Gazdasági önreklámra 330 millió forint

2000.11.27. 10:26
Összesen 330 millió forint plusz áfáért népszerűsíti magát az idén a Gazdasági Minisztérium (GM) - tudta meg az Index. A sikerpropaganda-kampány legfrissebb eredménye az az - egyébként profin elkészített - tévéreklám, amely a Pécsett működő, Elcoteq nevű finn elektronikai cég példáján mutatja be, milyen jó annak, akit a GM támogat. Az ,,ingyenreklámért" a társaságnak információnk szerint semmit sem kellett fizetnie.
,,Az emberek nem ismerik a Gazdasági Minisztérium munkáját. Az emberek utálják a külföldi tőkéseket." - E két, némileg eltérő értelmezést kaptuk a gazdasági tárcánál a most futó televíziós reklámfilm megrendelésének okait firtatva.

Az Ogilvy and Mather reklámcég által készített spot azt mutatja be, hogy mennyire jól járt a 150 ezer pécsi lakos azzal, hogy a tárca gazdaságfejlesztési programján keresztül az elektromos részegységeket gyártó Elcoteq két évvel ezelőtt támogatást kapott. A finnek ugyanis 3400 munkahelyet teremtettek a megyeszékhelyen. ,,Gazdasági Minisztérium. A számok önökért beszélnek" - ér véget a propagandaanyag.

A pergő ritmusú, szépen fényképezett filmet az Ogilvy készítette, amely az év elején 330 millió forint plusz áfa értékű minisztériumi megrendelést nyert pályázaton. Ennek fejében ők készítik a tárca filmjeit, nyomtatott sajtóhirdetéseit, brosúráit, prospektusait és ők végzik a PR-munkát is - közölte egy GM-es forrás. Ebből az összegből szabták át ,,felhasználóbarátabbá" a minisztérium honlapját is.

Minisztériumi forrásunk szerint a több százmilliós kampányra azért van szükség, mert az aránylag fiatal tárca munkáját nem ismerik az emberek. Így például azt sem tudják, hogy több gazdaságfejlesztési program közvetlenül segíti a lakosságot. ,,Na, most a saját pénzükből jól megtudták!" - jegyezte meg egy szkeptikus pécsi lakos.

A gazdasági tárca önmagát népszerűsítő kampányával kapcsolatban két, egymástól eltérő vélemény körvonalazódott az Index által megkérdezettek között. A markánsabb álláspont nagyjából úgy foglalható össze, hogy ,,mit kampányolnak ezek itt előre a mi pénzünkből." Egyesek az igazán kínos ,,adóforint" kifejezés emlegetésétől sem riadtak vissza.

Elhangzott azonban olyan vélemény is, amely szerint teljesen természetes, ha egy minisztérium korszerű eszközökkel igyekszik kommunikálni munkáját és pozitív képet kíván kialakítani magáról. A megújult - bár kissé szigorú kinézetű - honlap jól illik ebbe a stratégiába. Az egyetlen, amiben a két tábor tagjai egyetértettek, az az, hogy az említett tévéreklám legalább jól néz ki. Lapunk úgy tudja, kész a következő film is - amely egyelőre az utolsó. Ez a GM lakásépítési programjának áldásaival ismerteti meg a tudatlan néptömegeket.