Csapdába ejtett ombudsman

2005.04.06. 16:49
Péterfalvi Attila a közelmúltban emlékeztette a Külügyminisztériumot, hogy tizenöt napon belül válaszolni kell a közérdekű adatokat kérő e-mailekre. Az Index tesztelte a minisztériumokat, közhivatalokat, önkormányzatokat és Gyurcsány Ferencet. A 26 helyre küldött levélből nyolcra nem érkezett válasz. A Külügyminisztérium visszaírt, a lassú válaszokat kifogásoló Péterfalvi viszont nem. Hivatalteszt.
Az utirany.hu szerkesztősége tavaly novemberben azt szerette volna megtudni a külügyminisztertől, hogy várható-e vízummal kapcsolatos változás Magyarország és Bosznia-Hercegovina között. Válasz nem érkezett, ezért az adatvédelmi ombudsmanhoz fordultak állásfoglalásért. Péterfalvi Attila kimondta: a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságról szóló törvény a közérdekű adatkérés teljesítésére 15 napos határidőt ír elő. A tárca ezt nem tartotta be.

Az Index álügyfélként arra volt kíváncsi, hogy az ombudsmani intelem után változott-e valamit a hivatalok e-mailes ügyfelekhez való hozzáállása. Huszonhat helyre - minisztériumokba, közhivatalokba, önkormányzathoz, miniszterelnökhöz - küldtünk leveleket, amelyekben többnyire közérdekű adatok után érdeklődtünk. Lássuk a ranglistát.

1. Debreceni Tourinform Iroda: 34 perc

Fél óra elteltével kaptuk az első választ. A várost népszerűsítő prospektusokat kértünk a város turisztikai irodájától, és biztató választ kaptunk. Amennyiben megadjuk levelezési címünket, megküldik a szóróanyagot, sőt, megkaptuk a Hajdú-Bihar megyei Tourinform iroda címét is.

2. Igazságügyi Minisztérium: 98 perc

Nem akartuk megoldhatatlan helyzet elé állítani az Igazságügyi Minisztérium ügyfélszolgálatát sem. "Azt szeretném megtudni, hogyan lehet igénybe venni a nép ügyvédjét?" - kérdezte az álügyfél. A minisztérium vezető főtanácsosa válaszolt, és azt ajánlotta, hogy a minisztérium honlapjáról tájékozódjunk. A kérdésre valóban választ kaphatunk a megfelelő menüpontba lépve, így egyetértően bólogattunk a vezető főtanácsos zárómondatát olvasva: "Ha további kérdése van, szívesen állunk rendelkezésére, de nem látszik értelmesnek leírni újra, ami írásban ilyen könnyen hozzáférhető".

3. Külügyminisztérium: 21 óra, 28 perc

Dobogós helyre futott be az a minisztérium, amelyik hanyagsága nélkül ez a teszt sem született volna meg. Az ombudsmani rápirítás után a Külügyminisztérium összeszedte magát, pedig az álügyfél kérdése rossz emlékeket idézhetett, ugyanis ő is a bosznia-hercegovinai vízumhelyzetről érdeklődött. A választ a Konzuli és Igazságügyi Együttműködési Főosztálytól kaptuk meg; a balkáni országba kell vízum, de az ottani külügyminisztérium tavasztól őszig vízum nélkül engedi be a magyar turistákat.

4. Informatikai és Hírközlési Minisztérium: 21 óra, 30 perc

A szakminisztérium két perc híján csúszott le a dobogóról. Az álügyfél arra volt kíváncsi, hogy a Campus- és a School-szerződések február végi lejárata miatt veszélybe kerülhetnek-e a Microsoft egyes szoftvereit ingyen használó tanárok és diákok. Válaszul egy iktatószámot és egy "szíves türelmet" kérő levelet kaptunk csupán, de nem sokkal később megjött a válasz az illetékes osztálytól. A két programot egy új szerződés keretében egyesítik, tehát a szoftverrendőrségtől nem kell tartania az álügyfélnek.

5. Magyar Államvasutak: 21 óra, 34 perc

A külügy, az IHM és a MÁV rendkívül szoros hármas befutójáról ugyan a vasúttársaság lemaradt, de a kimerítő válasz bőven kárpótolta álügyfelünket, no és a törvényben megszabott tizenöt napból még huszonnégy óra sem telt el. "Azt szeretném megtudni, hogy Budapestről vonattal hogyan és mennyiért lehet eljutni Lisszabonig és a jegyet meg lehet-e vásárolni Budapesten, forintért, oda-vissza?" - hangzott a kérdés. Az ügyfélszolgálat pontos menetrendet mellékelt (Budapest Keleti-Zürich-Párizs-Irun-Lisszabon Santa Apolonia, másfél nap, 116 500 forint), de az ügyfélszolgálatos hölgy rendkívül udvariasan felhívta figyelmünket: "Nyári tervezettel még nem tudunk segíteni, május végén, június elején legyen szíves érdeklődni, ha esetleg akkora tervezi utazását!"

6. Belügyminisztérium BÁH Állampolgársági Főosztály: 1 nap, 2 óra, 46 perc

"A második világháború után nagybátyám Új-Zélandra emigrált, ahol hivatalosan is lemondott a magyar állampolgárságról. Most, 97 évesen szeretné újra megszerezni az egyszer már elvesztett állampolgárságot. Hogyan teheti ezt meg?" - kérdezte a Belügyminisztériumtól álügyfelünk, mert jobb nem jutott eszébe. A jó öregnek személyesen a BM Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Állampolgársági Igazgatósága igazgatója szolgált válasszal. (A hasonló cipőben járókkal közöljük, hogy 1947. szeptember 15. és 1990. május 2. közötti lemondás esetén elég a köztársasági elnökhöz eljuttatott nyilatkozat, viszont az ezt megelőző és követő lemondásnál Magyarországon kell élni a visszahonosítási eljárás megindításához.)

7. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium: 2 nap, 21 óra, 21 perc

Álügyfelünk mozgáskorlátozottként érdeklődött elhelyezkedési lehetőségekről, valamint azt sérelmezte, hogy hiába kötelesek a cégek bizonyos létszám felett megváltozott munkaképességű embereket alkalmazni, inkább kifizetik a nem túl borsos összegű bírságot. "Mind a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, mind az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium kiemelt céljának tartja az esélyegyenlőség figyelembevételével a fogyatékkal élők/megváltozott munkaképességű személyek helyzetének elősegítését" - kezdte reklámízűen levelét a minisztériumi ügyfélszolgálat, majd egy jogszabályhalmazzal öntötték nyakon szegény álügyfelet. A levél végén azért hasznos információt is kaptunk. A megváltozott munkaképességű emberek a munkaközvetítők szolgáltatásait ingyen vehetik igénybe, a munkaügyi központok kirendeltségein pedig rehabilitációs ügyintézők nyújtanak segítséget.

8. Fővárosi Önkormányzat: 2 nap, 21 óra, 57 perc

A budapesti vasútvonalak környékét elöntő szeméthegy is szemet szúrt álügyfelünknek, ezért a Városrendészeti Ügyosztálynál érdeklődött annak eltakarításáról. Az ügyosztályvezető - vagy a hivataloslevélíró-program - a lehető leghivatalosabb hangú levélben közölte, hogy majd a Közmű Ügyosztály intézkedik az ügyben. Jellemző fordulat: "Kérem a leírtak szíves tudomásulvételét." A Közmű Ügyosztálytól válasz még nem érkezett.

9. Gyurcsány Ferenc: 3 nap, 4 óra, 25 perc

Helyesbítenünk kell, mert álügyfelünk ugyan a miniszterelnöknél érdeklődött a folyószabályozási és árvízvédelmi Vásárhelyi-terv állásáról, de egy szakmai tanácsadó válaszolt. (A félreértések elkerülése végett, senki sem várja el a mindenkori kormányfőtől, hogy csip-csup ügyekben személyes válasszal szolgáljon, és álügyfelünk sem annyira naiv, hogy Gyurcsány Ferenctől várt volna választ.) A tanácsadó megnyugtatott, hogy a Vásárhelyi-terv folytatódik, idén például húszmilliárd forintot fordítanak rá. Valószínűleg a fővárosinál újabb levélírószoftvert alkalmaznak, mert a levél így zárul: "Sok sikert, jó egészséget és kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!"

10. APEH: 3 nap, 13 óra, 47 perc

"Hamarosan várhatóan 5 millió euró készpénzt és egy franciaországi bejegyzésű jachtot öröklök haldokló, francia állampolgár nagybátyám után. Azt szeretném megtudni, hogy Franciaországban vagy Magyarországon kell-e befizetnem az örökösödési adót, és ez mekkora összeget tesz ki?" - sajnáltatta magát álügyfelünk az APEH-nek küldött levelében. A választ küldő hivatalnok vette a lapot és az ügyet folyamatosan "problémának" nevezi. Amúgy örökösödési adó helyett illetékfizetés van. "Problémájával forduljon a lakhely szerinti illetékhivatalhoz" - zárul a legfurcsább időpontban, hajnali fél négykor érkezett levél.

11. Somogy megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség: 6 nap, 20 óra, 2 perc

Álügyfelünk a kaposvári fogyasztóvédőknél azt kívánta megtudni, hogy létezik-e még panaszkönyv és mit lehet tenni az olyan bolttal, ahol ennek létezését letagadják. A megbízott igazgató megnyugtatásul közli, hogy panaszkönyv létezik, és "az a kereskedő, aki ezen előírásnak nem tesz eleget szabálysértést követ el és ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható".

12. Magyarország thaiföldi nagykövetsége: 6 nap, 21 óra, 24 perc

A cunami idején Magyarország thaiföldi nagykövetsége nem állt éppen feladata magaslatán, így esett az álügyfél választása a külképviseletek közül a bangkokira. Azt kívántuk megtudni, hogy százezer forint értékben mivel lehet a leghatékonyabban segíteni a decemberi katasztrófa túlélőinek. Az ideiglenes ügyvivő nem tudott "pontos iránymutatást adni", mert a nagykövetség csak a "jelentősebb támogatások koordinálását" végzi. A napi szükségletről a helyszínen lehet tájékozódni és javasolják, hogy a budapesti thai nagykövetséget is keressük meg kérésünkkel.

13. Ceglédi nyugdíjfolyósító: 7 nap, 21 óra, 54 perc

"A nagymamám Szlovákiából szeretne áttelepülni a közeljövőben. Azt szeretném megtudni, hogy a szlovákiai nyugdíját felveheti-e és milyen feltételek mellett Cegléden?" - kérdezte az álügyfél a ceglédi nyugdíjfolyósító hivataltól. Érdemi válasz helyett a Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság Európai Uniós Nyugdíjügyek Főosztályához irányították a levélírót a kérésével.

14. BKV: 8 nap, 23 óra, 34 perc

"A Vodafone metrón elhelyezett hirdetései kifejezetten a metrón való telefonálásra buzdítanak, miközben a metrón kifüggesztett utasszabályzat arra kéri az utazóközönséget, hogy tartózkodjon a telefonálástól. Világéletemben törvénytisztelő ember voltam, ezért most nem tudom, hogy a metrón telefonálhatok vagy sem? Kérem, segítsenek!" - hivatkozott az álügyfél az Index egy régebbi cikkére. A BKV ügyfélszolgálatának vezetője sajnálkozását fejezte ki, hogy még "nem állnak rendelkezésre olyan eszközök", amelyek megakadályozhatnák a föld alatti mobilozást. A levél kifejezetten baráti sorokkal zárul: "Bejelentését megköszönve, társaságunk járművein mindig biztonságos és kellemes utazást kívánunk Önnek."

15. Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium: 9 nap, 1 óra, 14 perc

Az álügyfél a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak (FMM) küldött levelet a hasonlóan olvasóbarát nevet viselő Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériumnak is elküldte. A törvényben előírt tizenöt napon belül azt a választ kaptuk, hogy a levelet az FMM-hez továbbították.

16. Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: 12 nap, 21 óra, 46 perc

Rákoskeresztúrról a reggeli csúcsforgalomban hatalmas kihívást jelent közúton a városba jutni. Ezt tette szóvá álügyfelünk, és egyben megoldást is javasol a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak: "Szerintem az is elég lenne, ha a keresztúri buszok a kerületi vasútállomásokra hordanák az utasokat, ahonnan tíz-tizenöt percenként indítanának vonatokat a Keleti Pályaudvarra." Az ügyfélszolgálatnak tizenkét napba tellett, míg megírták, hogy a kérdést továbbították az illetékeshez, ahonnan azonban válasz egyelőre nem érkezett.

17. Határon Túli Magyarok Hivatala: 12 nap, 22 óra, 27 perc

"Szerbiában élő, magyar igazolvánnyal rendelkező személy vagyok. Április elsejétől egy olyan magyarországi cégnél dolgozom Budapesten, amelynek havonta egyszer Franciaországban is kell munkát végeznem. A magyar hatóságok ki tudnak-e nekem állítani olyan papírt, amivel ezt gördülékenyen megtehetem, mivel szerb állampolgárként szigorú vízumkötelezettség vonatkozik rám a nyugati országokban" - tette fel álügyfelünk a kérdését a Határon Túli Magyarok Hivatalának, ahol a kérdésnek lelkiismeretesen utánajártak. Érdeklődtek a Francia Nagykövetségen - pedig a kérdés nem tartozik a hivatal hatáskörébe -, és megadták a nagykövetség elérhetőségét és további tanácsokkal is szolgáltak. (A levélből azért kitűnik, hogy akik hasonló cipőben járnak, azok sok jóra ne számítsanak.)

18. Pénzügyminisztérium: 14 nap, 21 óra, 57 perc

"Egy ismerősöm hívta fel a figyelmem arra, hogy a parlamentben szóba került az örökösödési illeték esetleges eltörlése, de a részletek elkerülték a figyelmét. Azt szeretném megtudni, hogy igaz-e, hogy az örökösödési illeték eltörlését fontolgatják" - írta álügyfelünk a Pénzügyminisztériumnak, ahonnan két óra három perccel a határidő lejárta előtt futott be a válasz. A kissé bugyuta kérdéssel egy főosztályvezetőt terheltünk, aki megnyugtató választ adott: "Illetékkel kapcsolatos kérdésére tájékoztatom, hogy az öröklési illetékkötelezettség megszüntetését az adókról, járulékokról szóló törvények módosításáról rendelkező törvényjavaslat-csomag nem tartalmazza."

Ahonnan nem jött válasz

Válasz nyolc helyről nem érkezett. Közülük is a legkirívóbb az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség, a hivatal honlapjára kitett e-mail-címről a levél ugyanis azonnal visszapattant álügyfelünk postafiókjára. (Ha úgy tetszik, tőlük érkezett az első válasz.) Nem válaszolt a debreceni önkormányzat, a Bács-Kiskun megyei földművelésügyi hivatal, az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal, az Oktatási Minisztérium (OM), a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium és a Belügyminisztérium ügyfélszolgálata. (Az OM-nél utólag elmondták, hogy honlapjukon közérdekű adatot nem az info@om.hu címről, hanem "a közérdekű adatok igénylésének rendje" feliratra kattintva kellett volna igényelni.)

És nem válaszolt az adatvédelmi ombudsman hivatala sem. A Külügyminisztérium korábbi, lassú válaszadását kritizáló Péterfalvi Attilától álügyfelünk azt szerette volna megtudni, hogy "állami intézményeknek, hivataloknak, önkormányzatoknak mennyi idő alatt kell válaszolniuk az állampolgárok e-mailjeire."