Roma misszió a vasút tisztaságáért

2000.10.04. 20:38
,,Tisztaságot a vasúton, rendet a pályaudvarokon" elnevezésű akció egyik sarokköve a MÁV és a Roma Missziós Központ Közhasznú Társaság között kötött megállapodás, amelynek keretében szorgos kezek varázsolják tisztává az ország számos vasútállomását, és számos roma is munkához juthat. Szerda délelőtt Nógrádi László tartott terepszemlét a misszió vezetőjével a rákosszentmihályi vasútállomáson, ahol valóban elszántan takarítottak, a munkások közül csupán a romák hiányoztak.
,,Aztán nehogy üljenek az emberek, amikor a miniszter úr megjön, mert agyvérzést kapok!"- figyelmeztette telefonon egyik dolgozóját Gáspár Győző, a Roma Missziós Központ Kht. vezetője, miközben a MÁV vezetőivel a rákosszentmihályi vasútállomáson, hófehér, MARI 54 rendszámú Mercedese mellett várakozott.

Ekkor már csak pár perc volt hátra Nógrádi László közlekedési és vízügyi miniszter érkezéséig, és a ,,Tisztaságot a vasúton, rendet a pályaudvarokon" elnevezésű, a MÁV és a Roma Misszió megállapodásán nyugvó közös akciójának megszemléléséig.

Szemétgyűjtés a köz hasznára

Terepszemlén Nógrádi László és Gáspár Győző
A vasúttársaság augusztus 26-án írt alá azt a szerződést a misszióval, amelyben a budapesti vasútállomásokon felhalmozódott szemét összegyűjtésével és elszállításával bízták meg a közhasznú társaságot.

,,A Roma Misszió, amelynek én vagyok a vezetője, két évvel ezelőtt azért jött létre, hogy a világ megtudja: a cigányok dolgozni is tudnak. Programunk a kivándorlás megakadályozása, és a romák munkába állítása"- avatta be a közhasznú társaság titkaiba az Index tudósítóját a salgótarjáni illetőségű Gáspár Győző a miniszter érkezése előtt.

Hatszázan a töltések mentén

,,A vasútprogramban hatszáz emberünk dolgozik, akiket Ózdon, Miskolcon, Salgótarjánban és Debrecen környékén szedtünk össze. Eddig Balassagyarmat, Vác, Győr és Szolnok vasútállomásait tettük rendbe, de ha sikerül a miniszterrel megállapodni, jövőre az egész országot megkapjuk és 2500 emberem fog dolgozni."- számolt be a misszió terveiről a vezető.

,,Egyébként megsúgom magának, én építettem a DunaPlazát és a GyőriPlazát, van vagy ötven cégem, tsz-eket vásároltam fel, de hát most ez a sláger ugye, ezt kell csinálni....- fedte fel bizalmasan a misszió küldetésének hátterét Gáspár.

A vasutak takarításának programja a minisztériumtól kapott információk szerint minden bizonnyal nem szociális akció, a MÁV-val kötött szerződés ugyanis 150 millió forintot ér a Roma Missziónak, amely bár fedezi a munkások utazási költségeit és a munkásszállás bérét, csupán bruttó kétszáz forintot fizet óránként az állomásokon és a sínek mentén dolgozó embereknek.

Csak a romák hiányoztak

A takarítási akció helyszínén, amelyet Nógrádi László, a MÁV vezetői, valamint Gáspár Győző vonaton közelítettek meg körülbelül 10-12 narancssárga ruhába öltözött munkás dolgozott láthatóan megfeszített tempóban, szinte versenyezve egymással, ki tud több fát rövidebb idő alatt a teherautóra tenni. A jelenettel csupán egy dolog hibádzott: a munkások között egy roma származású sem volt.

A terepszemle után a közlekedési tárca vezetője megelégedését fejezte ki a látottak kapcsán, és a kamerák kereszttüzében megköszönte a misszió vezetőjének a hasznos munkát.
A millenniumi év és az uniós csatlakozás késztetett minket arra, hogy ebbe az akcióba belekezdjünk, hiszen aki átlépi az országhatárt, elsősorban közlekedik, és csak a piszkot látja az utak, sínek mentén. Ezen kívül a romák aktuális munkaerőgondjain is próbáltunk enyhíteni - fejtette ki a program célját a közlekedési tárca vezetője.

Az akció során a Roma Misszió mintegy 80 ezer munkaórát teljesített, 500 ezer négyzetméter területet kaszáltak le, 150 ezer négyzetméter cserjét vágtak le, és ezer köbméter szemetet szállítottak el. A vasúttársaság további megbízást kíván adni a Roma Missziós Központnak az eredményesen elvégzett munkák után. Arra a kérdésre, hogy miért pont a missziót bízták meg a munkával, a miniszter elmondta: a misszió kereste meg egy levéllel a tárcát, és ezután kapták meg a megbízást.