Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Véget ért a vasutassztrájk

2000.02.24. 21:57
Háromszázhuszonkilenc órás munkabeszüntetés után, a vasúttársaságnak okozott milliárdos veszteséggel délután ötkor véget ért Magyarország történetének tizenkettedik, eddigi leghosszabb vasutas-munkabeszüntetése. A február elsején hajnalban kezdődött, bizonytalan időre hirdetett demonstráció eredményeként a 250 milliárd forintos költségvetéssel dolgozó MÁV Rt. a sztrájk kezdetén is ajánlott 8,4 százalékos béremelést adja meg, de három év távlatában vállalja, hogy a teljesítmény és a GDP függvényében infláció-követő bérkiegészítést garantál

Újra járnak a vonatok
Bár vasárnapra a legfontosabb kérdésekben - a munkabéremelés mértékéről és a kollektív szerződés vitás pontjairól - már megegyeztek - az érdekképviseletek továbbra is ragaszkodtak ahhoz, hogy a szakszervezeti tagdíjat a vasúttársaság szedje be - szerintük ugyanis ellehetetlenedik a szakszervezetek működése, ha a pénzügyi reformra nem kapnak elég időt.

Hétfőn így a Fovárosi Bírósághoz fordult a MÁV a sztrájk jogszerűségének ügyében. Erről a MÁV Rt. vezérigazgatója levélben értesítette a három reprezentatív szakszervezet elnökét. A vasúttársaság szerint ugyanis okafogyottá váltak az egyeztető megbeszélések, a munkabeszüntetés immár jogszerűtlen lett, mert - amint ezt a szakszervezetek is elismerték - kölcsönös kompromisszumok eredményeként teljesültek azok a követelések, amelyekért a szakszervezetek a sztrájkot eredetileg meghirdették.

Bölcsházy Sándor, a MÁV Rt. sajtóirodájának munkatársa elmondta, hogy a vezérigazgató levele a következőt is tartalmazza: "A vasúttársaság nem látja akadályát annak, hogy az eredeti követelésektől különválasztva a sztrájk befejezését követően megbeszéléseket folytassunk a szakszervezeti tagdíjak levonásának felmondásáról született korábbi döntés esetleges felülvizsgálatáról." Ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy a tagdíjakkal kapcsolatos álláspontot erősen befolyásolja, meddig fogják a szakszervezetek akadályozni a vasút normális üzemmenetét.

Számokban
A vasutassztrájk két hétig tartott. Eddig a rekorder az 1904-es, hatnapos munkabeszüntetés volt. 1999 januárjában 108 órán át sztrájkoltak, '95-ben 86 óráig. Tavaly december huszadikán kilenc óráig állt a vasút, január tizedikén hatvan órás demonstrációval támasztották alá a vasutasok érveiket. A sztrájk óránként négymillió forint veszteséget okoz a MÁV-nak.
A sztrájkolók aránya a munkabeszüntetés kezdete óta 18-20 százalékos volt, ugyanis csak azok a vasutasok nem vették fel a munkát, akik stratégiai szempontból fontosak voltak, mint például a mozdonyvezetők. A vasutassztrájkra a cégek többsége felkészült, a munkabeszüntetés elhúzódása azonban egyre nehezebb helyzetbe hozta őket. Egyrészt megnehezült dolgozóik mindennapos munkába járása, másrészt a teherszállítás elmaradása is jelentős gondokat okozott.

A GE Tungsram-nál és a Globus Rt.-nél komoly gondot jelentett a dolgozók bejutása a munkahelyekre. Az elhúzódó vasutassztrájk miatt rohamosan csökkent a Dunaferr vállalatcsoport alapanyag-készlete. A Dunaferr vállalatcsoport egyébként a MÁV szolgáltatásainak legnagyobb megrendelője. Évente hétmillió tonna áru fuvarozását végzi számára a vasúttársaság.

A Magyar Posta Rt. csak a vasutassztrájk befejezését követően tudja felmérni, mekkora kárral járt számára a munkabeszüntetés - mondta Seress Zoltán sajtófőnök. A veszteség felmérésekor nem csupán a túlóradíjakból és az üzemanyagköltségekből származó többletkiadásokkal fognak számolni, hanem azzal az összeggel is, amelyet a sztrájk ideje alatt - a vasúti szállítás kiesése miatt - megtakarítottak - tette hozzá a sajtófőnök.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?