Még mindig késésben a posta

2004.08.13. 10:16
A posta feldolgozási és kézbesítési rendszerének új alapokra helyezésére hivatott, tizennégymilliárd forintból tető alá hozott Országos Logisztikai Központ március eleji összeomlása után mindennapossá váltak a késések, írja a Népszabadság. A ballagásról, esküvőről, temetésről, számlabefizetésről lemaradtak számára sovány vigasz, hogy a hivatalos ellenőrzések tanúsága szerint a posta augusztus elejére felgyorsult.
Az osztrák vagy a svájci posta tapasztalatai figyelmeztethettek volna a buktatókra, de a hazai szakemberek ezeket nem vették figyelembe, nyilatkozta Szabó Pál, a Magyar Posta vezérigazgatója a Népszabadságnak a feldolgozási és kézbesítési rendszerének új alapokra helyezéséről. A feldolgozási területen dolgozó postások fele az üzemkezdés előtti utolsó pillanatban bejelentette, hogy nem vállalja a munkát. Az országos postai hálózat teljes küldeményforgalmát fogadó logisztikai központ így a szükséges létszám felével, 750 emberrel vágott neki az átállásnak.

Hibásan dolgozó képzetlen munkaerő

Az automatikus berendezések ráadásul távolról sem a kívánalmaknak megfelelően működnek, a frissen felvett képzetlen munkaerő pedig rengeteg hibával dolgozott.

A rossz helyre kiszállított levelek és csomagok két-három napon belül kerültek vissza feldolgozásra a logisztikai központba, írja a Népszabadság. Néhány nap elteltével már mintegy 300-400 ezer tévirányított küldemény keringett a posta hálózatában, a pontos kézbesítés hetekig is eltarthatott. A logisztikai központ válságmenedzselését - mivel más szakember nem vállalta -, egy 62 éves válságmenedzser és egy fiatal vidéki postás személyében találták meg a létesítmény irányítására legalkalmasabb szakembereket.

Tizenöt-húszezer tévesen irányított levél

Szabó Pál a Népszabadságnak elmondta: a posta augusztus elejére túljutott az átállás legkritikusabb szakaszán. A tévesen irányított levelek és csomagok száma az elmúlt napokban már nem volt több napi 15-20 ezernél. Szakértők szerint a tévesen irányított levelek száma nem haladhatja meg a 10-12 ezret, bár ezeknek a küldeményeknek közel fele a rossz, hibás címzés miatt ad munkát a postának.

A posta elsőként az elsőbbségi levelek forgalmát vizsgálta. Az előírások szerint ezeknek a leveleknek a 85 százalékát a feladást követő első napon, 97 százalékát a feladást követő harmadik napon kézbesítenie kell a társaságnak. A postai mérések szerint július 26. és 30. között ezeknek a feltételeknek a társaság maradéktalanul eleget is tett. Rosszabb a helyzet a nem elsőbbségi levelekkel. A törvényi elvárások szerint a feladást követő harmadik napon a feladott levelek 85 százalékának kellene megérkeznie a címzetthez. A posta mérései szerint három nap után még csak a küldemények 81,6 százalékát kapják meg a címzettek, írja a napilap.