Judit
3 °C
7 °C

Szalonikiben hibáztak a pilóták

Magyar Hírlap
2000.09.07. 08:29
A TU-154-es háromtagú személyzetének hibája is bebizonyosodott a Malév 2000. július 4-ei szaloniki járatának csaknem végzetes leszállásával kapcsolatos vizsgálatok során. A pilóták jelenleg ugyan nem repülhetnek, de később valószínűleg újra gépre ülhetnek. Szinte másodpercre lebontva mutatja be a kritikus földet érést az Aeromagazin legfrissebb, szeptemberi számában. Az észak-görögországi repülőtér megközelítése során a Tu-154-est a kapitány vezette, s az ő utasítására a másodpilótának kellett volna kiengednie a futóművet. A folyamatot, vagyis a leszállás előtti teendőket a szabály szerint a fedélzeti mérnöknek kell ellenőriznie, egy kontroll-lista felolvasásával. A vészhelyzet kialakulásához a szaloniki légikikötő körüli problémák is hozzájárultak. A reptér magas hegyek között fekszik, futópályája rövid, alig 2 kilométeres. A leszálláshoz készülődő, néhány száz méteres magasságban haladó gép pilótáját a légiirányítás arra kérte: a megközelítési kört szélesítsék ki, hogy időt adjanak a sorban előttük lévő két repülőgépnek a pálya elhagyására. Emiatt a pilóták a leszállás előtti legutolsó percekig csupán az éterből szerezhettek tudomást a forgalmi helyzetről. A szovjet gyártmányú repülőgépen egy hangjelzés figyelmezteti a pilótákat a leszállás előtt, ha nincs kiengedve a futómű. Ezt a dudát a gép kieresztett fékszárnyai aktivizálják. Csakhogy a magyar gép már tizenöt fokosra állított fékszárnyakkal kezdett el körözni. Erre szükség volt a viszonylag alacsony repülési sebesség miatt is, ugyanakkor még korai lett volna kiengedni a futókat. A pilótáknak így percekig őrjítő dudaszóban kellett volna ülniük. Ilyenkor elfogadott eljárás a duda kikapcsolása. A három futó állapotát ugyanakkor egy sor piros lámpa is jelzi. Miután a torony engedélyezte a gép leszállását, már szemben álltak az üres pályával, s kevés idejük maradt a földet érésig. A fekete doboz adatai alapján bizonyos, hogy ekkor a futók nem voltak kibocsátva. A szaloniki légi forgalmi irányítók az utolsó pillanatban a földről észrevették a hibát, s utasították a személyzetet az átstartolásra. Ezután a gép még nem kezdett el azonnal emelkedni. Így a Tupoljev törzse és fékszárnyai hozzáütődtek a futópálya betonjához, s a gép több száz méteren keresztül érintkezett a betonnal. Ennek következtében a fékszárnyak egy része leszakadt, s gép törzsének hátsó része, és a futóműgondola is súlyosan megrongálódott.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?