Nyilvánosság előtt a Happy End Kft. imázsépítő pályázata

2001.04.07. 12:40
Nyilvánosságra hozta a Magyar Hírlap a Happy End Kft. Magyarország arculatának megtervezésére írt győztes pályázatatát. A 4,2 milliárd forintot érő dokumentum főként tőmondatokból és bölcsességekből építkezik, de helyt kap Micimackó, vagy éppen Ady Endre néhány aranyigazsága is. A központi rész a Magyarország: a találkozási pont szlogen köré szerveződik, de a lap információi szerint ezt tavaly már Németországban felhasználták egy idegenforgalmi kampányban. Pénteken Tóth István Zoltán csupán kampánytervnek titulálta a pályázatot, ennek azonban ellentmond, hogy ugyanakkor ugyanebben az interjúban bejelentette: a tendert a Happy End Kft. nyerte meg.

Hat részre szabdalva nyilvánosságra hozta a Magyar Hírlap online verziója a Happy End Kft. Ország. Imázs. című pályamunkáját. A pályázatot a kormányközelinek tartott kft. "A Magyarország arculatának hiteles, a millenniumhoz méltó megfogalmazása a marketing, a reklám, a PR, valamint a nyomtatott és elektronikus média eszközeinek felhasználásával" címmel kiírt nyílt pályázatra írta, amit a Miniszterelnöki Hivatal fennhatósága alatt működő Országimázs Központ szervezett.

Tóth István Zoltán, az Országimázs Központ vezetője.
A tenderen a Happy End Kft.-nek csupán a Hungexpo Kft. volt az ellenfele, de a két évre szóló, összesen 4,2 milliárrd forint értékű megbízást pontozási versenyben az előbbi nyerte meg. Tóth István Zoltán, az Országimázs Központ vezetője a döntést pénteken úgy indoklolta, hogy ez volt a "legteljesebb, legkreatívabb, legátfogóbb és legrendszerezettebb" munka.
Tóth hozzátette: a dolgozat megírását komoly kutatások előzték meg.

300 oldal tömény kreativitás

A Happy End pályázata azonban csupán olyan Gallup-kutatásokat használ, amelyek bárki számára hozzáférhetők az intézet honlapján. A dolgozat idéz néhány külföldi szakembert is, akik az Országimázs Központ valamilyen rendezvényén léptek fel, éppen ezért előadásaik a Miniszterelnöki Hivatal honlapján szintén elolvashatók. Több kutatás vagy kutatásra hivatkozó anyag nem szerepel a 300 oldalas tanulmányban.

A szövegben leginkább tőmondatokat, és irodalmi idézetekből, közmondásokból, szólásokból, bölcsességekből összerakott fejezetcímeket találni. Ezek közül "A cégér magányossága, Kertész leszek, Mit tesz Ludas Matyi, Édes otthon, Addig üsd a vasat" címek a legbeszédesebbek. A fejezetcímek alatt pedig dupla sortávval olyan megállapítások találhatók, amelyeket - vélelmezhetően - asszociációs alapként lehet felhasználni a tervezett országimázskampányban.

Az üzenet

A munka két központi gondolatmenetet tár az olvasó elé. A központi üzenet: a "Magyarország: a találkozási pont" szlogenben sűrűsödik össze. Az alkotók utalnak arra, hogy így "jól ismert szókapcsolatként egy életre megjegyezhető és szerethetővé" válik az ország. A mondatban ugyanis benne rejlik, "hogy Magyarország kelet és nyugat, észak és dél találkozási pontja. A római birodalom és a barbár világ határmezsgyéje. A hely, ahol a keresztény világ az Oszmán Birodalommal találkozott. Az emberek közkedvelt találkozási pontja. A szállítási útvonalak metszéspontja". A dolgozat abból indul ki, hogy "ez a kifejezés már a fejekben van Nyugat-Európában hazánkról", és így "Európa minden egyes meeting point felirata egy időre Magyarország ingyenes asszociatív reklámhordozójává válik" - magyarázzák az elképzelést az alkotók. A Magyar Hírlap információi szerint azonban ez a szlogen tavaly a német idegenforgalmi hivatal jelmondata volt.

H-day - európai partraszállás

Hasonló okfejtés előzi meg a 'H' (hospital) betű célszerű felhasználását is. "A 'H' nem csak egy betű. Sokkal több. Kapcsolódási pont, ahogy a két párhuzamos, függőleges vonalat egy vízszintes köti össze. Egységbe szervezi. Integrálja." Éppen ezért a pályázat írói célravezetőnek tartanák, ha a 'H' betűt külföldön hazánk felismertetésére használnánk. Az ötletnek tegnap védelmére kelt Tóth István Zoltán is, aki - indoklása szerint - már csak azért is jó ötletnek tartaná a betű használatát, mert az angolban több H betűvel kezdődő szó is van, amelynek pozitív tartalmát az emberek összeköthetnék hazánk szintén pozitív tulajdonságaival. Így a H for Hungary, H for Happines, H for Heroes, H for History, H for Home, H for Hope szólások csupa kellemes élményekre és történelemi igazságokra világítanának rá - szól a pályázati okfejtés.

A külföldi tervek között szerepel úgynevezett "H-day"-ek lebonyolítása is, ahol a "D-day mintájára Magyarország partra száll. Európa elfoglalását azonban nem a partoknál kezdi, hanem az egyetemek bevételével". A pályázatban olvasható, hogy költségkímélés céljából nem hirdetnének külföldi napilapokban, hanem a National Geographic és Condé Nast Traveler típusú magazinokat céloznák meg elsőszámú partnerként. A Magyar Hírlap a National Geographic nemzetközi hirdetési igazgatójától azt a tájékoztatást kapta, hogy Magyarországról még senki sem adott fel hirdetést.

Bon Bon

A pályázat ezenkívül foglalkozik a "Mi a magyar most?" komplex kérdéskörrel, a "Keskeny az az út, amely az életre viszen" mondat bölcsességével, és többek között a "Mit tesz Ludas Matyi" kérdés lehetséges válaszlehetőségeivel is.

Az Édes Otthon fejezetcím alatt azonban kevésbé egyértelmű gondolatmenetek is olvashatók:
- Otthon vannak kérem? - kérdezett szelíden Micimackó.
- Nincs itthon senki - felelte félénken Nyuszi.
Néha valahogy így vagyunk mi is.
De akárhogy is, mintha kezdenénk rájönni mégis.
Felismerni, hogy nem biztos, hogy Nyuszi jó ötlete jó."

Az áprilisban indítandó első külföldi imázskampány a hannoveri világkiállításon vetített magyar bemutatkozó film elemeire épül. Jelszava: Hungary. The meeting point. A filmet az Ezüsthajó Kft. készítette.