Szabó: felújítjuk a MiG-29-eseinket
További Belföld cikkek
-
Bűnösnek mondták ki a magyar kormány elleni diáktüntetés egyik részvevőjét
- Állami monopóliumokat felügyel az Orbán jobbkeze által vezetett szuperhatóság
- Szeles, napsütéses idővel indul az első nyári hétvége
- Hatalmasat kaszált egy magyar az Eurojackpoton
- Soha nem látott felvétel került elő a Teréz körúti robbantásról
![]() |
A honvédelmi miniszter a tavalyi NATO-konfliktus idején megtekinti a kecskeméti ezred készültségét. |
A 28 magyar MiG-29-est 1993-ban helyezték üzembe (jelenleg 27 van, egy 1998-ban lezuhant, pilótája, Rácz Zsolt alezredes meghalt). Az első nagyjavításig 750 órát (kb. nyolc évet) repülhetnek, vagyis 2002-ig meg kellene kezdeni az első nagyjavításokat. A HVG információi szerint attól függően, hogy ebbe mely berendezések korszerűsítése, "natósítása" tartozna bele, egy-egy gép esetében ennek a költsége akár az 5 millió dollárt is elérhetné, vagyis Magyarországnak legalább 100 millió dollárnak megfelelő összeget kell a következő években költenie a MiG-29-es flottára - írja a HVG.
|
Ebben az évben a prototípus átalakítását végzik el, majd - miután meghatározható, hogy "a modernizáció elemeit műszakilag végre lehet-e hajtani a többi repülőgépen" - a többin is végrehajtják a módosításokat. A költségek csak ezután határozhatók meg - írja a kollégiumi feljegyzés.
A korszerűsítést négy csoportban képzelik el: először a navigációs, kommunikációs és az azonosítást (barát-ellenség felismerő rendszer) berendezéseket korszerűsítik. Ezután következnek a harci alkalmasságot javító (hatótávolság növelése), majd az üzembetartást növelő és élettartam költségeit csökkentő átalakítások. A munka legvégső fázisa: a javítások közti üzemidő növelését biztosító munka.
Körülbelül 3-500 milliárd forintba került volna a magyar légierő minimális működéséhez elengethetetlenül szükséges 30 vadászrepülőgép beszerzése. A MiG-21-esek egyrészt takarékossági okok miatt már az idén sem repülnek, másrészt kirepülték az idejüket. A vadászgépek beszállítására a '90-es évek elején négy nagy multi-csoport versengett. A svéd Saab gyár JAS-39-cel (Gripen), az amerikai Lockheed Martin F-16-ossal (Fighting Falcon), a francia Dassault Aviation a Mirage 2000 továbbfejlesztett változatával (2000-5-össel) és a szintén amerikai Boeing - McDonald Douglas pedig F-18-assal (Hornet) szállt be a "versenybe".
![]() |
A MiG-29 ,,műszerfala": orosz dizájn, elavult belső. |
Pedig a gyártók mindent megtettek, hogy hogy megnyerjék ügyüknek a magyar döntéshozókat. Légibemutatókon, bizottsági meghallgatásokon győzködték a politikusokat (és az újságírókat) igazukról. (Ennek eklatáns példája: az akkori honvédelmi bizottsági elnököt, az abszolút civilt, most a sorkatonaság eltörléséért harcoló Mécs Imrét is megreptették, miután hol a McDonnell Douglas vállalati gépén Washingtonból St. Louisba röpködve ismerkedett az ajánlatokkal, hol a svéd király vendégeként tűnt fel Stockholmban egy Gripen-ceremónián.)
Mivel a magyar államnak nincs pénze, a katonai cégek ún. ellentételezési megállapodás fejében hozták volna a gépeket. Ennek lényege: a hadiipari cég magyar vállalatoknak beruházásokat, export-lehetőségeket teremt, így a költségvetésbe bekerül a "hiányzó" 2 milliárd. A '95-től több szerződés is született. A Saab, majd a Lockheed és a Boeing is szerződött a magyar kormánnyal. Így kb. 125 milliárd forint többletbevétel jött be, aminek nagy részét a Lockheednek "köszönhetjük".