Statisztikák és kronológiák: késik-e a Malév?

2000.08.28. 16:53
Akár hiszik az Index olvasói, akár nem, a Malév ,,menetrendszerűsége", vagyis pontossága javult idén júliusban, az előző év hasonló időszakához viszonyítva, sőt, az első hét hónapban a tavalyihoz képest szintén kevesebb volt a késés és a járatkiesés - tájékoztatta lapunkat Kocsi Margit, a Malév szóvivője. Mint ismeretes, júliusban történt a szaloniki járat ,,majdnem-balesete", s időközben több műszaki hiba is előfordult a magyar légitársaság flottájában. Személyi sérülés azonban szerencsére egyetlen alkalommal sem történt.

,,Ritkán fordul elő olyan gond, amilyen vasárnap, augusztus 27-én következett be" - mondta az Indexnek Kocsi Margit, a Malév szóvivője, amikor hétfőn arról érdeklődtünk, miért nem szállt fel tegnap a nemrég beszerzett Boeing 767-es. A gépet a Malév szóvivője szerint a Rolls-Royce Capital cégtől lízingeli a magyar társaság, arra a kérdésünkre viszont nem válaszolt, hogy a Gulf Air légitársaság használta-e korábban a járművet. (Emlékezetes, hogy a Gulf Air egyik gépe zuhant nemrégiben a Perzsa-öbölbe.)

A gépen egy olyan modult kellett kicserélni, amely ritkán szorul pótlásra. Magyarországon nem volt ilyen részegység, ezért Koppenhágából szerezték be sürgősen a légitársaság szakemberei az alkatrészt. Eredetileg azt remélték, hogy még aznap sikerül a szerelést elvégezni, végül azonban gondoskodni kellett az utasok éjszakai elhelyezéséről, szállásáról - tudtuk meg. Hétfőn aztán mindkét járat felszállt, és elindult célállomására.

Pontosabb lett a Malév

A Malév és a késések
"A Malév, mint fuvarozó, a repülőjegy által megtestesített szerződés értelmében arra vállalt kötelezettséget, hogy az utast a kiindulási pontról a célállomásra szállítsa. Ezt a fuvarozó igyekszik mindig a jegyen feltüntetett időpontokban és járatokkal végrehajtani. Ugyanakkor joga van előzetes bejelentés nélkül menetrendet módosítani, közbülső leszállóhelyet beiktatni, helyettesítő fuvarozót beállítani" - olvasható a Malév által értékesített jegyeken.

Kocsi Margit elmondta azt is, hogy a közhiedelemmel ellentétben a Malév menetrendszerűsége, vagyis az előre meghirdetett menetrendekhez képesti pontossága 12,4 százalékkal javult idén júliusban - ha a tavalyi hasonló adatokkal vetjük össze a mostaniakat. A 15 percet meghaladó késések száma pedig idén júliusban 20 százalékkal volt kevesebb az 1999-esnél.

Ha az első hét hónap mutatóit nézzük, akkor a Malév menetrendszerűsége 10 százalékkal javult. A 15 percet meghaladó késések száma viszont 19 százalékkal csökkent, miközben a járatok száma nyolc százalékkal emelkedett.

A Malév tavaly 2,3 millió utast szállított, idén ennél nagyobb teljesítménnyel számolnak a vállalatnál - tudtuk meg. Az első félévben 11 százalékkal több utas volt a magyar légitársaság gépein - tette hozzá Kocsi Margit.

Orbán Viktor és a Malév

Részletek Burány Sándor (MSZP) 1999-es parlamenti beszédéből

,,Október végén azonban nem várt esemény következett be. Orbán Viktor repülőgépe Londonban lekéste az Ottawa felé induló járatot. A késés miatt csak a miniszterelnök és szűk kísérete indulhatott azonnal tovább. A kormányfő nem késlekedett a Malév szigorú bírálatával. "Fel kell nőnie a vállalatnak ehhez a feladathoz, és rendet kell teremteni. Semmilyen technikai magyarázatot nem lehet elfogadni ebben az ügyben." - jelentette ki akkor Orbán Viktor miniszterelnök úr. A kijelentésnek meg is lett a következménye: három Malév-vezetőt felmentettek."

A Malév júliusban húsz járatát törölte. Ez az összeshez 1784-hez képest igen jó arány, és ez is jórészt külföldi problémák miatt történt.Az olasz légiforgalmi irányítók ekkor tartottak ugyanis sztrájkot, a francia (párizsi) korlátozások miatt napi öt járatot és egy másik esti repülést kellett törölni. Mint emlékezetes, a Concorde katasztrófája után rendeltek el tilalmat a De Gaulle repülőtéren a francia hatóságok.

Privatizációra várva

Kocsi Margit arról is beszélt az Index munkatársának, hogy a polgári közlekedés nemzetközi csúcsszervezete, az ICAO szerint a Malév biztonsági szempontból az első osztályú légitársaságok közé tartozik. Ugyancsak a legjobbak között van, illetve minden előírásnak megfelel a magyar cég az európai IASA, az Egyesült Államokban működő légügyi hatóság, az FAA megítélése szerint.

A Malévnél az Index kérdésére megerősítették: a társaság vezetése hosszú távon a privatizációtól reméli a cég feltőkésítését, és a géppark modernizálását. Az ÁPV Rt. augusztusi közleménye szerint egyébként kora ősszel várható a magánosítási pályázat kiírása, amelyen startégiai partnert keresnek a jelenleg csaknem százszázalékos állami tulajdonban lévő társaság számára.

'Malév-ügyek' 2000 májusától augusztusig

május 14.

Sikeres kényszerleszállást hajt végre a Malév egyik Fokker-70-es típusú légi járata, a fedélzeten 58 utassal és 5 főnyi személyzettel. A repülőgép Budapestről tartott Moszkva irányába, amikor az úti céljához közeledve a pilóta meghibásodást észlelt, és visszafordult Budapestre. Az MTI értesülése szerint a gép orr-futóműve hibásodott meg.

június 12.

A tűzjelző - mint utólag kiderült: téves - riasztása miatt hétfőn délelőtt Prágában a felszállást követően visszafordult a Malév 821-es járata, egy Boing 737-300-as repülőgép. A prágai repülőtérre történő visszaérkezés után a cseh műszakiak átvizsgálták a repülőgépet, de tűzre utaló jelet nem találtak. Azt állapították meg, hogy a tűzjelző tévesen riasztott.

június 23.

Késéssel érkezett Londonba, a gatwicki repülőtérre a Malév 614-es járata, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök és kísérete is utazott. Az egy óra 10 perces késés oka az volt, hogy az útra felkészített Fokker 70-es típusú gép meghibásodott és a tartalék gép felkészítése több mint egy órát vett igénybe.

július 4.

Hajszál híján ússza meg a katasztrófát a Malév keddi szaloniki járatának 86 utasa. Az észak-görögországi kikötőváros repülőterére érkezve a Tu-154-es repülőgép első landolásakor nem eresztette ki futóművét, és így a gép hasa a kifutópálya betonját súrolta. A leszállás másodszorra viszont sikerült, személyi sérülés nem történt. Az előzetes vizsgálatok szerint a magyar gép pilótái leszállás előtt nem olvasták fel a ,,check-listát", vagyis nem ellenőrizték a futómű kieresztését.

július 9.

Jelentős késéssel tud csak elindulni a Malév 2284-es rodoszi charterjárata, amelynek vasárnap 14.45-kor kellett volna elhagynia Ferihegyet. Előbb a légtérben keletkezett forgalmi torlódás miatt nem tudott felszállni az utazásra kijelölt gép, majd később a beszálláskori utolsó ellenőrzéskor műszaki hibát is észleltek. Emiatt végül is a Tu-154-es helyett egy másik repülőgép, egy Boeing-734-es szállította el a charterjárat utasait Rodoszra.

július 11.

A Skopjébe tartó Malév-járat képtelen volt leszállni, a pilótának csak harmadszorra sikerült a művelet. A leszállási nehézséget a rossz időjárás, az erős szél okozta és a skopjei repülőtéri irányítók engedélyével tette le a pilóta a gépet a menetiránnyal szemben.

július 13. A Malév Rt. július 19. és augusztus 15. között átmenetileg szünetelteti pekingi járatát - tájékoztatott közleményben a társaság. A szüneteltetést azért határozta el a légitársaság, mert az előrejelzések szerint a hosszú távú járatok közül a pekingi ígérkezett a legkevésbé kihasználtnak.

július 14.

Ferihegyen, pénteken délután az egyik üres Fokker 70-es géphez kivonultak a repülőtéri tűzoltók, mert a hajtómű tűzterében lévő üzemanyag felizzott, és füstölni kezdett - mondta Kocsi Margit, a Malév szóvivője az Indexnek. A gépen nem tartózkodtak utasok, személyi sérülés nem történt.

július 16.

Törlik a Malév párizsi járatát, mivel a kijelölt Boeing 737 típusú gép műszaki hiba miatt nem indulhatott el.

július 17.

Lemondott a Malév Rt. igazgatóságának elnöki funkciójáról Hernádi Zsolt, aki helyett az igazgatóság tagjai egyhangúlag Szarvas Ferencet választották új elnökké. Szarvas Ferenc az elkövetkezendő időszakban a Malév sikeres privatizációjának előkészítése mellett a működés biztonságának megteremtését tartja a legfontosabb feladatnak. Hernádi Zsolt szerint a Malév járatainak menetrendszerűsége megfelel az európai átlagnak, a késések pedig nagyrészt a légtér túlzsúfoltságának tudhatók be.

augusztus 15.

A Budapest-New York útvonal jobb kihasználását reméli a Malév, újonnan beszerzett, kedden első menetrend szerinti útjára induló Boeing 767-300-asától - közölte Kovács Ferenc, a Malév vezérigazgatója az új gép utasterében tartott sajtótájékoztatón Budapesten. Hozzátette: az egy évre lízingelt repülőgép üzembe helyezésével kiküszöbölhetők lesznek a késések.

augusztus 21.

Több mint három órás késéssel indult a Malév Rt. hétfői müncheni és New York-i járata - tájékoztatott közleményben a Malév. A légitársaság közlése szerint a Münchenbe készülő TU 154-es repülőgép indításakor a gép harmadik hajtóműve nem indult be az első próbálkozás alkalmával, ezért hidegindítással kifújták a hajtóműbe került és el nem égett üzemanyagot. Ezután ismételten újraindították a hajtóművet, azonban a felesleges üzemanyag lángra lobbant és a gép közelében égett néhány percig.

augusztus 23.

Bombariadó miatt nem indulhatott el a Malév párizsi járata. A gép átvizsgálásakor azonban kiderült, hogy a bejelentés hamis, ezért a repülőgép - amelyen Orbán Viktor miniszterelnök magánemberként tartózkodott - pár perccel a tervezett fél hetes indulás után felszállt Párizs felé.

augusztus 27.

A Malév két repülőjáratának (a New York-inak és a dublininak) törlésére kényszerült: a New York-i járatra kijelölt Boeing 767-es gépen vasárnap alkatrészcserét kellett végrehajtani. A tartozékot a légitársaság sürgős igénylésére a nemzetközi beszerző hálózaton keresztül hétfőre virradó éjszaka kapták meg, és reggelre elhárították a hibát. A dublini járatot vasárnap biztonsági megfontolásokból törölték. Az Index információi szerint a New York-i gép az a Boeing 767-es volt, amelyet nemrégiben lízingelt a Rolls-Royce-tól a Malév, s amelynek életkora 10 év.