Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Sírva kért segítséget az elküldött beteg

2008.09.29. 14:18
Az Egészségbiztosítási Felügyelet hivatalból vizsgálat indított az Index cikke alapján, amely szerint egy stroke-os beteget elküldtek az Állami Egészségügyi Központból, s a férfi az esőben, papucsban bolyongott Budapesten. A zavarodottan beszélő férfi sírva próbált segítséget kérni a csepeli HÉV-megállóban, mondta az a fiatal nő, aki végül mentőt hívott hozzá.

Az Index cikke alapján hivatalból vizsgálatot indított az Egészségbiztosítási Felügyelet az Állami Egészségügyi Központból hazaküldött stroke-os beteg ügyében. Mint hétfő reggeli cikkünkben beszámoltunk róla, az 53 éves férfit még július 4-én agyi érkatasztrófa (stroke) érte. Akkor súlyos állapota miatt mentőhelikopter szállította az Állami Egészségügyi Központba. Ott időben kezelték, s egy idő után hazaengedték.

A férfi azonban szeptember 19-én, egy pénteki napon, ismét rosszul érezte magát otthon. A mentők a férfi élettársának kérésére ismét az Állami Egészségügyi Központba (ÁEK) szállították, s vitték vele korábbi ÁEK-es zárójelentését is.

A budapesti csúcskórházban kivizsgálták, majd egészségesnek nyilvánították és még péntek késő délután elbocsátották. Élettársa szerint a férfi kérte, hadd maradjon, de a kórházból mennie kellett. A leszázalékolt férfihez betegszállítót sem hívtak, hogy visszavigye Szigetszentmiklósra.

A férfi abban az otthoni papucsban és tréningnadrágban indult haza az esőben, amiben a mentő beszállította a kórházba. Eljutott a csepeli HÉV végállomásig, ahol ismét rosszul érezte magát. Próbált emberektől segítséget kérni, de azok furcsa és ázott ruházata, és akadozó beszéde miatt hajléktalannak nézték.

Az Indexnek sikerült beszélni azzal a fiatal nővel, aki végül mentőt hívott a férfihez. A nő úgy emlékszik, hogy a férfi a HÉV-végállomásnál lévő buszmegállóban ment oda hozzá, és taj-kártyáját, igazolványát mutatta. A nő is furcsának találta ruházatát, ezért elsőre ő is fedél nélkülinek hitte, és pénzt akart adni, de a beteg azt nem fogadta el.

A nő szerint látszott, hogy a férfi rossz állapotban van, s arra is gondolt, hogy éhezik. A férfi akadozva, kicsit zavarodottan beszélt. Azt mondta, szeretne hazajutni, de a címét nem tudta megmondani, idézte fel a történteket a fiatal nő. A beteg megmutatta neki azt a papírt is, amivel aznap késő délután elbocsátották az Állami Egészségügyi Központból.

A fiatal megnézte a papírt, s azon látható volt, hogy a férfinél magas, 160 körüli vérnyomást mértek. A nő végül a buszmegállóból felhívta a mentőket. Mint mondta, hosszú időbe telt, mire sikerült elérni a diszpécsert, majd elmagyarázni, hogy egy furcsa ruházatú, feltehetően nem súlyos, de láthatóan rossz állapotban lévő ember miatt kéri a segítséget.

A nő az Indexnek hangsúlyozta: nem akarja hibáztatni a mentőket, megérti, hogy sok dolguk van, s így telefonon nehéz megítélni egy eset súlyosságát. A mentők körülbelül egy óra múlva érkeztek a csepeli HÉV-végállomáshoz. A mentősök is hosszú ideig tanakodtak, elvigyék-e a férfit. Megkérdezték még a fiatal nőt, nem vinné-e inkább ő haza taxival. Végül aztán elszállították a Nyírő Gyula kórházba.

Mint korábban megírtuk, a férfi a Nyírő Gyula kórházban már súlyos állapotban volt. Megbénul a nyelve és a nyelőcsöve, be kellett pelenkázni, és ma már beszélni alig tud. B. J. két nappal később átkerült a János kórházba. Azóta is ott ápolják a stroke-őrzőben. Hozzátartozóit az orvosok nem sok jóval kecsegtetik.

Az ügyben ismét felhívtuk az Állami Egészségügyi Központot, amely első cikkünket nem kívánta kommentálni, mivel sem a betegtől, sem hozzátartozóitól nincs felhatalmazásuk információk kiadására. Pácserné Bozi Judit, az intézmény PR és marketing igazgatója kérdésünkre most azt mondta: a kórház nem azért nem ad választ, mert ebben az ügyben takargatnivalója volna, a szabályok szerint a betegtől vagy a családtagoktól származó felhatalmazás hiányában nem tehet mást. Ha megkapják ezt a felhatalmazást, vagy az Egészségbiztosítási Felügyelet lefolytatja a vizsgálatot, közzé teszik a kórház álláspontját is, mondta a kommunikációs vezető.