Vasutassztrájk

2000.01.11. 14:16
Magyarországon a mostani a 12. munkabeszüntetés tíz év alatt. Az előzőek többnyire eredményesek voltak, pedig a vasutasok bére az országos átlag fölött van. A hat magyar vasutas-szakszervezet közül három, mely a vasutasok ötödét képviseli, most egyszerre 14 százalékos béremelést illetve a kollektív szerződés feltételeinek tisztázását követeli.

Lukácsi Bálint, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sajtószóvivője az Index érdeklődésére válaszolva hangsúlyozta: a legnagyobb probléma az, hogy 2000 január elsejétől 56.000 vasutas marad kollektív szerződés nélkül. Azt a kollektív szerződést ugyanis, amit elmúlt évek küzdelmével a szakszervezetek kiharcoltak - fogalmaz a szóvivő -, a MÁV jelenlegi vezetése nem fogadja el, sőt, reformokra hivatkozva durva visszalépéseket tervez.

Lukácsfi szerint a szakszervezeteket alapvető jogosítványoktól akarják megfosztani. Ilyen a munkarend megállapítása, az osztott munkaidő, vagy azoknak az átszervezéseknek a kérdése, amelyek a dolgozók nagyobb csoportját érintik. Az eddigi kollektív szerződés helyi függelékei részletesen szabályozták a szakszervezetek véleményezési és egyetértési jogát, és a munka törvénykönyve szerint is tájékoztatási, véleményezési és egyetértési joguk van a szakszervezeteknek. Nem lehet egyoldalú munkáltatói intézkedéseket hozni, nem lehet a dolgozók feje fölött dönteni - érvel a szóvivő.

VDSZSZ szerint elfogadhatatlan a MÁV vezetése által tervezett bérfejlesztés is. Egyrészt az átlagbér statisztikája rendkívül módon csal Lukácsi Bálint szerint, másrészt aránytalanságok vannak a jutalmazásnál is. Míg az ezévi másfél százalékos teljesítmény-jutalékért a vasutasoknak heroikus küzdelmet kell folytatni - mondja a szóvivő -, több száz vasúti vezető ügyeleti díj jogcímén több százezer forintos, esetenként több mint egymilliós jutalmat vett föl.

A vasutasok bértáblázatában 21 kategóriában csoportosítják a béreket. Lukácsi Bálint szerint a vasutat ténylegesen muködtetőket, tehát a vasút üzemvitelében és a pályák fenntartásában dolgozókat a hetes-nyolcas szinttől a 12-es 13-as szintig sorolják be. A sajtóban 70-80 ezer forintos fizetéseket emlegetnek, de a vasutasok túlnyomó többsége 35-40.000 forintos nettó fizetést visz haza, és ebben benne vannak az éjszakai, délutáni pótlékok és a túlóra-díjak is.

A MÁV a szociális és jóléti rendszer átalakítát is tervezi. A szakszervezetek nem az átalakítás ellen vannak, hangsúlyozta a szóvivő, de át szeretnék tekinteni, milyen módon tervezi a MÁV vezetése például az üdültetés, a lakásvásárlási kölcsön, vagy fizetés-előleg rendszerét átalakítani. A szóvivő kitért arra is, hogy a MÁV vezetése azzal is fenyegetőzik, hogy egyoldalúan csökkenti a juttatásokat: fölvetették például azt is, hogy megszüntetik vagy korlátozzák a szabadjegyet, pedig ez az egyik legnagyobb előnye annak, hogy valaki a vasútnál dolgozik.

  Néhány jellemző bruttó átlagkereset  
 


munkakör:

alapbér:

jutalékok, pótlékok, jutalmak összesen:

összes kereset:

jegyvizsgáló

34.756 Ft.

33.130 Ft.

67.886 Ft.

kocsivizsgáló

70.000 Ft.

24.729 Ft.

94.729 Ft.

mozdonyvezető

79.311 Ft.

38.457 Ft.

117.768 Ft.

állomásfőnök

115.841 Ft.

9.342 Ft.

125.183 Ft.

pályamester

77.168 Ft.

19.626 Ft.

96.794 Ft.

személypénztáros

50.591 Ft.

18.167 Ft.

68.758 Ft.