További Belföld cikkek
Kormány: "A drámai folyamatok megfékezésére nincs más megoldás"
Pintér Sándor hangsúlyozta: évente húszezer sérültet, továbbá 1300 halálos áldozatot követelnek a közlekedési balesetek. Ez azt jelenti, hogy ötévente egy kisváros lakossága hal meg ilyen tragédiák miatt. Az utóbbi öt évben példának okáért 7300-an vesztették életüket az utakon, a sérültek száma pedig a 130 ezret is meghaladta. Pintér Sándor szerint e drámai folyamatok megfékezésére a közlekedési pontrendszer bevezetésén kívül nincs más megoldás. Ezt a módszert ajánlották Magyarországnak a belügyminiszter szerint a nemzetközi szervezetek is. A rendőrség és a belügyi tárca szakértői a magyar pontrendszer kidolgozásakor figyelembe vették a német és a francia hasonló metódusok tapasztalatait is.
Az előterjesztést ért kritikákra reagálva Pintér Sándor kiemelte: lehet mérlegelni a pontrendszer egyes részletszabályainak esetleges módosítását, ugyanakkor a miniszter bízik abban, hogy azok a képviselők, akik a gazdasági vagy például az emberi jogi bizottságban ellenezték a tervezetet, a parlamenti plenáris ülésen meggondolják majd magukat. A miniszter nem érti, miért védik egyesek a balesetek potenciális elkövetőit.
Ellenzék: ,,kiforratlan, előkészítetlen és megvalósíthatatlan"
Mint arról az Indexben korábban már beszámoltunk, három parlamenti bizottság alkalmatlannak találta az általános vitára a közlekedési pontrendszer bevezetéséről szóló törvénytervezetet. Az ellenzők szerint elfogadhatatlan például az, hogy tíz tilosban parkolással elvileg éppen annyi büntetőpont gyűjthető össze, mintha valaki ittasan gázolt volna.
A szerdai plenáris ülésen a bizottsági vélemények ismertetése során is kiderült, hogy a pontrendszer bevezetése megosztja a képviselőket: a gazdasági és az emberi jogi bizottságban a kormánypárti honatyák többsége sem találta általános vitára alkalmasnak a javaslatot. Az alkotmányügyi és az önkormányzati bizottság többsége támogatta ugyan a javaslat megtárgyalását, de ezekben a testületekben is jelentős aggályok jellemezték a bizottsági vitát.
Az ellenzők - bár többségük nem zárkózik el mereven magától a pontrendszertől - kiforratlannak, előkészítetlennek és megvalósíthatatlannak tartják az előterjesztést. Érveik szerint a magyarországi utak és az autópark állapota sok esetben nem teszi lehetővé a szabályos közlekedést, és a pontrendszer sikeres alkalmazása ellen hat a rendőrök jelenlegi erkölcsi állapota, a gyakori korrupció is. Több képviselő hiányosnak találta a jogorvoslati lehetőségeket is. Olyan vélemény is elhangzott, hogy a pontrendszer bevezetése "újabb sarc lenne a benzinár-emelések mellett".
Ugyanakkor Perlaki Jenő fideszes képviselő a pontrendszer előnyeire is felhívta a figyelmet. Így például szerinte "szinte mérnöki pontossággal megjósolható lesz", hogy mennyivel csökken majd a szabálysértések száma az új rendelkezések hatására.