Nincs gazdája a magyar politika imázsépítésének

2003.06.18. 15:28
Miközben Magyarországot egy néptáncos elemekre építő klip népszerűsítette három héten keresztül hat nagy, főként angol nyelvű csatornán, a magyar politika megítélésén mindmáig egyetlen reklámakció, az Országimázs Központ összköltségvetésének egy ötszázadáért előállított szlovéniai "lábkampánya" próbált javítani. A Hungary - take a turn szlogennel vetített országreklámmal párhuzamosan az angolszász és a német sajtóban sorozatban születtek olyan írások, amelyek az ország politikai életét minden korábbinál negatívabb színben tüntetik fel.
Az Amnesty International magyar rendőrrel példálózó klipjére válaszoló 2001-es "ellen-lábkampány" mindmáig az egyetlen olyan akció, amely a magyar politikai kultúra megítélésén kívánt javítani. Az előző kormány idején működött Országimázs Központ 13 milliárdos költségvetéséből egy ötszázad részt fordított a Káel Csaba által rendezett, "Magyarország, jogod van szeretni" klipre, amely meglehetősen rövid ideig volt látható a szlovén tévécsatornákon.

Néptáncos imázs

A kormányváltás után Magyarország imázsépítésével megbízott Magyar Turizmus Rt. most 140 millió forintot áldozott az országreklámokra, amelyek a Magyarországon már hosszabb ideje vetített Legyen otthon itthon! klip angol szlogennel ellátott változataként készültek el. Az MT Rt. három héten keresztül összesen 575 alkalommal vetíttette az országajánlót, amelynek a fő motívuma a szlogennel egybehangzó néptáncos forgás.

Belső ügyekkel elfoglalva

Jóllehet a Hungary - take a turn kampány kiterjedt a világ több olyan véleményformáló televíziós csatornájára is, mint a CNN, a BBC és a Euronews, szinte vele egyidőben az országot minden korábbinál negatívabb színben feltűntető cikkek jelentek meg. Több jelentős sajtóorgánum egybehangzóan vidékiesnek, éretlennek, rossz érdekérvényesítőnek, kisszerű, belső ügyeivel elfoglaltnak minősítette a magyar politikát. A Financial Times és több német lap írása után napvilágot látott a Kereszténydemokrata Internacionálé határozata, amely a Fidesz ajánlására már az alapvető állampolgári jogok megsértésével is vádolja az országot.

Diplomatikus győzködés

Az MT Rt. mellett korábban arról is szó volt, hogy az Európai Uniós Kommunikációs Közalapítvány is beszáll Magyarország uniós reklámozásában. Suba János, az EUKK ügyvezetője az Index kérésére azonban azt mondta, hogy a közalapítvány nem szándékozik országkép-javító klipeket készíttetni. Az EUKK a népszavazás óta a 181-es információs vonalat működteti. Tóth Tamás külügyi szóvivő szerint viszont tárcája részt vállal az ország megítélésnek korrigálásában. A Külügyminisztérium ugyanis más szervekkel együtt részt vesz "magyar évek" szervezésében. Elsődleges feladatuknak mégis azt tekintik, hogy az európai politikusokat meggyőzzék a magyar csatlakozási szerződés ratifikációjának támogatásáról.

Csak turistáknak
A Magyar Turizmus Rt. 20 külképviseletei összesen 2,36 millió forintból népszerűsítik Magyarországot. Az első öt hónapban a részvénytársaság 92 külföldi turisztikai kiállításon vett részt, 2350 hirdetést, illetve PR cikket helyezett el, valamint 4,5 millió kiadványt terjesztett. A szervezet május végéig 813 külföldi újságírót látott vendégül, emellett a Magyar Turizmus Rt. egész évben szöveges hirdetéseket helyez el a CNN Text International-en - a nemzetközi hírcsatorna teletextes oldalain. A Magyar Turizmus Rt. a Budapesti Turisztikai Hivatal együttműködésével májusban egy önálló Budapest kampányt is elindított.