Kábelszakadás: nem fizetik vissza az IC-pótjegy árát

2003.05.28. 12:16
A Budapest-Szeged vasútvonal vecsési szakaszán a múlt héten átvágtak egy kábelt, ezért az intercity vonatok akár száz percet is késhettek. A MÁV reklámjaiban hirdeti, hogy tizenöt percnél nagyobb, saját hibából bekövetkező késés esetén visszafizeti a pótjegy árát. Ez a múlt héten nem történt meg. A MÁV a külsős vállalakozót okolja, a közlekedési szakjogász szerint az utas a harmadik személy által bekövetkezett kárért nem felel.
"Egyszerűen elképesztő, amit a MÁV művel. Mossák kezeiket, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan ők tehetnek róla, amikor mi most 1 órát késtünk az IC-vel Pestre menet." "Vérlázító, amit a monopolhelyzet miatt megenged magának a MÁV, de mivel kénytelenek vagyunk vele utazni, nemigen tehetünk semmit." "Visszafelé azon tanakodtam magamban, hogy inkább busszal jövök, de a Nyugatiban ki volt írva, hogy a Dankó IC 15 percet késik. Mégis inkább a vonat mellett döntöttem a kiírás miatt. Ahogy elindult a vonat, a hangosbemondóban közölték, hogy a késés egy óra lesz. Fel tudtam volna robbanni a méregtől." "Igen kulturálatlan dolognak tartom, hogy miközben tudja a t. MÁV, hogy a vonatok mennyit fognak várhatóan késni, mégsem tájékoztatják az utasokat a menetjegy vásárlásakor erről a nem elhanyagolható tényről."

Nemes gesztus

Ilyen, és ennél vaskosabb bejegyzések olvashatók egy múlt heti esetről a szegedi Délmagyarország internetes fórumán. A Budapest-Szeged vonal vecsési szakaszán a pálya felújítása közben átvágtak egy kábelt, ezért a vasúti jelző- és biztosítási rendszer nem működött. Az eredeti útvonal helyett a szerelvények, akár másfél órát is késve, Szolnok felé kerültek. A fórum bejegyzéseiből is látható, hogy az utasokat hiányosan tájékoztatták a történtekről. Ennél is nagyobb bosszúságot okozott azonban, hogy a vasúttársaság nem térítette vissza az IC-pótjegy árát, noha a Személyszállítási Üzletszabályzat kimondja: A MÁV, saját hiba esetén, 15 percnél nagyobb késésnél köteles visszafizetni a pótjegy árát.

"A minisztérium által elfogadott üzletszabályzatban harminc perc szerepel, úgy is mondhatnám, hogy a MÁV nemes gesztust gyakorol, amikor már tizenöt percnél is fizet" - mondja az Indexnek a MÁV egy, a szegedi igazgatóság személyszállítási üzletágán dolgozó munkatársa. Igaz, ettől még fizetni kellett volna, hiszen - derül ki a Délmagyarországban közölt összeállításból - a csütörtöki Maros 100, a Móra 96, a Dankó intercity pedig 61 percet késett. A vasúttársaság arra hivatkozik, hogy a kárt külsős vállalkozó okozta, ezért nem téríti vissza a 440 forintos pótjegy árát.

Felelősséggel tartoznak

"A MÁV érvelése nem jogos, mivel az utas a harmadik személy által bekövetkezett kárért nem felel" - nyilatkozta az Indexnek Diczig István ügyvéd, közlekedési szakjogász, aki szerint ilyen esetekben a vasúttársaságnak a külsős vállalkozón kell behajtania a kárt. "A MÁV felelősséggel tartozik az utasoknak."

A jogász érvelését alighanem a MÁV is magáévá tette: jövő hét hétfőtől a vecsési szakaszon, külső vállalkozó hibájából bekövetkezett 15 percen túli késésért is fizetni fog. Ennél többről egyelőre nincs szó.