Megdöbbent a minisztérium

2003.02.07. 13:30
Az Oktatási Minisztérium szerint elfogadhatatlan az etnikai alapú kirekesztés a minőségi oktatásból, s azt az álláspontot képviseli, hogy törvény védje a magyarországi kisebbségek egyenlő oktatáshoz való jogát.
A Oktatási Minisztérium (OM) mindezt a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának a pátkai általános iskoláról készített jelentésea pátkai általános iskoláról készített jelentése kapcsán közölte pénteken az MTI-vel, ugyanis az ombudsman megállapításai szerint a község iskolájában a roma gyerekeket eltérő tantervű osztályokba helyezik és a napközis étkeztetés során a cigányok külön étkészletet használnak. A jelentés egyúttal megállapította azt is, hogy az iskola pedagógusai "láthatóan nem voltak tisztában azzal, hogy bármiféle jogsértést követnek el".

Megdöbbenéssel fogadták

Bernáthné Mohácsi Viktória, az oktatási tárca hátrányos helyzetű és roma gyermekek integrációjáért felelős miniszteri biztosa a közlemény szerint megdöbbenéssel fogadta az ombudsman jelentését a Fejér megyei település iskolájáról. A közlés szerint ugyanakkor elgondolkodtatóak a kisebbségi ombudsman megállapításai a diszkriminációval kapcsolatos alacsony tudatosságról.

A tárca tervei szerint a készülő antidiszkriminációs törvénnyel összhangban helyi segítő rendszer és tréningprogram indul az év második felében, amely helyben támogatja az iskolákat és az oktatással kapcsolatos döntéshozókat egy diszkriminációmentes gyakorlat kialakításában.

Lovári anyanyelv, mint fogyatékosság

A tájékoztatásból kiderül: a miniszteri biztos hivatala kezdeményezni fogja, hogy a Fejér Megyei Önkormányzat tekintse át, hogy a tanulási képességeket vizsgáló megyei szakértői bizottság milyen segítség mellett tudná munkájának minőségét javítani. Ugyanakkor arra kéri az önkormányzatot, hogy orvosolja azt a problémát, amit a bizottság is felvetett, miszerint a gyermekek számára az integrált nevelés feltételei hiányoznak.

A közlés szerint a miniszteri biztos megütközéssel fogadta azt is, hogy a településen a fontos döntési helyzetben lévő pedagógusok mint fogyatékosságot veszik tekintetbe a lovári anyanyelvet. Bernáthné Mohácsi Viktória szerint mindezt egy olyan nyelv esetében teszik, amelyet Magyarországon törvény véd, és államilag elismert nyelvvizsga tehető belőle.

A közlemény szerint kétségtelen, hogy ebben a kérdésben az oktatási tárcának is évtizedes elmaradásai vannak, ezért a minisztérium igyekszik mielőbb megalkotni azt a nyelvi követelményrendszert, amely szükséges a lovári nyelv iskolai alkalmazásához.