Káosz várható május elejére a pályaudvarokon

2007.04.20. 17:41
Át kell állítani a jegykiadó gépeket, ki kell képezni több ezer kalauzt és jegyárust, holott az árakat tartalmazó rendelet még meg sem érkezett a MÁV-hoz. Ha hétfőn megkapják, és egy nap alatt elvégzik a munkájukat, ami felettébb komoly teljesítmény lenne, akkor is csodaszámba fog menni, ha találnak olyan nyomdát Magyarországon, ami az összes MÁV, Volán jegyet és bérletet 25-éig kinyomtatná. A májusi bérleteket ekkortól már árusítani kéne. A MÁV ennek ellenére állítja, felkészült az átállásra.

Kilométeres sorokra és értetlenkedő kalauzokra lehet számítani május elejétől. A GKM ugyan már tavaly ősszel elhatározta, hogy egységesíti a MÁV, Volán és néhány kisebb társaság helyközi közlekedési tarifáit, erről azonban máig nem értesítette ki az illetékes szolgáltatókat.

Noha a jogszabályok szerint legkésőbb az életbe lépés előtt 14 nappal meg kellett volna jelennie az erről szóló rendeletnek, ez mostanáig nem történt meg, és csak azt ígérik, hogy az adatok hétfőn eljutnak a közlekedési cégekhez. A vasútnál és a busztársaságoknál tehát még nem tudják, mennyibe kerülnek majd a jegyek. A hátralévő idő pedig már annyira kevés, hogy minden gépet és az összes emberüket már nem is tudják időben átállítani az új rendszerre.

A MÁV-nál eddig 10, 20, 30 stb. kilométeres jegyeket lehetett venni. Most átszervezik (visszaszervezik) az egészet a Volánnál már részben alkalmazott, az utasoknak kedvezőbb módszerre, ahol 5 kilométerenként számláznak, azaz ha mindössze 5 kilométert utazol, nem fizetsz meg 10-et.

A gond csak az, hogy ehhez be kell hívni, és ki kell képezni a kalauzokat, és a jegyeladással foglalkozó kollégákat is, ami ennyi idő alatt megoldhatatlan. Megváltoznak a kedvezmények is, ami csak tovább bonyolítja a munkájukat. Lehet, hogy az egyik gép már át lesz állítva, a másik még nem. Lehet, hogy az egyik néni új jegyet ad, a másik régit. Az szinte biztos, hogy a kalauzok nagy része ezt nem fogja érteni.

Persze, ha nem lesz jegy, nem is lesz mit kiadni. Az új blankettákra a megrendelést jó esetben jövő hét szerdán adhatják le a nyomdának, de nincs az a csúcsteljesítményű gép, ami egy-két nap alatt teljesíteni tudná a 3-400 helyről érkező megrendelést.

Sőt, elvileg már most is lehetne elővételben 5 kilométeres jegyet venni. Ha nincs nyomtatva, az úgynevezett űrjegyet kitöltve adhatnának a pénztárosok, de ezt mégsem tehetik meg, hiszen ára sincs az új típusnak.

Az érintett társaságok arra nem is gondolhatnak ilyen rövid idő alatt, hogy az új tarifához igazítsák saját, úgynevezett üzletpolitikai kedvezményeiket.

A MÁV sajtóosztályán tudnak a GKM késedelméről, de azt mondták, egyelőre bővebb felvilágosítással nem tudnak szolgálni. Később pontosítottak: fel vannak készülva a tarifaváltozásokra. Az elekronikus berendezések folyamatos átállításáról már rendelkeztek. A munkatársak kiképzése, és az utasok tájékoztatása pedig folyamatban van.

A vasúttársaság az MTI-nek korábban azt nyilatkozta, május 7-éig meghosszabbítja az áprilisra érvényes havi- és félhavi jegyek érvényességét annak érdekében, hogy zökkenőmentessé tegye az utasok kiszolgálását a május elsejei tarifaváltozás miatt. Arról is rendelkeztek, hogy az elővételben vásárolható dolgozó havi- és félhavi jegyeket 2007. április 20-án 0 órától átmenetileg nem árusítják.