Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nem lendítik magasba a tárcsát

2008.04.27. 16:04
Megújult a MÁV működését szabályozó két legfontosabb dokumentum, a Jelzési és a Forgalmi Utasítás. Az utasokat is érintő változás, hogy megváltoztak a vonatok indulásának szabályai. A vörös sapkás forgalmista 140 helyen nem megy ki vasárnaptól zöld tárcsájával a vonathoz.

Balesetveszélyes lehet az új szabályok alkalmazása – jelezte több vasutas olvasónk. Állításuk szerint az utasok megszokták, hogy figyeljék a forgalmistát és csak annak sípjelére és jelzésére szálljanak fel a vonatra. Mivel ezen 160 éves vonatindítási ceremónia elmarad, az utasokat váratlanul érheti, hogy hirtelen megindul a vonatuk. Aki ilyenkor próbál fel- vagy leugrani, az könnyen kezével, lábával, életével fizethet meggondolatlanságáért.

Ami az utasításból kimaradt

Továbbra sem teremtették meg a jegyvizsgáló nélküli közlekedés szabályozási feltételeit sem a fő-, sem a mellékvonalakra. Noha Európa szinte összes országában van mód az egyszemélyes vonatközlekedtetésre, itthon erre továbbra is csak a tehervonatok esetén van lehetőség.

A MÁV illetékesei megkeresésünkre kifejtették, hogy a társaság 60 központi forgalomirányításba vont állomásán, ahol eddig sem menesztették állomási dolgozók a vonatot, nem ugrott meg a vasút balesetek száma, az aggodalom tehát alaptalan. A MÁV válaszából azonban kitűnt, hogy ők vasúti járművek balesetétől (ütközésétől, megcsúszásától, jelző meghaladásától) nem tartanak, az utasok sérülésének megakadályozása szerintük a személyszállító vonatokat közlekedtető társaságok feladata.

Az utasítás a jegyvizsgálók feladatává teszi, hogy jelezzenek a mozdonyvezetőnek, ha indulhat. Tehát ha a vonat nyitott kocsiajtóval indul, és valaki leugrik vagy felugrik az nem a MÁV, hanem a MÁV Start felelőssége.

A MÁV Start érdemben nem kommentálta a kérdést, szóvivőjük csupán annyit közölt, hogy szükség esetén a vonatkísérő személyzet továbbra is tud hangjelzést adni. Így az utasok tájékoztatását sem tervezik a forgalmi változásokról.

A MÁV-nál később átgondolták a dolgot, és arról tájékoztatták az Indexet, hogy a forgalmi változásban érintett 140, főként fővonali vasútállomáson a vasárnapi változástól kezdve 14 napon át a hangosbemondó rendszereken keresztül tájékoztatják az utasokat.

Nézze meg képeinket!

A változás olyan állomásokat érint, ahol minden vágány végén önálló fedezőjelző található, szélesperonosak és a peronok külön szintű átjárón keresztül megközelíthetők (vagy utasforgalmuk nem haladja meg a napi 800 főt). A MÁV állomásainak kétharmada e feltételeknek nem felel meg.

Noha a fővárosi pályaudvarok és a nagy (megyeszékhelyi) állomások e kritériumoknak megfelelnek, többségükön további intézkedések meghozataláig nem alkalmazzák az új szabályokat.

A forgalmista általi menesztés (indítás) elmaradásától létszám-megtakarítás nem várható, ám egyes becslések szerint a fővonalakon akár 10%-nyi rejtett pályakapacitás is felszabadulhat. Így csökkenhet a menetrendek feszessége, javulhat a menetrendszerűség, több idő juthat a hangosbemondó berendezések kezelésére, elmaradnak a menesztésre várások, sőt akár a menettartam is csökkenthető lesz.