Látom a hibákat, amiket ki lehet javítani

2008.05.09. 15:39
Nem biztos, hogy az egész pénztártörvényt hatályon kívül helyezik, abban ugyanis vannak olyan rendelkezések, amelyek az egészségügy korábbi hibáit javítják - mondta Székely Tamás. Az új egészségügyi miniszter független akar maradni, a miniszteri posztot azért vállalta el, hogy a szocialisták támogatásával kijavítsa az egészségügyi rendszer hibáit. Az OEP megerősítése Székely Tamás értelmezésében azt jelenti, hogy a rosszul dolgozó kórházak nem kapnak majd támogatást az egészségbiztosítótól.

Mi ez a furcsa szerkezet itt az asztalán?

Én csak viccesen „döntéselőkészítő” gépnek hívom. Egy kollégámtól kaptam ajándékba. Meg kell pörgetni és ahol megáll, annak megfelelően cselekedhet az ember. Itt lehet leolvasni, milyen választási lehetőségek vannak: igen, nem, talán, gyerünk, állj meg egy pillanatra, satöbbi.

Ezen a szerkezeten olyan opció is van, hogy válts munkahelyet. Akkor is megpörgette, amikor felkérték a miniszterségre?

Ezt a döntést természetesen nem így hoztam. Alaposan megfontoltam.

Fotók: Nagy Attila

A rendszerváltás óta ön a 12. egészségügyi miniszter. Egy tárcavezető átlagosan másfél évig volt hivatalban. Ön most mennyit saccol magának?

Legalább két évet szeretnék itt eltölteni.

Miért vállalta el a miniszterséget? Ezzel akarta megkoronázni a közigazgatási karrierjét, vagy azt látta, szakemberként hasznossá tudja magát tenni ebben a helyzetben?

Az elmúlt években mindig az egészségügy felsővezetése környékén dolgoztam. Elég jól ismerem van a területet. Láttam, hogy sok minden működik diszfunkcionálisan a rendszerben, de ezeket viszonylag könnyen ki lehet javítani.

Közel harminc éves tapasztalattal a háta mögött hogyan ítéli meg az egészségügy elmúlt két évét, amiben OEP főigazgató-helyettesként, miniszteri megbízottként ön is részt vett?

Úgy látom, nagyon sokat léptünk előre. Ezt persze nehéz elfogadtatni azokkal, akik egy-egy döntésnek a rossz részével szembesültek. Nagy eredménynek tartom például, hogy ma minden egészségbiztosítási jogviszonnyal rendelkező állampolgár mögött van tényleges befizetés. A munkajövedelmek után járulékot fizetünk, a központi költségvetésből pedig fejkvótaszerűen, előre tervezhetően érkezik pénz azok után, akikről az állam gondoskodik.

Ön korábban vezető beosztásban volt az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál. Hogy lehet, hogy több mint egy évtizeden át nem tudták, hányan fizetnek és hányan nem egészségbiztosítást? Több mint 1 millió embernek tisztázatlan volt a jogviszonya. Most derült ki az is, hogy egy csomó adat egyszerűen elveszett, mert összekeverték az OEP-nél a flopyn beérkező adatokat.

Nagyon sok új tapasztalatot kellett szerezni azután, hogy a rendszerváltozás után gyökeresen átalakult az egészségbiztosítás rendszere. A kilencvenes évek közepén a személyi adatok védelme miatt szét kellett választania az adóhatóság és a társadalombiztosítás felé lejelentett adatokat. Volt két tízmilliós adatbázis, amit nem mindig lehetett összevetni. Elég volt ehhez egy melléütés a bejelentő oldalán vagy az OEP-nél az adatbevitelnél.

Miért nem keresik meg ennek a felelőseit? Szimplán a jogviszonyok rendezésével és a befizetésekkel tavaly jelentős bevétel folyt be az Egészségbiztosítási Alapba. Ezt azt is jelenti, hogy ez az összeg korábban ennyi hiányzott.

Ez nem csak a jogviszony ellenőrzésnek köszönhető. Ezt inkább ahhoz hasonlítanám, hogy ha az ember azt látja, hogy van rendőr az utcán, akkor nem szabálytalankodik. A tavalyi jogviszony-ellenőrzési kampány haszna az volt, hogy világossá vált: aki orvoshoz vagy gyógyszertárba megy, annak ellenőrizni fogják a biztosítását.

Jó volt az antréja. Elég gyorsan megegyezett a háziorvosokkal a vizitdíj eltörlése után kieső bevételük pótlásáról. Ennek a megállapodásnak az egyik pontja az volt, hogy minden jogviszony-ellenőrzés után 50 forintot kapnak. Közben a gyógyszerészeket meg megbüntették amiatt, ha nem ellenőrizték ezt. Ez nem igazságtalan?

A háziorvosoknak eddig nem adtunk semmit azért, mert ellenőrzik a beteg biztosítását. A patikáknál ezt az ellenőrzést arra építettünk, hogy a közgyógyellátás átalakításakor az OEP ingyen adott szoftvert és eszközt nekik a jogviszonyok ellenőrzéséhez. Ha az egyik oldalon nem adtunk semmit, a másik oldalon meg ott volt a szoftver és az eszköz, akkor ezt nem nevezném egyenlő feltételnek.

De éveken át a háziorvosok is kaptak támogatást arra, hogy számítógépeket vegyenek. Ez nem ugyanaz?

A háziorvosok eszköz- és ingatlantámogatása 2006 elejére szűnt meg, a jogviszony ellenőrzés pedig ezután kezdődött. Az akkor bejövő új forrás semmilyen összefüggésben nincs a korábbival.

Nem tart attól, hogy most majd a gyógyszerészek vagy az egészségügyben dolgozó más csoportok is benyújtják a számlát? Ők is azt kérik, hogy valamilyen címen adjanak nekik pénzt.

Nyújtsák be a számlát, üljünk le és tárgyaljunk róla. Azt gondolom azonban, hogy a különböző területeken nem feltétlenül azonos módon kell bizonyos problémákat megoldani.