképességű északi vasúti összekötő híd miatt nem okoz annyi problémát a MÁV.