Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Még a felújítás előtt beomolhat a Margit híd

2007.05.03. 15:57
A romos állapotban lévő Margit híd felújítását csak akkor lehet megkezdeni, ha elkészül az M0-s körgyűrű Duna-hídja. Ez legkorábban 2008-ban esélyes, a munkálatok másfél évig tartanak, így 2010 előtt nem készülhet el a felújítás. A beruházás pontos költsége csak akkor derül ki, ha elkészülnek a kivitelezési tervek, és megszerzik a szakhatósági engedélyeket, írja a Magyar Hírlap. Előzetes becslés szerint öt és fél milliárd forintba kerülhet a Margit híd felújítása. Képriport.

Fotók: Barakonyi Szabolcs

A Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő híd felújításának időzítése az M0-s körgyűrű Duna-hídjának elkészültétől függ, Budapest ugyanis csak az új híd tehermentesítésével képes elviselni a Margit híd hiányát. A felújítás a tervek szerint másfél évig tart, legkorábban 2008-ban kezdik meg.


A Margit híd felújítását 1995 óta halogatják annak ellenére, hogy szakmailag régóta indokoltnak tartanák. A szándék komolyságát jelzi az is, hogy korábban több szükséges munkát is elhalasztottak mondván, majd a teljes felújításkor elvégzik.


Az esztétikusnak és veszélytelennek egyáltalán nem nevezhető fémből készült megerősítéseket azután szerelték fel, miután tavaly nyáron kidőlt egy villamos felsővezetéket tartó Elmü-oszlop, és magával rántott egy másikat is. Ma korlátokat és oszlopokat is tartanak piros-fehér csíkosra festett megerősítések.


A közlekedési előírások szerint a fővárosi Duna-hidakon tízévente esedékes egy átfogó felülvizsgálat, ez alól csak a Szabadság híd kivétel, amelyet - mivel műemléki átkelő - ötévente kell megvizsgálni. A Szabadság híd felújítását szerdán kezdték meg, a munkálatok várhatóan másfél évig tartanak.


A Főmterv vezette Margit Híd Konzorciumnak 295 millió forintért december 10-ig kell elkészülnie az engedélyezési és ajánlati kivitelezési tervekkel, addig kell beszereznie a szakhatósági engedélyeket is, írja a Magyar Hírlap. Ezután derül ki pontosan a felújítás költsége, amit Vajda Pál két éve öt és fél milliárd forintra becsült.


A Főmterv szerint a felújított híd északi járdájára kéne elhelyezni a bicikliutat, nem javasolják, hogy a déli vagy mindkét oldalon legyen kerékpáros közlekedés. A döntést a forgalmi tervekről a fővárosi önkormányzat hozza meg.


Várhatóan lecserélik majd a tartóelemeket is: vasbeton helyett az Erzsébet hídon is alkalmazott acélvázas szerkezetet tartják alkalmasabbnak, mert jobban ellenáll az időjárásnak.


Antal István kutatómérnök azt mondta a Magyar Hírlapnak, hogy ugyan a Margit híd katasztrofális állapotban van, de könnyű szerkezetének köszönhetően az összeomlás veszélye még nem fenyegeti. A közlekedés azért bármikor lebénulhat, mert a pályalemezek állapota rossz, így a burkolat egy súlyosabb jármű alatt beszakadhat.


A Világörökség északi határát adó Margit híd felújításánál a tervek szerint figyelembe veszik műemléki jellegét is, így visszakerülhetnek a Thabard párizsi mester által készített és ma már hiányzó szobrok is.


A második világháborúban lebombázták: először a pesti oldala robbant fel 1944 novemberében, majd a 1945. január 18-án felrobbantották a budai oldalát is. Az újjáépítésig pontonhídon lehetett közlekedni, ezt a lakosság Mancinak nevezte el.


A Margit híd 840 méter hosszú, és 27,3 méter széles, míg a Margit-sziget felé lehajtó szárnyhídja 90 méter hosszú és 13,2 méter széles.


A Margit híd 1872 és 1876 között épült, ez volt a város második állandó Duna-hídja. A terveket Ernest Gouin francia mérnök készítette, az építést Societé de Construction de Batignoles végezte.


A Margit híd újjáépítése a második világháború után több évig tartott. 1947 őszén adták át félszélességben, majd 1948 nyarán teles szélességében. „A Margithid ujjáépitesénél a munkában az élen jártak (sic!): Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter” – olvasható a híd pillérébe épített emléktáblán a további csaknem 100 nevet tartalmazó felsorolás előtt.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?