33 millióért számol el Demszky az elmúlt négy évvel

2006.08.17. 13:39
Három cég szervezi a Nyitott városháza nevű programsorozatot, amelyben a főváros vezetése akar elszámolni négyéves tevékenységével. A főpolgármesteri hivatal vitatható eljárással választotta ki a nyerteseket. A három győztes közül kettő a tavalyi dugókommunikációs botrány egyik főszereplőjéhez, Somogyi Zoltánhoz köthető.

Harminchárommillió forintból szervezett a fővárosi koalíció az elmúlt négy év eredményeit bemutató roadshow-t Nyitott városháza címmel. Az öt helyszínes rendezvénysorozaton koncertekkel, vérnyomásméréssel csalogatják a résztvevőket, de ügyes-bajos dolgaikat is intézhetik a budapesti közműcégek kitelepült ügyfélszolgálatain. A résztvevőknek nyereményjátékot is szerveztek, helyszínenként két darab éves BKV-bérletet, illetve állatkerti belépőket és színházjegyeket sorsolnak ki.

Notebook a főnyeremény

A rendezvénysorozat végén kisorsolják a főnyereményekett, egy notebookot és két iPodot. A program csúcspontján Demszky Gábor főpolgármester és helyettesei tartanak fogadóórát. A roadshow keretében Demszky Gábor és csapata járt már a Városháza parkban, a Corvin közben, Újbudán, a következő állomás Kőbányán lesz pénteken és szombaton. Kőbányán többek között Gergely Róbert és Szűcs Judit ad koncertet.

"Az öt kihelyezett közmeghallgatás és lakossági fórum technikai hátterének biztosítására valamint a rendezvényt kísérő gyermekprogramokra, a koncertekre, illetve a hirdetésekre összesen 33,7 millió forintot fordít a főpolgármesteri hivatal" - tudta meg az Index Czuk Dorottyától, a városháza sajtófőnökétől.

Tájékoztatása szerint a koncertekre és műsorokra az öt rendezvényen összesen 11,8 millió forintot költenek, a megbízást a Sygma Produkció Kft. kapta. A médiahirdetésekért az Art Média Kft. kap 11,8 millió forintot, a telefonos kampányra és a lakossági fórum lebonyolítására a Double Decker Kft.-vel szerződött a városháza 10,1 millió forint értékben.

A törvények szellemében

Bár vannak olyan közbeszerzési szakértők, akik szerint egyetlen közbeszerzési eljárás során kellett volna kiválasztani az öt helyszínes roadshow-t megszervező céget, a városháza három részre bontotta a szervezést. "A kulturális program elkülönül a lakossági fórumoktól, ezért a külön pályázat a városháza szakértői szerint a közbeszerzési törvény szellemében történt" - reagált erre Czuk Dorottya, és az eljárásról elmondta, hogy szolgáltatás megrendelésénél egyszerűsített közbeszerzés alkalmazható, ha a szolgáltatás értéke nem éri el a 12 millió forintot. "Három ajánlatot minden esetben bekértünk a piacon részt vevő cégektől, és a legolcsóbb ajánlatot választottuk" - hangsúlyozta a sajtófőnök.

Különös ugyanakkor, hogy külön-külön bíztak meg három, körülbelül ugyanolyan tevékenységekkel foglalkozó társaságot, egyenként a 12 milliós értékhatárt el nem érő, vagyis a nyilvános közbeszerzés értékhatárt még éppen el nem érő megbízásokkal. A közbeszerzési törvény alapelvei között szerepel, hogy tilos a törvény megkerülése céljából a közbeszerzést részekre bontani, "ha rendeltetése azonos vagy hasonló, illetőleg felhasználásuk egymással közvetlenül összefügg".

Újra nyert az egyik dugókommunikátor

A három nyertes cég közül kettő, a Double Decker Kft. és az Art Média Kft. Somogyi Zoltánhoz köthető, előbbi jelenlegi, utóbbi korábbi érdekeltsége volt, úgy tudjuk 5 sxzázaléknyi része volt a társaságban. Az Art Média egy évvel ezelőtt részt vállalt a botrányt kavaró dugókommunikációkban.

Dugókommunikáció 2005-ben
Tavaly nyáron kampányszerűen megszaporodtak a fővárosi útfelújítások, ami a nyári szabadságolások ellenére is komoly dugókat okozott. A budapesti útfelújítások - hangulatcsillapító - kommunikációjára külső cégek segítségét vette igénybe a főváros, de nem a városháza szerződött a részben Somogyi Zoltán tulajdonolta társaságokkal, hanem az útfelújító cégek. A PR-vállalkozásoknak többek között plakátokkal, újsághirdetésekkel és szórólapokon kellett tájékoztatniuk a lakosságot a várható fennakadásokról. Az útfelújítók szerződésében kikötötték, hogy válallkozási díjuk hány százalékát kell PR-feladatokra költeniük, de nem volt szabad választási lehetőségük: a főpolgármesteri hivatal faxon közölte velük, hogy melyik PR-céggel kell szerződniük. Ugyanakkor a nyertes cégek állították, a szerződések korábban köttettek, mint ahogy a körfax kiemnt volna. Az Art Média - amelynek Somogyi 2002-ig résztulajdonosa volt - a Viadom Rt.-től és az Egút Rt.-től kapott összesen 11,6 millió forintos megbízást Az akkori beszámolók kifogásolták, hogy a kisebb PR-cégeket összefogó Privy Council Kft.-nek résztulajdonosa volt Somogyi mellett az a Szabados Krisztián is, aki korábban az SZDSZ sajtófőnöke is volt. A hat nyertes cég közül négy volt Somogyiékhoz, illetve a Capital-csoporthoz köthető.

A Double Decker honlapjáról kiderül, hogy a fővárosi önkormányzat mellett dolgoztak Miskolc, Esztergom, Sopron, Csongrád városoknak, Veszprém megye önkormányzatának, az EU-csatlakozást népszerűsítő Európai Unió Kommunikációs Közalapítványnak, és volt már megbízójuk az előző ciklusban még SZDSZ-es vezetésű oktatási tárca, illetve az egészségügyi minisztérium is.

A Duoble Decker a rendezvény technikai ügyeinek intézése mellett kiveszi a részét a programok népszerűsítéséből is. Abban a kerületben, ahol a programra sor kerül, minden helyi lakost végighívnak, és egy előre rögzített üzenettel a rendezvényre invitálják őket.

Nem kampányrendezvény

Czuk Dóra szerint a háromból két cég dolgozott már a fővárosnak (a Double Decker Bakonyi Tibor EU-ügyekért felelős főpolgármester-helyettes irodájának dolgozott, a Sygma az Európa Kulturális Fővárosa pályázathoz kötődő rendezvényeket szervezte), de nem ez döntött mellettük, hanem az, hogy ők adták be a legelőnyösebb ajánlatot. Felvetésünkre, hogy a kampányízű rendezvényt nem a pártkasszából kellett volna-e finanszírozni, Czuk azt mondta, hogy a programokon nincsen pártpolitika, ott az elmúlt négy év eredményeit ismertetik, "ami nem kampányolás, hanem kötelező elszámolás a budapestiek felé, mire költöttük négy év alatt az adóikat".

Somogyi Zoltán megkeresésünkre azt mondta, nem tartja érdekeltségébe tartozónak az Art Médiát, a Double Decker kapcsán pedig leszögezte, annak a társaságnak résztulajdonosa, nem pedig ügyvezetője.

A kőbányai Fidesz tiltakozik
A Fidesz kőbányai szervezete csütörtökön délután közleményben tiltakozott Demszky Gábor kampánykörútja ellen. "Hogyan fordulhat elő 16 évvel a rendszerváltozás után, hogy egy főpolgármester a kampányrendezvényein BKV bérleteket, fővárosi állatkerti, fürdő- és színházi belépőket sorsolnak ki?" - teszi fel a kérdést az ellenzéki párt, megjegyezve Demszky Gábor ezzel a kampányával erkölcsileg megbukott.