Végetért a ferihegyi sztrájk

2005.12.16. 17:50
Este hat és nyolc óra között nem fogadott repülőgépeket a Ferihegyi repülőtér, mert két szakszervezet figyelmeztető sztrájkot hirdetett. A munkabeszüntetés huszonöt gépet érintett. A szakszervezetek folyamatos munkabeszüntetéssel fenyegetnek.

A Budapest Airport Rt. két szakszervezete, a Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezete (FORTISZ) a pénteken este hattól nyolcig tartó kétórás figyelmeztető sztrájkot egyrészt a bérkövetelések teljesítése, másrészt a továbbfoglalkoztatás garanciái érdekében hirdette meg. Az előzetes bejelentésnek megfelelően 20 órakor véget ért a sztrájk Ferihegyen. A Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatóságának munkatársa, Szollár Domokos közlése szerint a forgalom helyreállt, de az érkező repülőgépek várhatóan csak nagy késéssel indulhatnak majd tovább. A sztrájk ideje alatta repülőtér nem fogadott és nem indított járatokat, mert az indoklás szerint a maximális repülésbiztonság nem volt garantálható. Csak a Malév Amszterdamból érkező 665-ös járata szállhatott le.

25 érkező járatot érinthetett a sztrájk

A munkabeszüntetés 25 érkező járatot érint - mondta a sztrájk kezdete előtt Fórika Ibolya, a Budapest Airport szóvivője. Az induló járatok számára nem volt zárva a reptér.

Néhány gép Budapest felett kőrözhet

A Budapest Airport helyettes szóvivője az Indexet arról tájékoztatta, hogy azok a gépek, amelyek pilótáit időben siklerült értesíteni fel sem szálltak, akik mégis így tettek vagy Bécsben, vagy Debrecenben tettek kitérőt, talán néhány olyan gép is akadt, amely Budapest felett kőrözött. Az illetékestől megtudtuk: az egyébként automatikusan működő elektronikus berendezéseket felügyelő munkatársak sztrájkoltak..

A Napi Gazdaság információi szerint eleinte úgy tűnt, hogy a munkabeszüntetés a Malév két érkező gépét érinti, az 559-es számú lyoni és a 665-ös számú amszterdami járatot., de végül mindkét gép leszállt Ferihegyen, igaz a lyoni gép tett egy bécsi kitérőt..

A létszámleépítés ellen

Hilmer Sándor a sztrájkbizottság szóvivője közölte, a hangsúly azon van, hogy a BA Rt. jelenlegi tulajdonosa az új tulajdonossal aláírandó szerződésben kössön ki garanciát arra, hogy a jelenleg munkavállalókat - változatlan feltételek mellett - további öt évig foglalkoztatja.

Folyamatos sztrájkot helyeztek kilátásba a jövő héttől a pénteki munkabeszüntetést szervezők, amennyiben nem tudnak egyezségre jutni a tulajdonosokkal - mondta péntek este újságíróknak a sztrájk végén Ferihegyen Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője. Hétfő délutánig tart az egyeztető időszak, ezt követően "a sztrájkbizottságnak jogában áll ismételten munkabeszüntetéseket hirdetni", ami már jelenthet folyamatos sztrájkot is - mondta Hilmer Sándor.

A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetét és a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezetét képviselő Hilmer Sándor közölte: az eddigi "sztrájktárgyalások eredménytelensége" miatt szüntették be péntek este két órára a munkavégzést.

AZ ÁPV RT-re várva

Mint fogalmazott: csak a bérről tudtak tárgyalni a munkáltatóval, ám felháborodásukat valójában az váltotta ki, hogy többszöri kérésük ellenére az ÁPV Rt. - mint tulajdonos - képviselője nem jelent meg az egyeztetésen. Az a célunk, hogy a szombat délelőtti tárgyaláson jelenjen meg az ÁPV Rt. képviselője, közölte a szóvivő, aki hozzátette: nem igaz a Budapest Airport Rt. állítása, miszerint a sztrájkolók pénteken nem közölték időben munkabeszüntetési szándékukat, ezzel okozva fennakadást a repülőtéri forgalomban.

Várhatóan egyébként még ezen a héten aláírják a Budapest Airport Rt. privatizációjáról, a repülőtér üzemeltetési jogának 75 évre szóló bérbeadásáról és bizonyos állami tulajdonú ingó eszközök értékesítéséről szóló tranzakciós szerződést a brit BAA International Ltd.-vel. Ez a hazai privatizáció történetében az eddigi legnagyobb értékű tranzakció 464,56 milliárd forint értékben.

A két szakszervezet sztrájbizottsága kedden kezdett tárgyalásokat a menedzsmenttel. Azt, hogy számszerűen milyen arányú béremelést követelnek a dolgozók, Hilmer Sándor nem kívánta közölni. Annyit mondott, hogy a menedzsment az eredeti négy százalékos jövő évi béremelési javaslatát pénteken 4,5 százalékra emelte. A dolgozók a 27 százalékos idei forgalombővülésnek megfelelő emelést akarnak - tette hozzá a szóvivő.

Egyszer már megállapodtak

A Budapest Airport Rt. menedzsmentje a reprezentatív szakszervezetekkel - a sztrájkfenyegetést követően - kötött megállapodást, amelynek értelmében az idén a már eddig végrehajtott 6,62 százalékos béremelés mellett januárig visszamenőleg 10 százalékos béremelést kaptak a dolgozók.

A következő évre minden dolgozónak éves szinten 417 ezer forint adómentes juttatást biztosít a BA Rt. és ebből havi 30 ezer forint a cafeteria-juttatás, és egyszeri 57 ezer forint az üdülési hozzájárulás. Ebben a megállapodásban rögzítették azt is, hogy az új kollektív szerződés határozatlan időre szól, de három évig nem mondható fel.