Három pályázó verseng a kormányzati negyedért

2006.11.08. 11:37
A Kincstári Vagyoni igazgatóság bíráló bizottsága szerdán terjesztette a kormány elé a kormányzati negyed létesítésére alkalmas legjobb három ajánlatát. A verseny így a Nyugati pályaudvar környéke, a Déli pályaudvar és környéke, valamint a pesti Duna-part Lágymányosi hídtól délre található terület között dőlhet el. A kormány december 7-ig hozza meg döntését.

A Kincstári Vagyoni Igazgatóság szerdán javaslatot tett a kormánynak, hogy hova költözzön a kormányzati negyed. A KVI által felkért bíráló bizottság az összesen 27 beérkezett pályázatból, melyek magánszemélyektől, önkormányzatoktól és építészirodáktól érkeztek, hármat ajánlott a kabinet figyelmébe. A kiválasztás folyamatában részt vállalt az Urbaniszikai Társaság, a Budapesti Műszaki Egyetem, a Magyar Építész Kamara és a Fővárosi Önkormányzat. A döntés határideje a tervek szerint december 7.

Nyugati és környéke

Az egyik nyertes terület a Nyugati pályaudvar környéke, ahol vasúti területek befedésével tudnának irodákat építeni. A telek legnagyobb része a MÁV tulajdonában van, így nem kell nagy értékű magánkézben lévő ingatlanokat vásárolni, továbbá ez az a terület, ami Pesten van, így a legközelebb fekszik a Parlament épületéhez, és a tőszomszédságában lévő Földművelésügyi Minisztérium épületéhez, ahova a tervek szerint átköltözne a Miniszterelnöki Hivatal 700 fős állománya.


A Nyugati pályaudvar környéke

A szerdai eredményhirdetés után kiderült, hogy a pályázatok csak helymeghatározásokat tartalmaztak, nem volt követelmény, hogy a pályázók tulajdonában legyen az a terület, amelyre megálmodták a maguk terveit. Így fordulhatott elő, hogy a Nyugati környékére nemcsak Demján Sándor érdekeltsége adott be pályázatot, hanem a Terézvárosi Önkormányzattal együtt a MÁV is pályázott. Ez a „konzorcium” a Demján féle pályázattal ellentétben nem a Ferdinánd híd és a Dózsa György út közti telekre tervezett, ők a vasút Podmaniczky utca felöli területére terveztek, mondta el az Indexnek Varga Péter, a MÁV Zrt. ingatlangazdálkodási igazgatója.

Dél-pesti Duna-part

A második nyertes a dél-pesti Duna-part, a Lágymányosi hídtól délre található telek, aminek szintén több tulajdonosa van. Ezen a környéken tulajdonos például a MÁV is, a legnagyobb szabású terveket erre a területre azonban a Duna City projektet igazgató Nagyvásártelep Kft. adta be.


A Lágymányosi hídtól délre

Gulyás Kovács Gergely, a Duna City ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Kvassay gát mögé tervezett 500 ezer négyzetméternyi hasznos alapterületű városrész az eredeti koncepció szerint kombinálná a lakó szolgáltató és irodai ingatlanokat, és ebbe a tervbe jól illene a 140 ezer négyzetméternyi kormányzati épületegyüttes is. Ebben a tervben szerepel például a Duna bevonása is, mint közlekedési útvonal, a cég pedig azzal a holland, Erick van Egeraat-féle tervezőirodával működik együtt, amelyik a Dózsa György úti ING-székház terveit is készítette.

Déli és környéke

A harmadik nyertes a Déli pályaudvar és környéke lett, azonban a MÁV-nak például nem is voltak információi arról, hogy egy spanyol cég, a Sadesa (nem azonos, bár némi üzleti kapcsolat van a Budapesten nagyon aktív ingatlanfejlesztő Fadesa céggel) pályázatot adott be a Déli pályaudvar hasznosítására. Pólya Antal, a Sadesa magyarországi képviselője az Indexnek elmondta, hogy az érintett kerület vezetésével dolgoztak ki egy javaslatot a pályaudvar sínhálózatának csökkentésére és a terület lefedésére, amely alkalmassá válna egy irodaház elhelyezésére is.


A Déli pályaudvar környéke

Érkeztek olyan pályázatok is, melyek a fejlesztések szempontjából még akár szóba is kerülhettek volna, azonban végül problémásnak bizonyult megközelíthetőségük, vagy egyszerűen túl messze fekszenek a belvárostól. Így esett ki az esélyes pályázók sorából a Csepel-sziget északi része, a Rákosrendező, valamint a budai Kopaszi-gát környéke.

A kiválasztott terület szabályozására vonatkozó építészeti pályázatot csak 2007 elején írják ki, így várhatóan 2008 végén már az új helyszínen működhetnek a minisztériumok.