Kezdődhet a matricavakarás?

2002.01.03. 14:13
Egyre szigorúbbak a dohánytermékek reklámozásával kapcsolatos törvényi előírások. A legújabb, január elsejétől hatályos szigor-csomagnak része az is, hogy levehető a rendszám azokról a gépkocsikról, amelyek ablakán vagy karosszériáján valamilyen cigarettareklám-felirat, illetve dohányterméket népszerűsítő matrica található. A rendőrség cáfolja a Népszabadság értesülését.
A rendőrség berkein belül nagy a titkolózás a rendszámlevételről. A BRFK nem tud arról, hogy budapesti rendőrök levették egy autó rendszámát, melynek karosszériáján dohányreklám volt - jelentette ki Bálint Gabriella őrnagy, az BRFK sajtóügyeletese az Indexnek. A Népszabadság csütörtöki híre szerint a II. kerületben a rendőrök arra hivatkozva vették le a rendszámot, hogy az elsejétől hatályos törvényi tiltás ellenére közterületen dohányárut népszerűsített. Az Index megkereste a II. kerületi kapitányság közrendvédelmi osztályának vezetőjét, aki a kérdésekre azt válaszolta, hogy nem tud semmit erről az ügyről.

A rendőrség cáfol

A Népszabadság szerint egy másik autós a III. kerületben megúszta egy figyelmeztetéssel. Őt igazoltatás közben tájékoztatták a rendőrök, hogy törvényt sért az autóján virító West felirat, amelyet még évekkel ezelőtt a dohánygyár egyik reklámkampánya idején ragasztott fel. Az autó ugyanis köztéri reklámhordozónak minősül, így a személygépkocsira éppúgy érvényes a tilalom, mint az óriásplakátokra.

A gyártók sajnálják

A cigarettagyártók, bár túlzónak tartják az eljárást, a sajnálkozáson kívül egyebet nemigen tehetnek. A British American Tobacco Hungary (BAT) például már régen felkészült a januári szigorításra. - Ennek az is része volt - mondta Bede Rita, a BAT kommunikációs vezetője -, hogy eltüntettük a feliratokat, logokat azokról a céges autókról, melyek nem számítanak eladóhelynek. A kiszállítást végző járműveink eladóhelyek, így azokon továbbra is ott lesznek a márkák emblémái.

Aránytalan és eltúlzott

Több ezer olyan magyar autó róhatja az utakat, melyen van valamilyen dohánymatrica, vagy cigaretta reklám. - Tudomásom szerint e jogszabály nem tartalmazza, hogy a rendőr elveheti ezeknek az autóknak a rendszámát - mondta az Indexnek Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza. - Egy ilyen szankció aránytalan és eltúlzott lenne a szabálysértés súlyához képest.

Hallgattak róla

Aggályos az is, hogy a rendőrség korábban több fórumon figyelmeztette az autósokat: elsejétől megváltoznak egyes KRESZ-szabályok, például kötelező lesz a biztonsági gyermekülés használata, de arról nem beszéltek, hogy a közlekedési rendőrök már az év első napján a törvény teljes szigorával lecsapnak a reklámtörvényt megsértő autósokra.

Jogszabályellenes lenne

Galambos László, az ORFK baleset-helyszínelési osztályának vezetője úgy nyilatkozott, hogy valamilyen félreértésen alapulhat a Népszabadság közlése, ugyanis a rendőrök nem vehetnek, és nem is vesznek el rendszámot ilyen okból. - Ez jogszabályellenes lenne. A rendőr ilyen esetben csak figyelmeztethet, vagy feljelentést tehet.

Hasznos a reklám?
A szigorú törvények megalkotásakor a cigarettagyártók még próbálkoztak a szabályzás felpuhításával. Gyakran hangoztatott vélemény volt, hogy a reklámok hatására nem szoknak rá az emberek a dohányzásra. Eszerint a cigarettareklámoknak inkább az a szerepük, hogy a már dohányzók egy adott márkát válassznak. Nyolc-tíz évvel ezelőtt Magyarországon a könnyű, alacsony nikotintartalmú cigaretták aránya 3 százalék volt. Ma közelít az ötvenhez. Szakemberek szerint ez a váltás nem történhetett volna meg reklámok nélkül.

A gyártók szerint a reklámtilalmat elsősorban azok az országok szeretik, amelyekben a dohányipar állami monopólium, mert a tilalom befagyasztja, konzerválja a piacot. Magyarországon em volt negyven évig reklám, 1990-ben a hazai fogyasztás 26--27 milliárd szál volt. A mostani legális eladás 22 milliárdra esett vissza, figyelembe véve, hogy a feketepiac részesedése 10 százalékos.