A MÁV ellenőrizni kezdte a diákigazolvány-matricákat

2003.05.22. 18:30
A Magyar Államvasutak szúrópróbaszerűen ellenőrizni kezdte, hogy a diákigazolványon szereplő intézmény neve megegyezik-e a félévenként cserélődő hologramos bélyeg kódszámával. A vasúttársaságnak nem éri meg túl nagy energiát fektetni a csalók kiszűrésére, mivel az államtól a jogosulatlanul igénybe vett kedvezmények után is megkapják az árkiegészítő támogatást. Változást az hozhatna, hogyha a közlekedési társaságok le tudnák olvasni a diákigazolványba épített csipkártyát; ez feleslegessé tenné a hologramos matricákat.
A Békéscsaba-Budapest vasútvonalon múlt vasárnap a jegyvizsgálók nemcsak a jegyek érvényességét, valamint a kedvezményekre való jogosultságot ellenőrizték, hanem egybevetették a diákigazolványon szereplő intézmény nevét a félévenként cserélődő hologramos bélyeg kódszámával, értesült az Index. Ez az a kódszám, amely ettől a félévtől szerepel először a bélyegen, és ebből derül ki, hogy a diák tényleg annak az intézménynek a hallgatója-e, amelyik a diákigazolványon szerepel. Amennyiben a kettő nem egyezik, akkor alapos a gyanú, hogy a hologramos bélyeghez néhány ezer forintért jutott hozzá a feketepiacon a tanulmányait már befejezett vagy szüneteltető, ezért utazási kedvezményre nem jogosult utas.

Kalauzhátizsák

"Több kötettel kellene közlekedniük jegyvizsgálóinknak" - indokolták a MÁV-nál korábban azt, hogy a kalauzok miért nem vetik egybe a bélyeg kódszámát a diákigazolványon szereplő intézménynévvel. A valóság az, hogy az összes magyarországi felsőoktatási intézmény neve és kódszáma elfér egy vékony kis füzetben. A Békéscsaba-Budapest vonalon történt ellenőrzés után úgy tűnik, hogy erre már a vasúttársaság vezetői is rájöttek.

"Jegyvizsgálóinknak az egészségügyi felszereléstől a menetrendig annyi holmit kell begyömöszölniük válltáskájukba, hogy lassan hátizsákkal kell járjanak" - nyilatkozza az Indexnek Bakos Csaba, a MÁV Szegedi Igazgatóságának személyszállítási osztályvezető-helyettese. A kódszámokat tartalmazó lista nincs a kalauzok kötelező felszerelése között, az ellenőrzések alkalomszerűek. Akit tetten érnek, annak a teljes áru menetjegy megváltásán felül négyezer forint büntetést kell fizetnie, valamint számíthat a vasúti rendőrség feljelentésére. A hivatalos okmánnyal való visszaélés akár egy év felfüggesztett szabadságvesztésbe is kerülhet.

Stabil bevétel a csalóktól

A több tízmilliárd forintos veszteséggel működő MÁV ellenőrzési rendszerének hiányosságait magyarázza, hogy az államtól a jogosulatlanul igénybe vett kedvezmények után is megkapják az árkiegészítő támogatást. "A vasúttársaság helyében én sem fordítanék nagy energiákat a csalók kiszűrésére, különben elesnék egy stabil bevételtől" - mondja az Indexnek a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik, neve elhallgatását kérő tisztviselője, utalva arra, hogy a 67,5 százalékos kedvezmény megvonásával jóval kevesebben utaznának vasúton. A GKM munkatársa szerint az ösztönzőrendszert kellene megváltoztatni.

Változást az hozhat, hogyha a diákigazolványokba épített csipet végre használni tudnák. A tervek szerint a vasúti jegyvizsgálókat, távolsági buszvezetőket, BKV-ellenőröket ezek leolvasására alkalmas készülékekkel szerelik fel, a hologramos bélyeg így feleslegessé válik.

Arról nem sikerült információt szerezni, hogy ezeket hová gyömöszölik a jegyvizsgálók.