Az M6-os és Nagytétény: aránytalan teher
További Belföld cikkek
- Szegeden rendezik a hőlégballon világbajnokságot
- Az Iránytű Intézet kutatása szerint a Tisza Párt lehagyta az ellenzéki összefogást, de a Fidesz vezeti a sort
- Szobrot készített a kínai kormány Szijjártó Péterről
- Áder János új versenyt jelentett be
- Hamarosan megszólal a kormány, minden kérdésünkre választ kaphatunk
Bevonható az autópálya-építés költségvetése
Az Orbán-kormány utolsó évében, hosszas egyeztetés után készült kármentesítési és rehabilitációs terv, amely akkori árakon hét-nyolcmilliárd forintba került volna. A gyáregység területén jól szigetelt szarkofágba zárnák a szennyező anyagokat, a rehabilitált területen haladhatna Dunaújvároson és Pécsen keresztül a határig az M6-os autópálya. A környező családi házak szennyezett talaját - talajcsere révén - ugyancsak a gyárterületre szállítanák, ez is a szarkofág alá kerülne. Az elképzelések szerint bevonható majd a finanszírozásba az autópálya-építés keretösszege, a Környezetvédelmi Alap célelőirányzat, illetve uniós forrásokra is pályázhat a program.
Medgyessy Péter miniszterelnök az év elején meghirdetett Európa-tervében jelezte: az M6-osnak 2006-ig el kell érnie Dunaújvárost, csakhogy a Metallochemia rehabilitációs programja legalább négy évet venne igénybe.
A kerület más lehetőséget nem lát
"Semmi nem történt eddig" - mondja az Indexnek Csobánki Jenő, a XXII. kerület alpolgármestere, aki csupán arról tudott beszámolni, hogy "kormányszintű előterjesztés folyik" az ügyben. Elmondta egyúttal, hogy a kerület nem tud beszállni a mára kilenc-tízmilliárd forintra emelkedett költségekbe, mivel nagyjából ennyi a kerület éves költségvetése.
A kerületnek - a kor divatjával ellentétben - nincs kifogása az M6-os ellen. Igaz, ennek az az oka, hogy a korábban jelezték: csak erre a nyomvonalra adnak engedélyt, mert más lehetőséget nem látnak a Metallochemia és az ezer családi ház kertjének kármentesítésére.
Kerületi szóbeszéd szerint az M6-os 2006-ig akár úgy is megépülhet Dunaújvárosig, hogy a Nagytétényt egyelőre kihagyják. Ebben az esetben az érdi tetőtől épülne a Fejér megyei városig az autópálya.
Aránytalanul nagy teher
Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára nem titkolja: az M6-os valóban csak úgy épülhet meg három év alatt Dunaújvárosig, ha Nagytétényt kihagyják a fejlesztésből. "Ennek a nyolc kilométeres szakasznak a megépítése aránytalanul nagy terhet jelentene a Metallochemia kármentesítése miatt" - nyilatkozta Kovács az Indexnek. Ennek költségeit az autópálya költségvetése nem bírná el. A helyettes államtitkár konkrétumokról nem tudott beszámolni, a beruházás előkészületi stádiumban van, de szerinte ez nem azt jelenti, hogy 2006-ban sem lehet autópályán elérni a főváros határából Dunaújvárost.