Cél: átjutni Pannóniából Hunniába

2003.02.19. 17:31
A kormány azt tűzte ki célul, hogy három és fél év alatt közel duplájára növelje a magyar gyorsforgalmi úthálózat hosszát. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón elmondta, hogy a ciklus végére mintegy 420 kilométerrel több autóút és autópálya köti össze az ország keleti és nyugati felét. A miniszter szerint a fő cél a Pannóniából Hunniába való eljutás, azaz az ország keleti felének új időzónába való állítása.
A kormány csütörtöki videókonferenciáján nemcsak a Miniszterelnöki Hivatalban megjelent újságírók, hanem az útépítésekben érintett nagyvárosok újságírói is kérdezhettek a szaktárca vezetőjétől.

Elsőbbséget élvez

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter elmondta, hogy a kormány döntése alapján az úthálózat bővítése elsőbbséget élvez a következő évek költségvetéseinek összeállításakor. A kormányzat tervei szerint 2015-re olyan rendszer jön létre, mely hosszában a jelenlegi EU-s átlag negyedéről az ottani útsűrűség felére emeli a hazai gyorsforgalmi úthálózatot.

2015-ig a jelenlegi becslések szerint mintegy ezeregyszáz milliárd forintnyi összeget fordítanak majd útépítésekre. Ebből az idén nyolcvanmilliárdot, jövőre pedig kétszázhetvenmilliárdot fektetnek be a fejlesztésekbe, ám az összeg mintegy húsz százaléka az EU különböző alapjaiból származik majd.

Csillag István az Index kérdésére elmondta, hogy az első szakaszátadások 2004 első felében az M7-es Horvátország irányába meghosszabbított részén várható. 2004-re ütemezték a szekszárdi híd, az M3-as Polgár és Görbeháza közötti szakaszának és a Miskolcot bekötő M30-asnak az átadását is.

A konferencia 2,4 millióba került

A miniszter elmondta, hogy a ciklus végére tervezett 400 kilométeres hosszbővülés mellett a jelenlegi ütemtervek szerint egy másik 400 kilométernyi szakasz áll majd építés alatt, további 800 kilométernyi gyorsforgalmi út építésének előkészítése pedig szintén elkezdődik 2006-ig.

Gál J. Zoltán kormányszóvivő úgy fogalmazott: a kormány Európa-tervének részét képező úthálózat-fejlesztés a Medgyessy-kabinet legnagyobb szabású terve, mely hosszú időre meghatározza az ország gazdasági térségeinek fejlődését.

Az Index megtudta, hogy a videókonferencia 2,4 millió forintba került.

Fidesz: 800 km-ről volt szó
A Medgyessy-kormány 2015-ig szóló autópályaépítési programja nem egyezik az eredeti ígérettel, a kormányprogramban foglaltakkal, a szakminiszter különböző nyilatkozataival, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által előterjesztett adatokkal - hangoztatta Fónagy János, a Fidesz-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője a kormányülésen elhangzottakra reagálva szerdán. A volt közlekedési miniszter hozzátette: a mostani választékba 425 kilométeres ígéret került a korábbi 800 kilométerrel szemben. Fónagy János úgy vélekedett, hogy a kormány játszik a számokkal, ami túlmegy a politikai praktikum, a blöff szintjén, és szakmailag felelőtlenség.