Összerakták és szétszedték az Európa-hidat

2003.03.10. 16:09
Ercsiben a Dunán zárta és nyitotta, civilül összerakta és szétszedte a szentesi hídépítő dandár azt a pontonhidat, melyet három nap múlva felvontatnak Budapestre. A honvédségi gyakorlat végén mindenki örült: a szovjet hadiipar remeke kész arra, hogy mint Európa-hidat három napig tapodja az ország européer polgársága.
Európa-híd néven pontonhíd épül a Dunára március 14-én. A hidat - mely a népszavazási kampány ünnepélyes megnyitójának a helyszíne és szimbóluma lesz - a honvédség építi, majd az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány (EUKK) díszíti fel. A katonaság hétfőn Ercsiben bizonyított: van pontonhídjuk, és világszínvonalú iramban fel tudják építeni.

Tanúságok

Vezényszavakra mozdul
Tekintse meg galériánkat!
Pontonhíd-építési gyakorlatról írni haditudósítói feladat: a riporter rikító mentőmellényben nyakig sárosan ugrál egyik óriás keréknyomból a másikba, szópárbajt vív a biztonságiakkal, vezényszavakra mozdul, a híd bevétele után Kossuthot szív, a szokottnál mélyebbre, és hamisítatlan tábori teát iszik terepszínű sátorban. De megértre: kiderült, hogy a hídépítés katonadolog, de azért nehéz, az adóforintok nem a kútban végzik, tovább igenis lehet büszke a magyar katona, és hogy ez a pontonhíd stabilabb, mint maga az EU.

A II. Rákóczi Ferenc Műszaki Dandár 160 katonája az "Európa-híd főpróbáján" 25 perc alatt zárta a folyó két partján két nagy elemre előre összeállított pontonhidat. Az eredménnyel minden jelenlévő katonai vezető elégedett volt. Az általános jókedven kívül ezt az példázta a legjobban, hogy az építést irányító Kovács István ezredes kijelentette: most már mindenki láthatja, van olyan területe a honvédségnek, melyben mi is világszínvonalon teljesítünk.

Stabilabb az uniónál

A hídat 25 perc alatt zárták
Tekintse meg galériánkat!
Az ezredes szerint katonái előkészületek nélkül, a legcudarabb terep- és időjárási viszonyok közepette is képesek maximum öt óra alatt megépíteni a több mint 400 méter hosszú hidat. A hídépítés és a gyakorlat költsége a szaktárca közleménye szerint 150 millió forint. Az EUKK további 46 milliót költ saját költségvetéséből látványelemekre és ünnepi programokra.

A parancsnok nagyon jó ötletnek tartja, hogy végre érvényesül a régóta hangoztatott "nyitottság, és civil kontroll", mert így 15-én, mikor teljes pompájában feszít Budapesten a híd, láthatják az emberek, hogy "nem a kútban végzik adóforintjaik". Egy másik tiszt azt bizonygatta az újságíróknak, hogy nincs ok az aggodalomra, a pontonhíd még az uniónál is stabilabb. "A kötések erősek, és ha tank-konvojok biztonsággal közlekednek rajta, akkor néhány tízezer ember sem jelent majd problémát."

"A gyakorlat megkoronázásra kerül"

A szovjet hadiipar remeke:
"Kapcsolódás után fordítsa el a zárat"

Klikk a képre!
Az újságíró-alakulat sétálgat egy darabig a hídon, közben a négy "vendég" SFOR-tiszt fényképezteti magát, majd az állomány hozzálát a nyitáshoz: középen megbontották a hidat, és mintegy fél óra alatt visszahúzták a partra a hídelemeket. Később a dandár hat kisebb elemre bontja majd a szerelvényt, és a tagokat 13-án, és 14-én három aknamentesítő hajó felvontatja Budapestre.

A "gyakorlat a Parlament előtt kerül megkoronázásra, március 14-én, az igazi főpróbán" - mondja az egyik katonai vezető. Pénteken délután négy és hat óra között építik fel a pontonhidat. Ekkor bekapcsolódik a munkába több, az EUKK által szerződtetett vállalkozó, hogy kiépítse az ünnepi programok lebonyolításához szükséges technikát, és hogy nemzeti és uniós díszletekkel szimbólummá varázsolja a szürke és sáros katonai hidat.

A dandár a parádét követően 16-án kezdi meg a hídelemek visszaúsztatását Ercsibe.