Csak parancsnoki engedéllyel lehet használni az új rendőrautókat

2005.12.01. 10:42
Korlátozottan használhatók az újonnan beszerzett rendőrautók. Az egyenruhások nem értik, miért.

A Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) nemrégiben bonyolította le azt a tendert, amelyen furcsa körülmények között végül a Porsche Lízing és a LeasePlan cégek szállíthattak rendőrautókat tartós bérletbe a rendőrségnek. A pályázat részleteiről a Totalcar írásában már beszámoltunk, az első rendőrautók átadásakor pedig a múltidéző retróünnepségről is tudósított az Index.

Az elmúlt héten aztán megérkeztek az első autók, történetesen a Skoda Octaviák (bár nemcsak ilyen típusokat szereznek be a rendőrségnek a KSZF-nél) az "egyenruhás állományhoz". A kapitányságokon egyébként már régen várták az új kocsikat, a régiek ugyanis eléggé leromlott állapotban voltak, vannak. Egyik informátorunk - kissé túlozva talán - úgy fogalmazott: nagyon szép autók, még új üléshuzat is van bennük, ilyeneket még nem is láttak...

Autóhasználat csak parancsnoki engedéllyel

De aztán jött a meglepetés: kiderült, hogy az új autókat csak külön parancsnoki engedéllyel lehet használni és korlátozták a futásteljesítményüket is. Évi harmincezer kilométert tehetnek meg a most három évre bérbe vett gépkocsik.

Naponta 83 kilométert futhatnak tehát az autók, amelyek egy 12 órás szolgálat idején 40 kilométert tehetnének meg, tudtuk meg. Ez igencsak kis távolság, főleg, ha valakit utol kell érni, elfogni és akkor igencsak nehéz betartani a kilométerlimitet. Persze az is lehet, hogy a nagyobb bevetések után a kocsik pihennek majd, és így végül év végén tartható lesz a 30 ezer kilométeres felső határ.

Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs igazgatója az Index kérdésére elmondta, némi félreértés van a rendőrautók használatakor. Az efféle a gépkocsikat korábban évi 25 ezer kilométeres teljesítményig használták, a mostani 30 ezer kilométer tehát jelentős növekedésnek számít.

Garamvölgyi megemlítette azt is, hogy a valódi újdonság azonban nem is ez, hanem az, hogy az autókról valóban nem az egyes helyi kapitányságok rendelkeznek, hanem magasabb szinten szabályozzák a használatukat. Ezért szükséges általában a parancsnoki intézkedés a gépkocsik szolgálatba állításához, amelyek úgynevezett megyei állománytáblákban szerepelnek immár. Vagyis az ORFK számára fontos, hogy az autókat racionálisan osszák szét. Ha egy megyén belül az egyik kapitányságon nagyobb a terhelés, akkor odairányítják az autókat, és elviszik onnan, ahol esetleg kihasználatlanul állnak. Ahhoz, hogy ezt megtehessék, mérni, regisztrálni kell a használatot, az ilyen adatok nyomán viszont mindig a parancsnokok dönthetnek a kocsik kiosztásáról.