Környezetvédelmi 'nem' a 4-es metró első szakaszára

2001.06.26. 15:33
A környezetre gyakorolt negatív hatások többségben vannak a pozitív tényezőkkel szemben, ezért a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség a múlt héten elutasította a fővárosnak a 4-es metró építéséhez benyújtott előzetes környezetvédelmi hatástanulmányát - nyilatkozták a felügyelőség illetékesei. A döntés ellen a főváros fellebbezést nyújt be a Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőséghez - reagált a hírre Demszky Gábor.
Ungár László igazgatóhelyettes és Porosz Mihály szakreferens közölte: a főváros nem vizsgálta meg alaposan a metró alternatív nyomvonalait, a felszíni tömegközlekedéssel való kapcsolatot, valamint a Gellért téri hőforrásokat befolyásoló negatív hatásokat. A 4-es metró első szakaszának építését elutasító határozatból kiderül, hogy korábban több szakhatóság kifogásokat tett az építkezés miatt várhatóan bekövetkező káros hatások miatt.

Az ÁNTSZ a Gellért térnél található gyógyforrások veszélyeztetése miatt vizsgálatot kezdeményezett, s már 1999-ben felvetette, hogy szükség esetén nyomvonalváltozást tartanak indokoltnak. A Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság ugyancsak 1999-ben részletes hatásvizsgálatokat írt elő a dunai átvezetés hidrogeológiai viszonyaival és a talajvízzel összefüggésben. A polgári védelem budapesti parancsnoksága a lakosság életvédelmi kérdéseinek vizsgálatát hiányolta a hatástanulmányból.

A Magyar Geológiai Szolgálat budapesti hivatala szerint a Gellért térnél a karsztvízre gyakorolt hatás miatt a metróépítés a megindokolhatónál nagyobb természeti kockázattal járna. A metróépítést bonyolító BKV DBR Metró Projektigazgatóság által tavaly és ez év elején benyújtott módosító, kiegészítő javaslatok mindegyikét elutasította a szakhatóság.

Önkényes a 4-es metró nyomvonalának kijelölése?

A környezetvédelmi felügyelőség elutasító határozatában leszögezi, hogy a szakhatóságok állásfoglalásai, a lakossági és az önkormányzati vélemények figyelembevételével, környezetvédelmi szempontból nem tartja megalapozottnak a metró építését.

A határozat szerint a 4-es metró nyomvonalának kijelölése önkényes, egyoldalú, s nem mutatja be a lehetséges változatokat. A környezeti hatások vizsgálata során a felügyelőség elfogadhatatlannak tartja a vízbázisok, különösen a Gellért téri hőforrások esetleges megsérülését, s csak 100 százalékosan biztos megoldást fogad el e téren.

A határozat kitér arra is, hogy a beruházás nem csökkenti a felszíni közlekedés nagyságát, a felszíni építkezések zajterhelése jóval túllépné az engedélyezett határértékeket, s megkérdőjelezi a Rákóczi téri és a Köztársaság téri állomások szükségességét is, mivel jelentős zöldfelület-károsodást okoznának.

A főváros fellebbez

A főváros szakmailag elfogadhatatlannak és indokolatlannak tartja, hogy a szakhatóság elutasította a 4-es metró vasúthatósági engedélyét, s ezért a jövő héten megfellebbezi az erről szóló határozatot - jelentette be Demszky Gábor kedden sajtótájékoztatón. Demszky Gábor reményei szerint az elutasító döntés nem lassítja le a beruházás előkészítését, indítását. Mint mondta: a metró feletti felszínek átépítése, például a Bartók Béla út felújítása is a tervek szerint zajlik majd.

A főpolgármester úgy vélte, hogy augusztus végén a közgyűlés elé kerülhet egy olyan előterjesztés, amely a tervezés és a kivitelezés változásával összefüggő feladatokat s költségeit tartalmazza majd. Vajda Pál főpolgármester-helyettes (MSZP) hozzátette, ezeknek a felszíni felújításoknak a befejezését jövő októberre tervezik.

Vajda úgy vélekedett, hogy ezt megelőzően áprilisban lezajlanak az országgyűlési választások, s utána reményei szerint megváltozik a metróépítéssel kapcsolatos állami akarat is.