Autópálya-rendőrséget terveznek az M0-ásra

2000.12.16. 17:09
A halálútnak nevezett M0 körgyűrűn a megnövekedett balesetek miatt egységes autópálya-rendőrség létrehozására van szükség - vélekednek az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársai. A harminc kilométer hosszú autóút idén már huszonkét emberéletet követelt. Az M0 autópályává szélesítését a kormány felvette tíz éves fejlesztési tervébe, de az építkezések megkezdéséig még jó néhány évet várni kell.
Több mint 130 balesetből tizenegy volt halálos 2000. októberéig az M0 autóúton, legutóbb december 13-án ketten vesztették életüket egy karambolban. A halálút elnevezés 1995-ben ragadt rá a körgyűre, akkor 127 balesetből tizenkettő követelt emberéletet.

A túl sok csomópont miatti ,,erdőtáblákban" a vezetők nem ismerik ki magukat, és ez számos balesethez vezet - mondta el lapunknak Szilágyi Tibor, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársa.

Egységes autópálya-rendőrségre van szükség

A jelenleg Szigetszentmiklóson működő rendőri egység 1995 óta működik, forgalomelellenőrzéseknél és kisebb balesetek utáni helyszíneléseknél segít. Egységes autópálya-rendőrség kell az M0-ra - hangsúlyozta Szilágyi Tibor, de ehhez a pénz mellett politikai elhatározás is szükséges.

Bíznak abban, hogy ez a döntés még idén megszületik, és 2001-ben elkezdhetik a munkát. Arra a kérdésünkre, hogy hány rendőrrel tudnák ezt megvalósítani, nem kívánt válaszolni, azt viszont elárulta, hogy munkájukat egy elektronikus forgalom-felügyeleti rendszer fogja segíteni.

Nem ekkora forgalomra tervezték az utat

A körgyűrűt úgy tervezték, hogy 2001-re naponta 17-18 ezer gépjármű halad át rajta, de ezt a számot már 1998-ban elérte. Ma átlagosan 25-30 ezer autó használja - folytatta Szilágyi Tibor. A megnövekedett forgalom miatt nyomvályúk alakultak ki, melyeket azért nem lehet azonnal kijavítani, mert az állandó útlezárások óriási torlódásokat okoznának.

A harminc kilométeres autóúton idén két és fél kilométer hosszan fektettek le New Jersey elválasztóelemeket - mondta el lapunknak Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója. Jelenleg 6513 méteren található betonelemek megakadályozzák, hogy az autósok megforduljanak, vagy átsodródjanak a szemközti sávba. Folyamatosak a nyomvályuk felszámolása is, és speciális útburkolati jeleket festenek fel, melyek fényvisszaverő prizmaként is szolgálnak.

Az M0 már nem elég

A közlekedési minisztérium részére készített tanulmány 1999-ben világosan kimondja, hogy a teljes M0 körgyűrű megépítése szükség van. Azonban Budapest keleti oldalán a nyomvonal már olyan távol került a városmagtól, hogy a kerületek közötti forgalom levezetésére nem alkalmas, ezért egy belső gyűrű is szükséges. A budai oldalon olyan nagymértékű forgalomnövekedésre is kell számítani, hogy tíz-tizenöt éven belül a közlekedés teljes mértékben ellehetetlenül.

Hány embernek kell még meghalnia?

A kormány felvette tíz éves fejlesztési tervébe az M0 autópályára történő fejlesztését. Az Index információi szerint jelenleg a körgyűrű 51-es és 31-es főút közötti szakasz megépítésére készülnek engedélyezési tervek. Arra, hogy a meglévő körgyűrűt autópályává fejlesszék, még nem készülnek tervek.

Egy magát megnevezni nem akaró közlekedési mérnök lapunknak elmondta, hogy az építkezések megkezdéséig néhány évet várni kell, addig még számos embernek meg kell halnia, és számos csatát kell megvívni a helyi önkormányzatokkal.

Közlekedési balesetek az M0 autóúton
Összes
baleset
Halálos
baleset
Súlyos
baleset
Ok:
Megfordulás
Meghalt
19901 0 0 0 0
199115 2 6 2 2
199236 2 6 2 3
199327 1 5 4 1
1994101 6 21 7 6
1995127 12 26 15 22
1996117 2 23 6 2
1997121 5 18 8 8
1998147 8 24 5 8
1999196 4 23 6 7
2000.09.30.136 11 17 4 20
Forrás: ORFK