Átrendeződés a lappiacon

2001.02.07. 17:20
Átalakul a hazai lapkiadás egy jelentős szegmense. Míg a svájci Ringier beleerősít, és hazai érdekeltségeinek egyesítésén túl egy a régióért és a balkáni terjeszkedésért felelős központot hoz létre Budapesten, a magazinkiadásban eddig szinte monopolhelyzetben lévő VNU kivonul a magyar piacról. Február 19-én a Mai Nap és a Blikk egyesítése nyomán új bulvárlap jelenik meg a hazai piacon, Mai Blikk címmel.
Egyesítette hazai sajtóérdekeltségeit a Ringier AG- jelentette be szerdán hivatalosan a kiadó. Eszerint összevonják a Blikket, a Vasárnapi Blikket és a Nemzeti Sportot kiadó Ringier Kiadó kft-t, a Magyar Hírlapot és a Mai Napot megjelentető Magyar Hírlap Rt-vel. A létrejövő új vállalatot a svájci-olasz, kettős állampolgársággal rendelkező 31 éves Cristoph Tonini vezeti majd, aki eddig a Ringier zürichi központjában dolgozott, a cég pénzügyi igazgatójaként. A Ringier Kiadó eddigi ügyvezetője, Pető Endre nem értett egyet az új, a magyar piac sajátosságait nem ismerő főnök kinevezésével, ezért lemondott. Rajta kívül távozott a Magyar Hírlap kiadó vezérigazgatója, L. Kelemen Gábor is.

Bár tavaly ősszel, amikor a Ringier megvásárolta a Marquard-csoporttól a Magyar Hírlap Rt. részvényeit, cáfolták, hogy az adásvétel a Mai Nap és a Magyar Hírlap gyors megszűnéséhez vezetne, most úgy tűnik, mégis áldozattal jár a tulajdonosváltás.

A Mai Nap az áldozat

A két konkurens bulvárlapot összeolvasztva, azok erényeit egyesítve február 19-én egy vadonatúj lappal jelentkezik a kiadó - tájékoztatta az Indexet a lap leendő főszerkesztője, Pallagi Ferenc. A tervek szerint a Mai Blikk című lappal, a Blikk arculatával, ám annál kisebb méretben, mindkét lapból átvett rovatokkal, negyedmilliós kezdő példányszámmal akarnak a piacra betörni.

Bár végleges döntés erről még nem született, a Mai Nap szerkesztőségéből várhatóan harminc újságírót vesznek át az új laphoz, így azt hatvanan készítik majd. A Mai Nap főszerkesztőjét és főszerkesztő-helyettesét elbocsátják. Az új lap a Blikk szerkesztőségében és a Magyar Hírlap nyomdájában készül majd.

Jelentős tartalékok a szórakoztató lapok piacán

Jelenleg a két bulvárlapot összesen 270 ezer példányban nyomják, amelyből körülbelül 190-200 ezer fogy el naponta, de Zámbó Jimmy halálát követően a két lap napi eladott példányszáma elérte a 270-280 ezret is, amely Pallagi szerint azt jelzi, jelentős tartalékok vannak még a hazai szórakoztató lapok piacán.

A kiadó távlati terveiben egyébként 250 ezres eladott példányszám szerepel. Az új főszerkesztő nem számol azzal, hogy a két lap olvasótábora megcsappanna az ,,egyesítéssel", bár a Médiakönyv 1999 adatai alapján erre minden esély megvan, hiszen a két újságnak igen eltérő az olvasói összetétele, és csupán harminc százalékban fedik egymást.

A Ringier AG. azt is bejelentette, hogy egy budapesti székhelyű, kelet-délkelet-európai regionális központot hoz létre, amely a jövőben a vállalat magyarországi és romániai tevékenységét, és a balkáni fejlesztéseket irányítja majd.

Profilt vált a VNU

Háromezer nyomtatott sajtótermék
Magyarországon 300-350 kiadó mintegy 3000 nyomtatott sajtóterméket ad ki. A lappiacon a legnagyobb részesedés a multinacionális Bertelsmann, az Axel Springer, a Marquárd és a Ringier tulajdonában van. A napilappiacon, ahol jelenleg tíz országos lapot adnak ki, 230 ezres nyomott példányszámmal vezet a Bertelsmann tulajdonába tartozó Népszabadság, amelyet 94 ezerrel követ a MAHÍR tulajdonú Magyar Nemzet, a Ringier érdekeltségű Magyar Hírlap naponta 50 ezer példányban jelenik meg. Az ingyenes terjesztésű Metró újságot szintén 230 ezer példányban nyomják naponta. A Ringier két bulvárlapjával és a Nemzeti Sporttal együtt a Szonda Ipsos felmérése alapján naponta 340 ezer újságot ad el, amelyet 1,3 millióan olvasnak. Az országos napilapoknak tavaly 2,5 milliárd forinttal jutott több a reklámtortából mint 1999-ben, ám az írott sajtónak évről évre egyre kevesebb jut, míg a kereskedelmi televíziók növelik bevételeiket. A reklámozók körülbelül minden harmadik forintjukat költik sajtóhirdetésekre.
Profilváltásról határozott, ezért kivonul a magyar és egyben a kelet európai piacról is a legnagyobb hazai lapkiadó, a Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven (VNU). A holland médiavállalat magyarországi leányvállalata 1999-ben, a Fenyő János alapította Vico lapjainak megvásárlásával a hazai magazinpiacon magasan a legtöbb lapot és mintegy havi havi 3,5 millió olvasót, az árbevételek alapján pedig a teljes piac 15 százalékát szerezte meg.

Húsz-harminc milliárd forint a lapok értéke

A vállalat tulajdonában álló, huszonnyolc lap piaci értékét a szakértők körülbelül 20-30 milliárd forintra teszik. A konszern az eladásokból a AC Nielsen piackutató cég mintegy 2,3 milliárd dolláros felvásárlásának egy részét finanszírozza. Az üzlet nyélbeütésével a hollandiai központú vállalat a világ vezető üzleti információs cégévé válik.

Egyben árulják a VNU lapjait

A VNU Budapest Kiadó Rt. munkatársa az Indexnek elmondta, a lapok eladására egy héten belül kiírják a nemzetközi pályázatot, és terveik szerint áprilisig túladnak a csomagon. A lapokat a VNU döntése alapján csak együtt lehet megvásárolni, szemezgetésre tehát nincsen lehetőség. A potenciális vevők között a hazai piacon az RTL Klub és a Népszabadság tulajdonosaként szereplő német Bertelsmann AG-t és a világszerte több mint kétszáz magazint kiadó francia Hachette Filipacchi Medias csoportot emlegetik.

Eladó a Nők Lapja, a Sztory, a Cosmopolitan...

A pályázat győztesének kezébe kerül a hazai lapok közül például a 350 ezres példányszámú Nők Lapja, a 375 ezres Színes Rtv, a 340 ezres Story magazin, vagy a szintén 100 ezer feletti Tina és Meglepetés című női lapok. De a VNU csomag tagja a nemrégiben nagy kampánnyal indított FHM, a Vasárnapi Hírek, a Cosmopolitan vagy a BRAVO is. A csomag leginkább reklámszempontból értékes. Tavaly a VNU magyarországi érdekeltségei - a magazinok mellett a szintén a Vico csomaggal megszerzett Egyesült Reklám Kft vagy a Cicero lapnyomda- körülbelül 11 milliárdnyi árbevételt hoztak a médiakonszernnek.