Árpád
-2 °C
3 °C

Nem kéne három évig várni a dugódíjjal

2009.01.21. 07:22
336 hozzászólás

A főpolgármesteri kabinet keddi ülésén a dugódíj bevezetéséről tárgyalt, amit 2012-ben vezetnének be, a bevételeket pedig közlekedési fejlesztésekre fordítanák. Ennek értelmében a Hungária körút - Október 23. út - Bocskai út - Karolina út - Alkotás utca - Margit körút vonalán belülre hajtáskor 400-600-800 forintos behajtási díjakat kéne fizetni. Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott, hogy ezzel naponta 60-110 ezer autóval kevesebb közlekedne a belső negyedekben, ami csökkentené a levegőszennyezettséget és a zsúfoltságot.

A most tárgyalt koncepció egy 2001-es terv aktualizált változata, így hangsúlyosabban jelennek meg benne környezetvédelmi szempontok: a levegőminőség javítása, a közösségi és kerékpáros közlekedés fejlesztése, illetve az egyéni gépjárműforgalom csökkentése. Nyáry Krisztián beszámolt arról is, hogy javaslatot fogalmaznak meg benne a főváros díjpolitikájáról is: a parkolási díjakról, a közösségi közlekedési tarifáiról, valamint az úthasználati és behajtási díjakról.

Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője csalódott volt, hogy a bevezetéssel a főváros 2012-ig vár, azt mondta, hogy bár a mostani egyeztetésben nem vettek részt, de korábban kidolgoztak egy olyan programot (pdf), amivel néhány hónap alatt bevezethető lenne egy gépjármű-területfoglalási díj névre hallgató, a gyakorlatban parkolási díjként fizetendő összeg. Nem lenne szükség költséges előtanulmányok készítésére, és a parkolási rendszer átalakításával a bevétel nem a különböző parkolási cégek kasszájába kerülne, hanem az önkormányzat gazdálkodhatna vele.

A javaslat szerint az új parkolási díj azokat a belváros közterületein parkoló járműveket terhelné, amelyek vagy az agglomerációból vagy más kerületekből érkeznek. A helyben lakókra nem hárulna többletköltség, nem kéne fizetni továbbá esténként és hétvégén. A levegő Munkacsoport számításai szerint a javaslat megvalósításával a fővárosnak évente 25 milliárd forint bevétele lenne. Az intézkedés hatásaként csökkenne a forgalom, ami összességében további megtakarításokat jelent.

Az így szerzett bevételeket a közösségi közlekedésre lehetne fordítani (erről jogszabály rendelkezne), azaz nem kéne csökkenteni a szolgáltatásokat és javítható lenne a színvonal is. Párhuzamosan a közösségi közlekedés fejlesztésével és a csökkenő autóforgalommal érdemben javulna Budapest levegőminősége, és csökkenne a zajterhelés.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?