Tizenöt éves autópálya-építési programot dolgoz ki a kormány

2001.08.07. 15:15
Orbán Viktor miniszterelnök a keddi mezőkövesdi kormányülés után kijelentette, hogy a kormánynak októberre már nem tíz, hanem tizenöt évre szóló gyorsforgalmi, autópálya és útépítési programja lesz.
A kormány mezőkövesdi ülése után Orbán Viktor és a miniszterek a Nemzeti Autópálya Részvénytársaság, a kivitelező Vegyépszer Rt. és Betonút Részvénytáraság, valamint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. vezetőinek kalauzolásával megtekintették Mezőkövesd, illetve Szentistván térségében az M3-as egy befejezés előtt álló új szakaszát, amelyen hétfőn már több kilométer hosszúságban aszfaltot terítettek, több híd, áteresz elkészült.

Orbán kitart a magyar vállalkozók mellett

Orbán Viktor
A szemle után az autópálya építkezésének egyik helyszínén felállított sátorban Orbán Viktor sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kormány hosszú távú autópálya és autóút gyorsforgalmi útépítési programját kiegészítve immáron 2015. évi időhorizontot rajzolt föl. A részletek kidolgozását Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter vezetésével végzik majd el a szakértők. A döntés szerint októberre a kormánynak már nem tíz, hanem tizenöt évre szóló gyorsforgalmi, autópálya és útépítési programja lesz. Orbán Viktor elmondta, hogy a februári kormányhatározat szerint 2007-ig megépíteni tervezett több mint 700 kilométernyi gyorsforgalmi út hosszát mostani döntésükkel - a tizenöt éves időhatáron belül - megkétszerezik, ezenkívül a felújítások során mintegy 200 kilométernyi utat szintén gyorsforgalmi úttá alakítanak át.

Az autópálya-építés arra is például szolgál - mutatott rá a kormányfő -, hogy az országban költségvetési pénzből vagy kormánygaranciával megvalósuló beruházások hasznát nem külföldieknek kell lefölözniük, hanem ezekkel a magyar vállalkozóknak kell lehetőséget nyújtani a megerősödésre. Minden kilométer út, minden híd, amelyet megépítünk, amelletti bizonyság, hogy mi magyarok, magyar vállalkozók képesek vagyunk ugyanolyan munkát, ugyanolyan minőségben elvégezni, melyhez hasonlókat a korábbi években kizárólag nemzetközi nagy cégek végeztek, illetve végeztettek el velünk - fűzte hozzá a miniszterelnök.

Az SZDSZ szerint tisztességtelen az autópálya-építés
Tarthatatlan, szerencsétlen és szégyenletes ügy az autópályák versenyeztetés nélküli építése, amit az Európai Unió és a Gazdasági Versenyhivatal is többször elítélt - közölték szabad demokrata országgyűlési képviselők kedden tartott sajtótájékoztatójukon, Budapesten. Lotz Károly és Kovács Kálmán az SZDSZ Tetthely sorozatának újabb epizódjaként a Magyar Fejlesztési Bank épülete előtt fejtették ki aggályaikat az általuk kampányszerűnek nevezett autópálya-építésekről. Kovács Kálmán rámutatott: a munkálatok lassúak, szervezetlenek, a beígértnél drágábbak, és a versenyeztetés hiánya miatt tisztességtelenek is.

Az autópálya-építés jó hatással van a munkanélküliségre

Orbán Viktor szerint hiba, sőt bűn lenne a jövőben külföldi nagyvállalkozóknak engedni át olyan munkákat - legyen szó autópályáról, vasútépítésről vagy más költségvetésből, kormánygaranciával indított nagyberuházásról -, melyek kivitelezésére alkalmas magyar vállalkozók vannak. Mindazonáltal szívesen működünk együtt külföldi nagyvállalkozókkal, és szívesen látjuk őket olyan területeken, amelyen magunk nem vagyunk elég erősek, sőt alvállalkozóként is szívesen fogadjuk e vállalkozói kört, de ahhoz ragaszkodnunk kell, hogy a fővállalkozói lehetőségekből fakadó üzleti előnyökkel magunk éljünk, ne engedjük úgy kivinni a hasznot az országból, hogy nekünk csak a morzsák maradjanak - jelentette ki a miniszterelnök.

Ha az autópálya-építés során az derült volna ki, hogy a magyar vállalkozók a kormány támogatása ellenére sem lettek volna képesek erre a beruházásra, akkor nemcsak a magyar vállalkozók buktak volna meg, hanem a polgári kormány is - közölte Orbán Viktor. A miniszterelnök kitért arra is, hogy az autópálya építése igen jótékony hatással volt a környező településekre; Mezőkövesden például hat százalékra csökkent a munkanélküliség, csak ebben a térségben ezer embert foglalkoztatnak a kivitelezők. Minden egyes forint, amit autópálya-építésre költünk el, további három-négy forint üzleti beruházást mozgósít meg, és a későbbiekben, amikor már működő ipari körzetek jönnek léte, a tőkebevonások révén újabb munkahelyeket lehet teremteni - emelte ki a kormányfő.

Keller szerint rossz minőségűek a készülő autópályák
"Sajnálatosnak tartom, hogy a Miniszterelnök Úrnak nem maradt ideje a Szentisván és Polgár közötti M3-as, illetve M30-as autópálya szakaszt megtekintenie. Amennyiben programjába belefért volna egy szélesebb körű tájékozódás is, könnyen megállapíthatta volna, hogy az épülő pálya jelentős hányadán - az adófizetők pénzéből - nem a szakmai elvárásoknak és előírásoknak megfelelő beruházás valósul meg" - állítja közleményében Keller László szocialista képviselő. Véleménye szerint különösen a Vegyépszer szakaszának kivitelezési munkáiban vehetők észre hiányosságok és komoly műszaki problémák. "Arra, hogy a fővállalkozói lehetőségből fakadó üzleti előnyökkel ki és milyen formában képes élni érdemes lenne egy alapos ügyészségi vizsgálat után visszatérni. Ez alkalmas lenne arra, hogy megmutassa a központi költségvetésből készülő beruházások hasznának igazi nyerteseit" - fejezi be kommentárját Keller László.