Három óra alatt kell kicserélni egy kiégett izzót a jelzőlámpákban

2000.10.26. 08:04
Szerda reggeli csúcs, de még annál is csúcsosabb. A Moszkva téren sárgán villognak a lámpák, és a Lehel térig áll a sor. Már az Indexbe is csak metróval lehet járni, kocsival képtelenség. A Budapesti Forgalomirányító Központ feladata, hogy számítógépes rendszerükkel a meghibásodott jelzőlámpát észleljék és riasszák a szervizeléssel megbízott céget. Ők ezt öt perc alatt meg is tették, de a lámpa tíz órán át mégsem üzemelt.
A Budapesti Forgalomirányító Központban 476 kereszteződés jelzőlámpáit figyelik és vezérlik - mondta el lapunknak Kristók János, jelzőlámpás forgalmi csoportvezető. Az útba épített detektorok segítségével mérni tudják az elhaladó járművek számát és a két autó között eltelt időt is. A számítógépes rendszerbe beérkező forgalmi adatok alapján a megfelelő program kiválasztásával online vezérlik a jelzőlámpákat.

A meghibásodott lámpát piros villogás jelzi
Abban a pillanatban, amikor hibát észlelnek, a diszpécserszolgálat riasztja a szervizeléssel megbízott céget. A leggyakoribb ok, ha egy piros izzó kiég, de gyakran fordul elő olyan eset is, hogy egy építkezés során véletlenül átvágják a kábeleket, evvel több csomópontot is megbénítva. A hibaelhárítási idő egy kiégett izzónál általában három óra, komolyabb problémáknál nyolc vagy akár tizenkét óra is lehet.

A Moszkva téren keddről szerdára virradó éjszaka - 1.25-kor - baleset történt, és kidőlt egy jelzőlámpa. A forgalomirányító központ ezt azonnal észlelte, és értesítette a szervizt. Mivel nem egy 'sima' izzókiégés volt, a három órás hibaelhárítási idő is hosszabbra nyúlt. A lámpák csak 11.07-kor üzemeltek ismét, de addigra a reggeli csúcs is lefutott. Mindenesetre a Moszkva tértől a Margit hídon át az egész nagykörúton beállt a forgalom, mindenki örömére.

Moszkva tér: 11.30, 'helyreállt' a forgalom
A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. által üzemeltetett központ feladata a lámpák optimális programozása. Forgalmi szituációkat különböztetnek meg, mint reggeli és délutáni csúcs, napközbeni, éjszakai vagy hétvégi időszak. Az aktuális forgalom és forgalmi szituáció alapján a számítógép automatikusan kiválasztja a legoptimálisabb programot, azaz a kereszteződésekben a zöld jelzések hosszát. A diszpécserszolgálatot a rendőrség biztosítja, az ő feladatuk a felmerülő hibák jelzése a szerviz felé. A programok automatikus kiválasztását csak rendkívüli esetben változtatják meg, ilyen lehet egy delegáció érkezése.

A belváros utcái szűkek, nem elegendő az útfelület - hangsúlyozta Kristók János. Ennek ellenére megpróbálják a jelzőlámpákat úgy beállítani, hogy a lehető legkisebb dugók keletkezzenek.