Nem hisznek a matricás M5-ösben

2003.11.13. 10:37
Három éve folyamatosan hangoznak el olyan nyilatkozatok, amelyeket a kormány szerdai ülésén határozatba foglalt - mondja az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriumi titkára az Indexnek. Európa legdrágább autópályáján egy út oda-vissza 6500 forintba kerül, míg a matrica esetleges bevezetésével tíz napra kéne 1900 forintot fizetni.
"Az M5-öst január elsejével kell bevonni az egységes országos matricarendszerbe" - mondja Gedei Zoltán, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által alapított M5 Autópálya Alapítvány kuratóriumának titkára, aki szerint a kormány homályos ígéretei dacára jó, ha egy év múlva születhet megoldás.

Legalább százmilliárd

A kormány szerdai ülésén döntött arról, hogy "a jövő év első felében" kívánja bevonni az országos matricarendszerbe a Budapestet Kiskunfélegyházával összekötő, Európa legdrágább autópályájának számító M5-öst. A gyorsforgalmi út díjszedési és üzemeltetési jogának megvásárlása és az AKA Rt. által felvett hitelek visszafizetése legalább százmilliárd forinttal terhelné meg a költségvetést. Az összeg nagyságára jellemző, hogy ennek a kétharmadából megépülhet az út Kiskunfélegyházától a szerb határig.

A Boross-kormány hivatali idejének utolsó napjaiban kötött, 2029-ig érvényes koncessziós szerződés példátlanul kedvező helyzetbe hozta az üzemeltető társaságot, amely jogszerűen emelheti évről évre az útdíjakat, miközben az autópálya gyors tovább építésére semmi sem kötelezi. Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési minisztérium helyettes államtitkára az Indexnek korábban adott interjújában védelmébe vette a koncessziós szerződést: "Lehet utólag visszafelé mutogatni, de nem érdemes; saját forrás nem volt, ha nem vonunk be külföldi tőkét, akkor esetleg még most is csak Újhartyánig érne az autópálya."

"Valamit mondani kellett a Dél-Alföldön élő embereknek, hadd legyen boldog a karácsonyuk" - mondja Gedei, aki emlékeztet rá: a szerdaihoz hasonló nyilatkozatok évek óta folyamatosan elhangoztak. Az alapítvány kuratóriuma nem érti, hogy a tárgyalás befejezésének határidejét és a tárgyaló személyeket például miért nem nevezték meg szerdán. Az Index megpróbált utánajárni az alapítvány által hiányolt részleteknek, ám a gazdasági tárcánál úgy tájékoztattak, az illetékes egyelőre nem elérhető.

Az Orbán-kormány egyébként 1998-ban már ígéretet tett arra, hogy felmondják az előnytelen koncessziós szerződést, és 2002-re megépítik az autópályát Szegedig. A matricarendszer 2004 januári bevezetését Csillag István júliusban ígérte meg a Postabank előtt tartott sajtótájékoztatóján. Az állam a bank eladásából befolyt pénzt kívánja az M5-ös rendezésére fordítani.

Matricásítani lehetne

Az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriuma korábban javasolta az úgynevezett árnyékdíjas útmegváltást, ami szerint különválasztanák a koncessziós társaság lelépéséről és a matricáról folyó tárgyalásokat. Az alapítvány szerint az állam megtérítené az AKA Rt.-nek az útdíjakból befolyó évi 8-10 milliárd forintot, így már 2004. január elsejével matricásítani lehetne az autópályát, amelyen egy út most oda-vissza 6500 forintba kerül, míg az összes többi, állami autópályára érvényes tíznapos matricáért 1900 forintot kell fizetni.