Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A tanárok PDA-ján most még a diákok leveleznek

2007.05.17. 14:57
Tenyérszámítógépekkel helyettesítik az iskolai naplót a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnáziumban. A helyben csak kütyünek becézett szerkezet egy teszt üzemű szoftver segítségével drasztikusan csökkentheti a tanárok adminisztrációs feladatait, megalkotója szerint néhány éven belül elterjedhet az ország összes középiskolájában. A szülők egy jelszó segítségével az interneten megnézhetik a pár perccel korábban beírt jegyeket, vagy hiányzásokat.

"Jaj, persze, az a kis izé. Egész jó, lehet rá képeket és zenét letölteni. A jó fej tanárok, ha korábban végzünk a kiadott feladatokkal, akár oda is adják, hogy a fennmarad időben megnézhessük a leveleinket, vagy az iwiw-et" – ez volt az első diák véleménye, akit a Vörösmarty Gimnáziumban megkérdeztünk a klasszikus iskolai naplót helyettesítő PDA-ról.


A diákoknak tetszik az ötlet (Fotók: Barakonyi Szabolcs)

Biztosak voltunk benne, hogy felháborodott tizenévesek arról fognak panaszkodni, hogy ez az intézkedés már Orwelli. A papa, mama nagy testvérként innentől a veséjükbe lát. Pocsékba ment az éveken át tökéletesített szülői aláírás, nem beszélve arról, hogy nem segíti a fiatalok kreativitásának kiteljesedését, ha az iskolakerülésért kapott igazgatói intő megmagyarázásának kigondolására nincsenek napok, csupán az a fél-egy óra, míg az iskolából hazaér a gyerek.

Névtelenséget kérő protestálás helyett azonban laza mosolygással konstatálták a diákok az újítást. Csák Eszter szerint jó, ha rend van, így ő a maga részéről örömmel fogadja a kütyüt. Vágvölgyi Lilian és osztálytársai szerint nekik nem sokat számít a "póráz", bár a rossz tanulók és a gyakori hiányzók biztosan ágállnak majd ellene, ha majd élesben működik jövő ősztől a rendszer.

Jelenleg még csak a próbaüzemben használják a Vörösmartyban a suli PDA-t. Koromné Beck Zsuzsa igazgatónő azt mondja, sikeres volt a vállalás, így ők jövő ősztől átállnának a papíralapú regisztrálásról az elektronikusra. A kiosztott 52 szerkentyű nagy sikert aratott még az idősebb tanárok körében is.


Koromné Beck Zsuzsa: Vége a papíralapú regisztrálásnak

A gyakorlatban úgy néz ki a dolog, hogy a tanár a PDA-ba, mint egy elektronikus noteszba belép a saját felhasználónevével és jelszavával. Látja, aznap milyen órái lesznek, hol, és mit tanított adott osztálynak legutóbb. Minden osztály, minden gyerekkel szerepel a hálózaton, így a megfelelő menüpontot kiválasztva egy pöttyintés az érintőképernyőre, és be lehet írni a késéseket percekre lebontva, a mulasztott órákat, no meg az osztályzatokat is. Gyakorlatilag mindent rögzít, amit eddig sok-sok munkával, kézzel kellett beírogatni a jegyzetfüzetből a naplóba.

Az igazgatónő szerint, ha azt el tudják érni a folyamatos tökéletesítgetéssel, hogy a PDA-ban rögzített jegyeket az osztályfőnök félévkor, vagy az év zárásakor maga előtt látná összesítve, majd egy gombnyomással kinyomtatná a bizonyítványt, sok kollégának kivívnák a feltétlen tiszteletét.

Ma ugyanis még úgy néz ki az év vége egy középiskolában, mint egy leltár az ószeresék családjánál, ahol mindenki beszáll a munkába, de estére senki nem akar egy asztalnál vacsorázni a másikkal.


A kütyü

A tanárok egy konferencián egyeztetnek az osztályfőnökökkel, és egyesével végigmennek minden gyerek osztályzatán. Ezt követően az osztályfőnök lezárja a naplót, megírja a törzskönyveket, a bizonyítványokat. Majd hárman újra összeülnek és összevetik, hogy mindehol ugyanaz lett-e beírva. Végezetül a törzskönyveket és a bizonyítványokat – 300-800 darabot – letesznek az igazgató asztalára aláírásra, pecsételésre.

Szabó László informatika tanárnak – volt osztályfőnök és a szoftver kiagyalója – ez utóbbi tortúra jelentette a motivációt a kütyü programjának megírására. Európában még nincs ehhez hasonló rendszer, és úgy tűnik, eddig mindenkinek tetszik.

Természetesen ezzel sem lehet tökéletesen kivédeni a sumákolást, de a mozgástér szűkül. A legtöbb iskolában probléma, hogy egy-egy gyerek csak elindul otthoról az iskolába, de nem ér oda. A szülőkkel pedig akadozik a kapcsolattartás.

Szabó úr egyszerű példával mutatta be a problémát, melyre megoldást jelenthet az e-kapcsolattartás: hiába viszi el minden nap Pistikét az apukája a bejáratig, ha ő egy balkanyarral a szemközti biliárd szalonba köt ki az első néhány órában. A PDA gyorsaságának köszönhetően az aggódó papa a munkahelyére beérve ellenőrizheti, hogy beért-e Pistike az iskolába, és ha szükséges, egy órán belül rajta üthet játék közben.


Szabó László feltaláló: Pistike még nyerhet is

A szoftver kiagyalója úgy gondolja, Pistike még nyerhet is az elektronikus nyilvántartáson. Az előtt szólhatnak neki a tanárok, mielőtt összejönne a 10 vagy 30 igazolatlan hiányzása, ami miatt meg kell szüntetni a hallgatói jogviszonyát. (16 éves korig maximálisan 10, 16 felett 30 igazoltalan óra hiányzás engedélyezett.) Eddig csak az évzáró összesítéseknél ugrott ki a túlzott lógás, amivel utólag nem lehetett mit kezdeni. A középiskolások is hozzáférnek saját adatlapjukhoz, látják az összes osztályzatukat, pontosan kiszámolhatják az év végi osztályzat legvalószínűbb átlagát, és azt is, hány ötöst kell még összeszedniük az eggyel jobb jegy eléréséhez.

A kütyü persze nem olcsó mulatság, de a 3 millió forintos kiadásra a Vörösmartyban azt mondták, még kibírható teher volt az iskolának. Ők az év végi pénz maradékából vették meg az 52 darab PDA-t.

Úgy érzik megérte a befektetés. A szatyrozáshoz szokott tanárok értékes ajándéknak és elismerésnek tartják a PDA-t. Nem beszélve arról, hogy az eddig olyakor vaskalaposnak titulált pedellusok is egy csapásra menővé váltak diákok szemében.